Blogolj!

Amy Macdonald: büszke vagyok mindarra, amit nőként elértem

2019.12.04.

Több, mint 12 millió eladott lemez után Amy Macdonald legutóbb egy válogatás albummal jelentkezett. A szimpatikus skót énekesnő ennek kapcsán eddigi karrierjéről mesélt, de megosztotta gondolatait a streaming igazságtalanságairól és a Brexit kapcsán érzett csalódottságáról is.

Fotó: The Scottish Sun

Amy, nemrég jelentetted meg első válogatás albumodat. Miért épp most érezted úgy, hogy itt az ideje visszapillantani?

A zeneipar gyorséletű és állandóan változik, sok minden hamar feledésbe merül. A mindennapi életben is fontosnak tartom, hogy néha megálljak és értékeljem mindazt, amin keresztülmentem. Immár tizenkét éve, hogy megjelent a bemutatkozó albumom. Ez egy szép alkalom az ünneplésre, hisz akkoriban még nem tudhattam, hogy mi vár rám. Nem sejtettem, hogy egy évtizeddel később még mindig turnézni fogok és ennyi rajongóm lesz.

Az albumot a ‘Woman of the World’ [Nagyvilági nő] című dalod után nevezted el. 

Igen, úgy éreztem, hogy ez jól kifejez engem. Nem járok feminista felvonulásokra, de hiszek a nők egyenjogúságában és abban, hogy mi is bármit megtehetünk és elérhetünk. Amikor beindult a karrierem még tinédzser voltam és sok mindent teljesen egyedül kellett megtanulnom és kezelnem. Ez sokszor nehezebb egy nőnek, mert például gyakran a kinézeted alapján ítélnek meg, ami nem szükségszerűen igaz egy férfi esetében. A cím azt jelzi, hogy sokszor nehéz volt az út, de büszke vagyok arra, amit nőként elértem.

Egyes dalok új verzióban csendülnek fel. Ezek tudatos változtatások vagy csak kiszínezted a régi dalokat? 

Tudatos döntés volt. Az albumok készítésekor eljön a pillanat, amikor úgy döntesz, hogy befejezed, egyébként a végtelenségig írnád. A nagy produkciókban azonban néha elvesznek a szép részletek. Egyes dalokat aztán az évek során elkezdtem eltérően játszani a koncerteken. A 'Give it all up' című dal élő verzióját például ma már sokkal jobban kedvelem, mert a dalszöveg hangsúlyosabbá vált és a dallam szépsége is jobban előtör.

Hogyan kezeled a zeneipar állandó változásait?

Alig tudom követni. Minden egyes alkalommal, amikor új albumot jelentetek meg, már minden megint megváltozott.

A streaming szolgáltatás lenyomta a legális dal-letöltéseket, mivel mindenki számára egyszerű és olcsó.

De úgy érzem, ezen a területen még sok a tennivaló. Igazságtalannak tartom például, hogy a streameket hasonlóan számítják be a sikerlistás helyezésekbe, mint a cd eladásokat. Az én rajongóim inkább hanghordozókat vásárolnak és nem streamelnek vagy letöltenek. De az, hogy csak egyszer fizettek a cd-ért, nem jelenti azt, hogy azt nem játsszák le számtalanszor otthon. De ki számolja azokat a lejátszásokat? Úgy hiszem, kell, hogy legyen egy igazságosabb módja annak, hogy hogyan értékeljük az emberek  zenehallgatási szokásait. Arról nem is beszélve, hogy a művészekkel szemben sem mindig fair, mert bizonyos szolgáltatók nem fizetnek jutalékot, ahogy azt kellene. Mindez hagy egy kis keserű szájízt maga után. 

De persze a streaming azt is jelenti, hogy többekhez juthat el a zenéd, ami miatt aztán talán többen jönnek a koncertekre is. De minden pozitív hatás mellett fontosnak tartom, hogy a hallgatók a művész munkáját továbbra is értékeljék és ne tekintsék magától értetődőnek.

Nagyon fiatal voltál, amikor megjelent a bemutatkozó albumod, rajta a címadó ‚This is the Life’ sikerdallal. Milyen hatással volt a hirtelen siker a mindennapjaidra és hogyan kezelted a nyomást, ami Rád nehezedett a második album megjelenésekor? 

