Blogolj!

Meghalt az első magyar punkzenekar alapítója

2019.01.02.
Dorogi László

Peter Ogi, eredeti nevén Hegedűs Péter a magyar alternatív zenei szcéna egyik legismertebb zenésze volt, 63 éves korában halt meg.

Fotó: nullahategy.hu

Peter Ogi a Liszt Ferenc Zeneművészeti Akadémián kezdte zenei tanulmányait előbb gitár, majd zeneszerző szakon. Itt többek között Petrovics Emiltől és Kurtág Györgytől sajátíthatta el a zeneszerzés fortélyait, majd az akadémia elvégzése után igen éles váltás következett: az 1970-es évek közepén, Molnár Gergellyel az oldalán megalapította Magyarország első punkzenekarát, a Spionst.


1978-ban elhagyta az országot, élt Párizsban, Londonban, később New Yorkban is. Az 1970-es évek végén dolgozott együtt a Sex Pistols producerével, Malcolm McLarennel, Peter Gabriel bandájában pedig stúdiómunkát is vállalt. 1983-ban költözött a tengerentúlra, ahol Mark Ribo-val, Michael Balirrel és Greg Cohennel megalapította a Backlash nevű együttest, később a Central Europe névre hallgató formációt is.


Az 1990-es években visszatért Magyarországra és elsősorban filmzenéket írt, de önálló albumokat is adott ki. Ezt követően egészségi állapota hosszú időre elszakította az aktív zenéléstől, 2003-ban tért vissza a Central Europe Cafe-val.

Címkék: Alternative

Budapesten csapnak a húrok közé Hank Moodyék

2018.09.12.
Dorogi László

Aki nem nézte a Kaliforgia - leánykori nevén Californication című sorozatot -, annak nem biztos, hogy egyből leesik a tantusz, de bizony az X-akták Mulder ügynöke, David Duchovny nálunk zenél jövőre.

Fotó: Technique

Talán kevesen tudják, hogy Duchovny a színészkedés mellett írással és zeneszerzéssel is foglalkozik, együttesével 2015-ben adta ki első stúdiólemezét Hell or Highwater címmel, idén februárban pedig érkezett a következő korong Every Third Thought néven. Duchovny-ék igazán kellemes, alternatív rock muzsikát játszanak, s korábban már turnéztak is Európában, azonban Magyarországot eddig egyszer sem ejtették útba.


A banda jelenleg is stúdiózik, készül a harmadik lemez, s a jövő februári budapesti koncerten már minden bizonnyal ebből is kapunk ízelítőt. A koncertet a MoM Sportban rendezik 2019. február 11-én 20 órától.

Anna and the Barbies - UTÓPIA

2018.05.30.
Ragnar Volarus

Az Anna and the Barbies zenekart a Pásztor testvérek hívták életre. Anna, az énekesnő igazi kaméleon, extravagáns teremtés, aki anno majdnem megnyerte az RTL Klub túlélőshow-ját is.

Pásztor Anna korábban mint táncos járta a világot, és elkezdett rappelni, tesója pedig itthon, mint alternatív zenész próbált érvényesülni. Anna 2004–ben jelentkezett az RTL túlélőshowjába, a Survivorbe, 42 napot töltött Dominikán, és nemhogy túlélte, hanem kis híján meg is nyerte a versenyt, majd elvégezte Gór Nagy Mária Színitanodáját, úgy, hogy közben ott tanított táncot és koreografált.

Pásztor Anna a Survivorban

Ezután nem sokkal, egy napon Anna azzal az ötlettel ment haza testvéréhez, hogy csináljanak együtt valamit. 2005 tavaszán jelent meg a zenekar első lemeze angol nyelven. Ezt követte két év vívódás, hogy külföldön folytassák vagy maradjanak itthon? Szerencsére utóbbi mellett döntöttek, kiadták második lemezüket, és elkészítették a Tangó című dalra az első klippet, majd az Álmatlanra a másodikat. A zenekar 2008–ban a Budapesten koncertező Lenny Kravitz előzenekarként játszhatott, majd a fesztiválszezon közepette még forgattak két videoklippet, a Nyuszika többszázezres nézettséget produkált egy videomegosztó portálon.

Az Utópia pedig már az Anna and The Barbies hetedik nagylemeze, talán az eddigi legizgalmasabb hangvételű és legkiforrottabb zenekari csapatmunka eredménye, mély, nyers és varázslatosan őszinte szövegvilággal.