Ilyen komoly siker esetén nagyon nagy a nyomás, mert mindenki szemmel tartja a következő lépésed, és persze, vannak, akik arra várnak, hogy hogyan buksz orra. Ez mindig így volt, és mindig így is lesz. De azért a második albumomat is több, mint egymillióan vették meg, ami azért nem hangzik olyan rosszul (szerényen elmosolyodik).

De most, hogy így kérdezed, valóban nagyon komoly nyomás nehezedett rám, de akkoriban egyszerűen csak a folytatásra gondoltam. Mindig is őszintén büszke voltam mindenre, amit megjelentettem. Tényleg nagyon szeretem ezeket a dalokat és fontosak nekem. Az idei turnéra a 'Don't tell me that it’s over' című dalt a második albumról teljesen átdolgoztuk vonósokkal. Miközben énekeltem a színpadon, hirtelen megint éreztem, hogy milyen jó kis dal ez.

Az említett második albumon a legendás Paul Weller is játszik két dalon. Hogy jött létre ez az együttműködés?

Igen, valóban játszik a lemezen. Az ő stúdiójában vettük fel azt az albumot és előtte pedig én nyitottam az Európa turnéján. Őrület, ha belegondolok, hogy tinédzserként az első, igazi turnémon Paul Weller előzenekara voltam.

A bemutatkozó lemezed sikere után valószínűleg bárkivel együtt dolgozhattál volna, de igazából csak a harmadik lemezeden kezdtél másokkal közösen dalokat írni.

A kezdetekben egyszerűen túl fiatal voltam és nem igazán tudtam, hogy működnek ezek a dolgok. De az is igaz, hogy nehezen hagyom el a komfortzónám. Számomra nagyon fura élmény idegenekkel összeülni és a semmiből megosztani velük az ötleteid, gondolataid és az érzéseid. De a megfelelő emberekkel nagyon laza és produktív élmény lehet mindez. Amikor a harmadik albumot készítettem, sok időt töltöttem együtt Jimmyvel, aki a basszistám és a haverom is, és sokat jammeltünk. Így éreztem rá, hogy a barátaimmal könnyebben tudok közösen dalokat írni, mert ismerjük egymást és nem kínos a szituáció. Így mostanra már szívesen írok együtt dalokat a barátaimmal, mert az nem tudatos összeülés idegenekkel, hogy egy sikerdalt írjunk.

Ahogy énekled is, nagyvilági nő vagy, aki folyamatosan járja Európát. Hogy éled meg a Brexit mizériát?

Szörnyű lesz. Még mindig arra gondolok, hogy mindez csak egy rossz vicc. Az embereket átverték egy hazug kampánnyal. Ennyi. A tény pedig, hogy még mindig semmi sincs rendezve, egyszerűen csak kínos.

Büszke vagyok, hogy a skótok a maradás mellett voksoltak. És szerintem az egész Brexit kavalkád megmutatta azt is, hogy nincs fair demokrácia az Egyesült Királyságban. Hihetetlen, hogy egy teljes ország a maradás mellett voksol, és az embereket az akaratuk ellenére mégis kiráncigálják az EU-ból. Állandóan Európát járom. Nyilván vannak komoly hiányosságok, de melyik intézményrendszerben nincsenek, és végülis az EU egyik fő értéke a béke, mint cél. Boldog vagyok, hogy részese vagyok és szeretem, hogy a részese vagyok. Valamennyi ismerősöm így gondolja. Még nem is találkoztam senkivel, aki a távozás mellett voksolt volna. Érthetetlen.

Európában kiemelkedően sikeres vagy. Mivel magyarázod, hogy itt különösen azonosulni tudnak a dalaiddal? 

Valóban nagyon nagy itt a sikerem. Nem is tudom. Akikkel beszéltem, többször említették, hogy számukra nagyon autentikus vagyok, hogy lehetnék a szomszédlány vagy akár az egyik barátnőjük is,  és ez tetszik az embereknek. 

Az európai országok ilyen szempontból mások, mint Nagy-Britannia, ahol mindig az aktuális nagy dobás a legérdekesebb. Könnyen meglehet, akkor is, ha sikeres vagy, hogy holnap a kutyát sem érdekli a legújabb albumod. A kontinentális Európában az az érzésem, ha az emberek egyszer a szívükbe zártak, legtöbbször hűségesek is maradnak hozzád. Jó érzés és hálás vagyok érte.

Amy Macdonald igen aktív a közösségi médiában, Instagram oldalát  @amy__macdonald néven találják meg.

Címkék: Pop

Megvannak az évtized legtöbbet hallgatott előadói

2019.12.03.

A Spotify idén is közzétette azt az éves listáját, melyből megtudhatjuk, hogy kit/mit hallgattunk a legtöbbet. Az összeállítás sok meglepetést nem okozott, ugyanis Drake és Ed Sheeran vezeti az évtized legtöbbet streamelt előadóinak listáját.

Címkék: lista, Pop, Rap, Spotify

Leukémiával küzd Karel Gott

2019.09.12.
Dorogi László

A legendás cseh táncdalénekes korábban legyőzte a rákot, most leukémiával kezelik egy prágai kórházban.

A 80 éves cseh poplegenda közösségi oldalán jelentette be, hogy másfél éve mielodiszplasztikus szindrómát diagnosztizáltak nála, amely a többféle kezelés ellenére az elmúlt hónapokban akut leukémiává fejlődött.

Gott elmondta, ambuláns páciensként jár be a kórházba, ahol rendszeresen ellenőrzik az állapotát, de a média képviselőitől azt kérte, tartsák tiszteletben a privát szféráját.

A táncdalénekesnél 2015-ben nyirokcsomórákot állapítottak meg, abból sikerült kigyógyulnia, de nagyon legyengült az immunrendszere. Júliusban le is kellett mondania nyolcvanadik születésnapja alkalmából szervezett koncertjét egy tüdőgyulladás miatt.

Gott nevét az 1968-as Euróvíziós Dalfesztiválon ismerte meg a közönség, akkor Ausztria színeiben indult el, ugyanis Csehország nem vett részt a versenyen. A rajongókat azonnal lebilincselte hangja és különleges kisugárzása, legnépszerűbb dalát a Lady Karnevált Korda György magyarul is feldolgozta.

Címkék: Pop

Petruska nem koppintott

2019.02.21.
Dorogi László

Az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda korábbi elnöke szerint nem plágium Petruska András Help Me Out of Here című szerzeménye, ami miatt kizárták A Dalból.

Fotó: Wikipédia

Nagy port kavart az elmúlt napokban Petruska András A Dal című versenyből való kizárása, erről a Blogstaron is beszámoltunk. A súlyos vád szerint az előadó plagizált, vagyis más tollával ékeskedve tört Eurovíziós babérokra a Help Me Out of Here című dalával. Egy friss szakmai vélemény viszont egészen mást állít, mint az, amely alapján a kizárás mellett döntött az MTVA, Victor Máté szerint ugyanis szó sem lehet plágiumról. Hogy miért érdemes Victor Máté véleményét megfontolni? Azért, mert Victor Máté nagyon elismert szaktekintélynek számít Magyarországon szakmai berkeken belül, Erkel Ferenc- és Artisjus-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztjével kitüntetett zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda egykori elnöke. Szóval ért egy picikét a zenéhez.

A plágium a popzene mostohatestvére

Nem először fordult elő A Dal című magyar eurovíziós fellépő-kutató műsorban, hogy egy versenyművet plágium gyanúja miatt parkolópályára állítottak. De vajon tényleg lopni akartak a vétkező előadók, vagy simán csak ennyit tud a popzene?

Victor Máté szakvéleményét egyébként az előadó saját Facebook-oldalán tette közzé, ebben pedig azt kifogásolja a zeneszerző, hogy a korábbi szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indít, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget.

„Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze”

– fogalmaz Victor Máté és azt is hozzáteszi, hogy lopni nem csak azonos hangnemben és azonos tempóban lehet más dalból, az is plágiumnak minősül, ha egy adott dalt transzponálva, tehát más hangnembe emelve tesz magáévá egy előadó.

A zeneszerző leszögezi, a hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló a Vampire Weekend számához, a legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki bárhol alkalmazhatja – teszi hozzá Victor Máté.

„Esetünkben viszont – amikor plágiumot bizonyítunk – azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva találunk-e azonosságot. Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza le őket, teljesen más a belső elrendezésük. De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Wampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.”