A lemez megjelenésekor az érkező dalok egy része már bejáratott koncerthimnusszá vált a rajongók körében, ugyanis a lemez debütálását egy feje tetejére állított bemutatósorozat előzte meg. Az UTÓPIÁT hét állomásos, azonos címre keresztelt turnén vezették fel, melynek során néhány el is hangzott a most megjelenő dalok közül. Ehhez a turnéhoz a Fővárosi Nagycirkusz adta a finálé helyszínét, ahol artisták, táncosok, cirkuszművészek és csodálatos előadók emelték az amúgy is igen nívós színvonalat. 

Ráadásul a turnét megnézhetjük filmen is, hiszen Álmatlan címmel a mozikban is bemutatták a koncerten készült felvételekből és interjúanyagokból álló kivételes filmet, mely még az eddigieknél is közelebb hozza a zenekart a közönségéhez. Mindegyik dal szövegét és zenéjét Pásztor Anna és Pásztor Sámuel szerezte.

A Holtodiglant egy Nagy László vers sorai ihlették: „S ki viszi át fogában tartva / a Szerelmet a túlsó partra!” (Nagy László: Ki viszi át a szerelmet). Picikét máshogy került a refrénbe, mintegy utalás a versre. Míg a 7 lépésnek Pásztor Sámuel írta a zenéjét, Anna pedig a szöveget, és a 99 évesen meghalt nagymamájuk halálát dolgozza fel, hogy milyen nehéz az az utolsó lépés élet és halál között.

4-es 6-os nem meglepő, de a villamosról szól, ahol számos összecsuklott, megbicsaklott életet látni. A társadalom nagy része hihetetlen megvetéssel néz rájuk, pedig bárki odakerülhet pillanatok alatt, hogy mindenét elveszíti. Ez a dal ezekről az emberekről szól, akik a társadalom peremén vannak.

Segges a Balatonba egy igazi bájos, életigenlő szám, amivel kapcsolatban kapott az együttes hideget – meleget. 

Az 1980-valahány egy kép alapján született, a refrént leszámítva egészében Anna öccse írta. 

T.K. István dal története egészen furcsa, ugyanis Anna egy népszavazáson olvasta a sajátja mellett, és elkezdett azon gondolkodni, hogy ki lehet ez a teljesen átlagos nevű ember, van-e családja, mi a foglalkozása, vajon boldog-e... Ez egy gyűjtődala lett az állampolgároknak, akik T.K. István mögött fel tudnak sorakozni. Az Egyre inkább idegent Bubnó Marci, a dobos írta, ahogy a Sajnálom refrénjét is. Nagyon őszinte, nagyon erős dal lett, lemeztelenedett lélekkel, felszólaló, felüvöltő, életbe kapaszkodó.

Karjaimban, karjaidban (Szeresd a vesztest is, ne csak a bajnokot) egy gyönyörű szerelmes dal, míg a Tegnapelőtt, holnapután (UTÓPIA) az utolsó utáni pillanatban került a lemezre. Az album egyetlen angol nyelvű dala az I belong to you egy több mint 10 éves dal, még az első albumról lett átemelve. 

Szó ami szó, tényleg jó kis lemez lett az Utópia. Ha eddig elkerülte bárki figyelmét, akkor mindenképpen pótolja.

Címkék: Alternative

Magashegyi Underground - Talált tenger

2018.05.23.
Ragnar Volarus

Az album már két éves, de nem is ez adja az apropóját annak, hogy meghallgassuk ezt a lemezt, hanem a Belvárosi Fesztivál. Ahol péntek este ők is fellépnek. 

A Magashegyi Underground (Bocskor BíborkaFodor Máriusz, Toldi Miklós, Szepesi Mátyás és Fűrész Gábor) jubileumot ünnepelt ezzel az albummal, a zenekar tizedik születésnapja alkalmából készült el az új - a harmadik - nagylemez a közönségnek. Bizony, repül az idő, már 10 éve annak, hogy megszületett a Magashegyi Underground első dala, a Szeplős váll. Az azóta eltelt években megjelent 2 nagylemezük, és számos sikeres koncertet tudhatnak a hátuk mögött.

A Talált tenger leleplezése során az együttes minden héten közzétett egy-egy dalt a zenekar a Youtube csatornáján, így bárki meghallgathatja őket, bármikor. 

A lemez elkészítésében ismét csatlakozott a Magashegyi Undergroundhoz a 30Y tagja Beck Zoli, aki több dalszöveget is írt a Talált tenger című albumra, sőt a Látod címűben még énekel is. De a zenekar 10. születésnapjának megünneplése nem ér véget az új lemez megjelenésével, még 2016-ban 10 meglepetéssel készült a zenekar a rajongói számára,  Szimfonikus remixkoncerttől, a rendhagyó Budapest Parkos buliig és Bátor Táboros kollaborációval.