Ezután még egy vagon szakmai elemzésben hasonlítja össze a Help Me Out of Here és a Vampire Weekend dalát, amivel nem untatnám a laikus olvasót. Aki kíváncsi rá, elolvashatja a bejegyzésben:

"Hogy a paraméterek „túl nagy számban” megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és a hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról"

– zárja véleményét Victor Máté. Nos, mi már korábban is megmondtuk. Ezer meg egy ilyen dal lehet világszerte, mégsem valószínű, hogy tudatosan lopkodnának egymástól a zenészek. Csak magunkat tudjuk ismételni: ennyit tud a műfaj.

Címkék: Pop

A plágium a popzene mostohatestvére

2019.02.19.
Dorogi László

Nem először fordult elő A Dal című magyar eurovíziós fellépő-kutató műsorban, hogy egy versenyművet plágium gyanúja miatt parkolópályára állítottak. De vajon tényleg lopni akartak a vétkező előadók, vagy simán csak ennyit tud a popzene?

Kezdjük a már ismert ténnyel: Petruska András Help Me Out Of Here című dala megbukott az eredetiség-teszten, így hiába jutott be A Dalban a legjobb nyolc pályamű közé, most plágium miatt kizárták a versenyből. Ez a tény már önmagában is felveti annak problémáját, hogyan juthatott egy dal ilyen messzire a versenyben, ha valóban lopott anyagból dolgozik és hogyan sikerült a szakmai zsűrinek ennyi rostán átengednie a szerzeményt, ha nem egyedi ötlet, de ezen most lépjünk túl.

A popzenét alkotók eszköztára meglehetősen szűkös és nagyon is véges. Miért? Azért, mert a popzene éppen attól populáris, hogy nagyon könnyen befogadható, egyszerű dallamból és faék egyszerűségű szövegből épül fel és nem kell hozzá sem magas iskolai végzettség, sem magas intelligenciahányados ahhoz, hogy nagyon gyorsan befogadjuk. Az egyszerű dallam egyszerűen csak beletapad a fülünkbe és egy fél hallgatás után is képesek vagyunk az előadóval együtt dúdolni, hogy deszpászító. Ez a popzene lényege. A popzenészeknek pedig egyértelmű a célja: olyan dalokat szeretnének írni, amelyek elérik, hogy a rajongók minél több koncertbelépőt vásároljanak meg és minél többször kattintsanak rájuk a YouTube-on. Kereslet, kínálat.

Ebből adódóan nagyon könnyen előfordulhat az, hogy világszerte több száz, több ezer hasonló dal születik, mert egészen egyszerűen a popdalírók keze borzasztóan meg van kötve. Petruska András a Facebook-oldalán reagált az őt ért plágium-vádakra, amelyben leírta, hogy a Help Me Out Of Here bizony a három legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, ráadásul a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ezért ha valaki minden áron találni akar valamilyen hasonlóságot egy már korábban megszületett dallal, az könnyedén találni is fog.

A szakértői vélemény szerint a Help Me Out Of Here tempójában, hangnemében, hangszerelésében, harmóniastruktúrájában, basszusmenetében és dallamkezelésében is kísértetiesen hasonlít a Vampire Weekend nevű amerikai indie rock zenekar White Sky című számára, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese úgy fogalmaz, hogy a Vampire Weekend-dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska-dalban, amitől az egész Help Me Out Of Here karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. És ha nagyon akarnánk, tutira találnánk még ezer meg egy hasonló nótát, mert ezt tudja a popzene.

Persze azt már Nagy Feróék is megénekelték a Beatricével, hogy aki hazudik, az csal, aki hazudik az lop, hazudni, csalni pedig csúnya dolog, de azért ne kárhoztassuk Petruska Andrást és főleg ne ítéljük el a munkásságát, ha valóban úgy áll a dolog, ahogy azt ő írja.

"Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet."

Ahogy korábban a Jetleg és a YesYes, úgy most Petruska András is a popzenei körülmények áldozatává vált. Persze, senkinek nem kötelező popzenét írnia, de ha már a kommersz műfaj mellett köteleződik el valaki, akkor számolnia kell a hasonló eshetőségekkel.

Címkék: Pop

Curtis üzent Majkának - Petike mindenben igazad volt

2019.01.07.
Dorogi László

Az újpesti rapper belátta drogfüggőségét és rehablitációs központba vonul, hogy megszabaduljon démonaitól.

Fotó: Instagram

Szűk fél évvel ezelőtt viharos körülmények között szakadt ketté a magyar könnyűzenei élet utóbbi évtizedének legsikeresebb párosa. Majka egy szegedi koncert kellős közepén jelentette be, hogy nem dolgozik tovább Curtisszel, majd egy nappal később hosszú Facebook posztban konkretizálta a dolgot: Curtis olyan súlyos drogproblémákkal küzd, hogy egyszerűen nem lehet vele tovább dolgozni.

Curtis kábítószer problémái miatt bomlott fel a legsikeresebb magyar duó

Döbbenetes hírt jelentett be Majka a szegedi koncertjén, majd ezt követően a Facebookon: Curtis kábítószerproblémákkal küzd, ezért nem lépnek fel többet közösen. Folyamatosan csúcsokat döntött a páros, amely a „Belehalok" hat évvel ezelőtti berobbanásával érte el első átütő sikerét. A dal ötvenmillió feletti youtube megtekintése önmagáért beszél.

A bejelentés után rengetegen támadták Majkát, hogy egy igaz barát nem viselkedhet így, ha a másik komoly bajban van, de most úgy tűnik, hogy az élet tényleg Majkát igazolja és valóban igaz barátként cselekedett a sorok megírásával. Curtis ugyanis hétfőn közösségi oldalán közzétett posztjában a következőket írta:

"Sajnos idő kellett ahhoz, hogy belássam a betegségem... Bocsánatot kérek mindenkitől mindenért!!! Ezen a héten befekszem egy rehabilitációs központba, hogy újra az igazi Curtist kapjátok (a januári fellépéseket, olnap lemondom). UI:Szeretlek Petike és mindenben igazad volt <3"

A Majka és Curtis duó felbomlása óta az újpesti rapper több egyéni fellépését lemondta, decemberben pedg se szó se beszéd nem jelent meg szabolcsi hátrányos helyzetű gyerekeknél, pedig korábban ígéretet tett az ott élő gyerekeknek a látogatásra, azok pedig külön műsorral várták volna. Az első lépést most mindenesetre megtette a gyógyulás irányába: belátta, hogy segítségre van szüksége.

Nem sokkal később Majka is reagált közösségi oldalán, röviden.

Címkék: Pop, Rap

Fluor fenyegetőzött, ezért léptek le a Wellhello zenészei

2018.10.19.
Dorogi László

A Wellhello eddig nyugodtan és sebesen sikló hajóját nem a pénz és nem a drogok lékelték meg, hanem Fluor Tomi méretes egója. Felrobbanni látszik a gecigránát...

A héten sorra jelentették be közösségi oldalaikon a Wellhello zenészei, hogy kilépnek a produkcióból, az okokat azonban nem firtatták. A Wellhello magja, azaz Fluor Tomi és Diaz szűk szavú közleményben reagált a némileg váratlan felmondásokra, de a történteket egyszerűen azzal magyarázták, hogy eltávolodtak egymástól a csapat tagjai: más irányba változtak ők és más irányba változtak a zenészek, ezért a jövőbeli gyümölcsöző munka érdekében más stábbal folytatják a muzsikakészítést.

Nem lenne ez meglepő, előfordul az ilyesmi a hasonló formációk esetében, hogy a "sztárok" nagy egója elnyomja az alárendelt zenészeket, a történet viszont közel sem ilyen egyszerű, ugyanis a nyúlfarknyi kinyilatkoztatásra a lelépő hangszeresek közösen reflektáltak.

Kocsis Máté (dob), Szász Csaba (basszusgitár), Varga Gergő (gitár), Wagner Emil (billentyű), Lugosi Dániel (főhangmérnök) és Por Botond (monitorkeverő) azzal indokolja távozását, hogy egy október 12-i, karácsi buli után az egész zenekart érintő véleménykülönbség miatt Fluor Tomi e-mailben megfenyegette zenészeit, hogy aki nem ért vele egyet, azt be fogja perelni. Az egyet nem értők táborát erősítette Bartók Máté szaxofonos és gyakorlatilag az egész Wellhello zenekar is, ráadásul a következő esti, Akváriumban megtartott koncert előtt Fluor minősíthetetlen hangnemben beszélt zenészeivel.