De miért lehet őket szeretni? Mert szerethetően és élvezhetően tudják közvetíteni a dark-rock és a british-pop stílust, még azoknak is akik egyébként nem rajonganak ezért a stílusért. A dalaik izgalmasak, igazi atmoszférát tudnak teremteni, erre kiváló példa a Szemszavak és az Ellenfény (amiket nevezhetünk slágernek), de minden számban van valami kis szeretnivaló apróság, egy dallam, egy sor, valami kis motívum ami miatt érdemes meghallgatni. 

Persze kár lenne tagadni, a szövegek nem mindenkinek lesznek érthetőek és szerethetőek, mert néhol túl mesterkélten líraiak, ami viszont nem feltétlenül jó pont. Ezért az a tuti ha mindenki kipróbálja személyesen, neki bejön-e a Magashegyi Underground művészete. Erre remek alkalom a Belvárosi Fesztivál, ami évek óta a főváros második legjobb fesztiváljának választanak a látogatók. Ráadásul ingyenes. A Magashegyi Underground pénteken lép fel a Szabadság téri Nagyszínpadon 20.30-kor. Ott találkozunk.

Őket láthatjuk és hallhatjuk az idei Belvárosi Fesztiválon

A mai napon kiderült, hogy kik lesznek azok a fellépők akik szórakoztatnak majd minket a Belvárosi Fesztiválon május utolsó hétvégéjén. Annyit elöljáróban elárulhatok, jól fogunk mulatni. Idén is több színpadon és helyszínen múlathatjuk majd az időt, ebben az évben is lesz olyan helyszín ahol klasszikus zene vár minket, de a világzenei- és nosztalgia színpadot sem kell nélkülöznünk.

Címkék: Alternative

Szabó Benedek és a Galaxisok - Focipályákon sétálsz át éjszaka

2017.09.12.
Ragnar Volarus

Szégyen és gyalázat, de eddig nem ismertem az együttest, pedig a 2013-as első nagylemez óta stabilan jön új album Szabó Benedektől minden második évben. Nem kell nagy matekosnak lenni, hogy kiszámoljuk, ez a 2017-es már a harmadik albumuk.

Jelen pillanatban még tart a sokk, hogy itt minálunk valaki ennyire értelmes, bárki számára közérthető nyelven és módon dolgozza fel a lélekben még mindig fiatal harmincasok dolgait, érzéseit, problémáit. És mindezt végre nem elvontan és görcsösen erőltetetten művészieskedve. Így hamarosan bepótolom a lemaradásomat a két korábbi lemezzel, de nem akarom még csak véletlenül sem elrontani ezt a tökéletes benyomást. 

A Focipályákon sétálsz át éjszaka néhány dala más országokban simán rádiós sláger lehetne. Nálunk viszont erre vajmi kevés esély mutatkozik. Pedig a szó jó értelmében trendi lemez jött össze. Nem állítom, hogy 10 tökéletes dal van az albumon, de egyszerűen tök jó érzés, hogy második hallgatásra már én is azt énekelem, hogy: "Boldoggá akarlak tenni, de nem tudom hogy kell!" Ráadásul nem csak a szöveg, de a zene is megállja a helyét, végre olyan gitárzene, aminek évtizedekkel ezelőtt nem járt le a szavatossága.   

A témák között ott a szerelem, a bűntudat, a depresszió, a pánikrohamok. Ráadásul a lemeznek van egy gyönyörű íve, hiszen eleinte sötét hangulatú dalokkal indítunk, de már akkor ott a fény az alagút végén, amit el is érünk.

Mit érdemes még tudni? Ezt mondják el ők:

A felvételek Dodi különböző albérleteiben, egy budai próbateremben, Ákos zuglói legénylakásán és egy újlipótvárosi műteremlakásban készültek, a dobokért pedig egyenesen Csömörre kellett utazni. 

A felvételek ideje alatt az alkotók többször leszoktak a cigarettáról és az ivásról, vegetáriánusok lettek, nyugtatót szedtek, lefogytak, meghíztak, szerelembe estek, elköltöztek, utálták és szerették az életüket, de végül túlélték a zűrzavaros kétezertizenhatos évet, aminél soha nem volt még hosszabb. 