Bartók Máténak kijutott a jóból, Fluor őt sms-ben külön is megfenyegette, a szaxofonos pedig testi épsége védelmében rendőrségi bejelentést tett, ez pedig az egész zenekarnál betette a kaput, ahogy ők fogalmaznak, ez a magatartás nem fér össze a zenekari tagok elveivel, ezért léptek ki a produkcióból. Úgy látszik Fluor Tomi agyában felrobbant a gecigránát.

Címkék: Pop, Wellhello

Világsztárt igazolt a Sziget Fesztivál

2018.09.20.
Dorogi László

Jövőre négy Grammy és összesen több mint 100 nívós zenei díj tulajdonosa érkezik Budapestre. Egy személyben.

Fotó: Cosmopolitan

Ed Sheeran, napjaink egyik legmeghatározóbb pop előadója elfogadta a Sziget meghívását, így ő lesz a 2019-es fesztivál első napjának headlinere. Sheeran - fiatal korából adódóan - nincs régóta a zenei pályán, alig tíz év alatt viszont fantasztikus sikereket ért el, többek között bezsebelt például 4 Grammy-díjat is. Legutóbbi slágerét, a Shape of you-t már közel 4 milliárd alkalommal játszották le a YouTube-on, s ha mindez nem lenne elég, Sheeran még a Brit Birodalom Rendje címmel is büszkélkedhet, amit zenei tevékenységéért és a jótékonyság terén végzett szolgálataiért érdemelt ki.

Jó, jobb, Perfect!

Van úgy, hogy egy feldolgozás jobban sikerül mint az eredeti. Nem sűrűn, de előfordul. Itt most nem arra gondolok, hogy Justin Bieber pofátlanul "beleénekelt" a Despacito-ba, mert attól inkább jelentősen csökkent az élvezeti érték. Ed Sheeran viszont csavart egyet a dolgon. Legutóbbi albumán van egy dal, a Perfect, ami címéhez hűen egy káprázatosan jól sikerült darab.

Kádár Tamás, a Sziget főszervezője elmondta, már több mint egy éve tárgyatak Sheeran ügynökségével, ezért különösen nagy öröm, hogy már ilyen korán bejelenthették. Ez lesz egyébként a jellegzetes vörös hajáról ismert énekes első koncertje Magyarországon, ami pedig még nagyobb szó, hogy mindössze egyetlen további fesztiválon lép fel a Sziget mellett jövő nyáron, a stadion-koncertjei mellett.

A brit énekes, dalszövegíró, gitáros, producer, színész - nevezzük egyszerűen polihisztornak - 2011-ben, "The A Team" című dalával robbant be a köztudatba, első albuma pedig hétszeres platina lett az Egyesült Királyságban. Ennek örömére hallgassuk is meg ezt a dalt, mert az egyik legjobb szerzeménye.

Címkék: Pop

60 éves a Popnagyi, Madonna

2018.08.16.
Ragnar Volarus

A mai napon hatvanéves a popzene botrányhősnője - most már botránynagyija - Madonna. Aki amellett, hogy zenéjével is lenyűgözte a világot, legalább ugyanennyiszer botrányaival is a címlapokra került. A hétszeres Grammy-díjas énekesnő életmódjáról, provokatív színpadi fellépéseiről és klipjeiről - gondoljunk csak a Like a prayer-re - sokszor többet cikkeztek, mint zenei teljesítményéről, de Madonna Louise Ciccone nem az a fajta, aki ettől zavarba jött. 

"Kemény vagyok, ambiciózus, és pontosan tudom, mit akarok. Ha közben szajha leszek, az is belefér." 

Fotó: Kevin Mazur/Getty Images for MDNA SKIN

Az énekesnő 1958-ban látta meg a napvilágot a Michigan állambeli Bay Cityben, Madonna Louise Ciccone néven. Szülei olasz származásúak voltak. Apja, Tony Ciccone a Chrysler mérnöke, felesége, Madonna Fortin táncosnő volt. Az énekesnő ötévesen veszítette el édesanyját, apja ekkor több házvezetőnő segítségével igyekezett kordában tartani hat gyermekét. Végül az egyik házvezetőnőt, Joan Gustafsont, oltár elé is vezette. A gyerekek viszont nem hazudtolták meg olasz vérüket, lázadoztak, és Madonna - bár az átlagnál jobb tanuló volt - szigorú mostohájával szembeni nem titkolt ellenszenvét botrányos iskolai viselkedésével mutatta ki. A szünetekben a folyosón cigánykereket hányt és fejjel lefelé lógott a mászókákról, hogy a fiúk láthassák fehérneműjét.

Mindezek ellenére felvételt nyert a Michigani Egyetemre, de 1978-ban otthagyta az iskolapadot és New Yorkba költözött. Ő híres akart lenni. 1982-ben eláírta első szerződését a Sire Recordsszal, és kiadta első kislemezét, az Everybodyt, majd Burning Up című dalát. Harmadik felvétele, a Holiday pedig bekerült a nemzetközi slágerlisták élmezőnyébe. 1983-ban jelent meg első albuma, a Madonna. Disszonáns hangzásvilágú zenéjében felhasználta a diszkózene elemeit, az akkor újdonságnak számító Linn-féle dobgépet, szintetizátort. A korong Borderline című nótája bekerült a slágerlisták első tíz dala közé.

Miközben a Lucky Star a negyedik helyre kúszott fel, Madonna a filmvásznon is elkezdett szerepelni, és 1985-ben forgatni kezdte a Kétségbeesve keresem Susant című filmjét. Második albuma a Like a Virgin 1984 végén került a boltokba, és 21 millió példányt adtak el belőle. A címadó dal hat hétre meghódította a listák csúcsát. Ezzel pedig Madonna végérvényesen nemzetközi sztár lett, híre szélviharként söpört végig a világon.

A következő dal a Material Girl volt ami felforgatta a slágerlistákat, ezután pedig elkerülhetetlen volt a koncertkörút, amit a Beastie Boys társaságában kezdett meg az énekesnő. 1985-ben a Crazy for You tört a listák élére, és ekkor került elő egy hat évvel azelőtt forgatott erotikus drámája, ráadásul a Playboy és a Penthouse is közölt róla korábban készült ruhátlan fotókat. Azonban ez sem tudott ártani - sőt -az akkor már rettentően népszerű Madonnának. Tizenévesek milliói rajongtak érte, utánozták öltözködését, sminkjét, vásárolták lemezeit. Még ugyanebben az évben Sean Penn felesége lett, de viharos kapcsolatuk 1989-ben válással ért véget.

1986-ban Patrick Leonarddal kezdett együtt dolgozni, aki a nyolcvanas években született slágerei többségének társszerzője volt, többek között a Live to Tellnek is. A megelőző két albumánál összetettebb hangzásvilágú True Blue minden szempontból hatalmas sikert aratott, Amerikában és az Egyesült Királyságban is a listák élére került, és csak az Egyesült Államokban 5 millió példány fogyott belőle. A Papa Don't Preach Madonna negyedik száma, amely az Egyesült Államokban a Billboard 100-as listán az első helyig jutott. Miközben zenei karrierje szárnyalt, Sanghaji meglepetés című komédiáját hatalmas bukásként értékelték a kritikusok.

1987-ben újabb dala, az Open Your Heart tört az élre. Ugyanebben az évben láthatta a közönség a mozipénztáraknál szégyenletes bukást szenvedett Ki ez a lány? című filmjét. 1989 tavaszán dobta piacra legnagyobb hatású albumát a Like a Prayert, amely a rock, a pop és a dance elemeit ötvözi, rajta három Top Ten Hit dallal: Express Yourself, Cherish, Keep It Together. 1990-et a Blonde Ambition turnéval töltötte, valamint a Dick Tracy című krimi forgatásával, a rendezői székben Warren Beatty ült.

1992-ben látott napvilágot Sex című könyve, amely több száz erotikus képet tartalmazott az énekesnőről, de felbukkant a könyv lapjain Isabella Rossellini, Naomi Campbell és Vanilla Ice is. Megkapta a szexuális botrányhősnő "címet", de ez semmitől sem tartotta vissza. Erotica albuma több mint kétmillió példányban fogyott el. Két évvel később jelent meg Bedtime Stories című albuma, amely háromszoros platinalemez lett az Egyesült Államokban. Ebben a gyűjteményben szerepelt legnagyobb sikere, a Take a Bow.

1995-ben alig észrevehetően arculatot váltott, de ennek is oka volt. Nagyon szerette volna megszerezni  Andrew Lloyd Webber Evita című musicaljének címszerepét. Ez végül olyannyira jól sikerült, hogy teljesítményéért 1997-ben Golden Globe-díjat kapott. A forgatás befejezésekor jelentette be terhességét első gyermekével. 2000-ben született meg második gyermeke Guy Ritchie filmrendezőtől. A Halj meg máskor című James Bond-film címadó dala, a Die Another Day 2002 egyik legsikeresebb felvétele volt.

2005-ben a Confessions on a Dance Floor lemezzel visszatért a dance műfajához, majd 2008-ban következett a Hard Candy, amelyről egyetlen dal, a 4 minutes került az első öt közé. Albumát a 2009 szeptemberében befejezett Sticky & Sweet turnéval támogatta meg, amelynek során Budapestre is ellátogatott. Egy hónappal később elvált Ritchie-től.

2012-ben vehették a kezükbe rajongói tizenkettedik stúdióalbumát MDNA címmel. Az album népszerűsítéséről a Super Bowl szünetében sugárzott fellépése gondoskodott. A gyűjtemény Give Me All Your Luvin' című dalán Nicki Minaj és M.I.A. is közreműködött. 2015-ben a Rebel Heart albumon olyan producereket vonultatott fel, mint Diplo, Avicii és Kanye West. 2016 októberében átvehette a Billboard Woman of the Year díját.

Most elérve a hatvan éves kort, 350 millió eladott lemezzel a háta mögött, úgy látszik, egy kis szünetet tart, hogy több időt tölthessen négy örökbefogadott gyermekével. Közben adományokat gyűjt a Malawiban élő árvák és más kiszolgáltatott helyzetű gyermekek támogatására.

Isten éltesse sokáig Madonnát! Ha Tina Turner a Rocknagyi, akkor mostantól Madonna nyugodtan lehet a Popnagyi. 

Címkék: Madonna, Pop

Gwen Stefani - You Make It Feel Like Christmas

2017.12.10.
Ragnar Volarus

Hamarosan itt a karácsony, és az unalomig ismételt dalok. Most próbálok néhány alternatívát kínálni különböző stílusokban az ünnepi hangulat megteremtéséhez.

Kezdésnek itt van az egykori No Doubt énekesnőjének, Gwen Stefani-nak a lemeze. Az énekesnő szólóban is sikeres tudot lenni, de elég sokáig nem hallatott magáról. 2006-ban jelent meg lemeze, a The Sweet Escape, majd újra dolgozni kezdett a No Doubt-al, de megszületett második gyermeke, így végül eléggé elhúzódott a projekt. Szólóban legutóbb tavaly adott ki lemezt, This Is What the Truth Feels Like. Gwen az évek alatt a divatszakmába is belekóstolt és mostanra saját kollekciója is van. 

És szerencsére ezen a karácsonyon sem kell őt nélkülöznünk, hiszen elkészítette első tematikus lemezét a szeretet ünnepére. A You Make It Feel Like Christmas album címadó dalát ráadásul jelenlegi kedvesével, a countryénekes Blake Shelton-nal adja elő. Íme:

És bár leginkább ez egy szerelmi vallomás egymáshoz, de simán elhallgathatjuk miközben díszítjük a fát, vagy éppen a bejglit sütjük. Talán kicsit füllentettem mikor azt állítottam, hogy nem a megszokott dalokat ajánlom. De azért talán néhány nagy klasszikus elfér. Merthogy ezen a lemezen is van Jingle Bells, Let It Snow, Silent Night, White Christmas és Last Christmas, de előbbi négyet kiválóan testre szabta az énekesnő. Utóbbiból meg nem lehet nagy csodát csinálni, de azért Gwen megpróbálta és nem tört bele teljesen a bicskája. Tojáslikőrrel elmegy.

A címadó dal mellet pedig vannak nagyon kellemes darabok, a My Gift Is You és a Never Kissed Anyone With Blue Eyes Before You elmegy romantikus dalnak is, persze ha csengőszóval kísérik a háttérben, máris ott a helye egy karácsonyi lemezen. Utóbbi kitalálják kinek szól?

Blake Shelton

De mivel ez a szeretet ünnepe, még ez is belefér, így akik kedvelik őt, ne hagyják ki ezt a lemezt. Íme néhány bizonyíték, hogy Gwen 48 évesen is gyönyörű, a hangja pedig még mindig összetéveszthetetlen.

Ha nem lenne elég.

Címkék: Karácsony, Pop
12