A szerző, Szabó Benedek pedig ezeket mondja a dalokról (amiket legalul meg is hallgathatsz): 

01. Tisztítótűz

Tavaly ősszel rövid ideig egy hatalmas albérletben laktam. Rosszul aludtam, sokat ittam, éjszakánként sétáltam a környéken, szédültem, nem volt étvágyam, és vártam, hogy mi lesz. Egyszerre örültem és féltem. Reggelente a fürdőszobában álltam a mérlegen és néztem, hogy egyre kevesebbet mutat. Zeneileg az az érdekes, hogy amíg az előző két lemezen szinte minden szám háromnegyedben vagy hatnyolcadban volt, az újon csak ez az egy. És az is, hogy dobbal kezdődik. Egyébként azért írtam, mert hallottam egy nagy szép számot és megirigyeltem. De nem mondom el, melyiket, haha.

02. Focipályák éjszaka

A refrén már közvetlenül az első lemez után kész volt, 2013 nyarán folyton ezt dúdoltam, csak akkor még úgy képzeltem, hogy torzított gitár és kiabálás lesz benne. Aztán pár évvel később a szokásos vasárnap esti foci után visszasétáltam a labdáért a pályára, közben lekapcsolták a reflektorokat, és az egész annyira szép és szomorú volt, hogy rögtön megírtam az első versszakot, amihez aztán hozzáigazítottam a már létező refrént, a kiabálást és a torzított gitárt pedig inkább elhagytam. Arról az érzésről szól, amikor áthatolatatlan, hidegkék köd borul rád, és lebegve jársz az utcák felett, mert nincs semmi, ami lent tartana. De mondhatjuk azt is, hogy a klinikai értelemben vett melankóliáról szól. Elég vicces, hogy már tavaly januárban kész volt a szám, el is próbáltuk, de képtelen voltam befejezni a szöveget, ezért csak valamikor nyáron kezdtük el élőben játszani. Azt hiszem, ez minden idők legszebben hangszerelt Galaxisok-száma, nagyon szeretem.

03. Boldoggá akarlak tenni (de nem tudom, hogy kell)

2014 elején írtam, fel is vettem egy otthoni demót, de eszem ágában sem volt feltenni a második lemezre, mert egyáltalán nem tetszett, ráadásul az akkori felállással el sem tudtuk volna játszani. Azt gondoltam, túl gejl és túl direkt. Végül A legszebb éveink bónuszdalai közé került és egy nagyon szűk kör titkos kedvence lett – köztük volt Elekes Roli haverom is, aki fel is tette a legjobb magyar számokat szemléző év végi listájára. Sallai Laci (a zenekar basszusgitárosa) – aki akkor még nem volt a zenekar tagja – így hallotta először, és miután beszállt, addig mondta, hogy meg kéne csinálni, amíg be nem adtam a derekam. A refrén végén van egy nagyon jól elhelyezett G-dúr, ami kilóg az eredeti hangnemből (H-dúr, ha valakit érdekel) – ezt egyébként alterációnak hívják, de ha többet akartok tudni róla, keressétek Ákost, a gitárosunkat, aki civilben zeneszerző és gitárművész. Nekem is ő mondta.

04. Húsvéti reggeli a Sátánnal

Ez volt a tavalyi nyár. Egy bajai buszmegállóban kezdtem el írni, egy budai albérletben folytattam és egy zuglói próbateremben fejeztük be. Vannak dolgok, amiket még az önmagával szemben legmegengedőbb ember sem tud megbocsátani magának, még akkor sem, ha mások végül megbocsátanak. Elkísérnek minket, hogy néha rosszul legyünk, ha eszünkbe jutnak. Gondolom, ilyen.

05. Olasz film (töredék)

Gyerekkoromban nagyon sokat voltam az unokatesómál Kiskőrösön. Hosszú nyári estéken a polcok előtt térdelve válogattunk az apukája VHS-gyűjteményéből. A rendesen felcímkézett kazetták mellett elég sok olyat találtunk, amire csak valamilyen megközelítő útmutatás volt írva, például annyi, hogy „Olasz film (töredék)”. És tényleg volt a kazettán húsz perc egy ismeretlen olasz film közepéből. De általában horrorfilmeket néztünk, ahogy – már egyedül – sok évvel később is, azon a nyáron, amikor kimaradtam az egyetemről és egész nap otthon ültem a gép előtt. A különböző helyek, amik előtt álltam, elsősorban a bajai Mini presszót jelentik, de nem a mostanit, hanem a régit, még az eredeti helyén. Aki ismeri a helyet, kitalálja a templomot.

06. Fehér földek

Ezt a számot öt perccel felvétel előtt, a stúdióban írtuk. Ez hasonlít a legjobban azokra a zenékre, amiket egyébként hallgatok. A szöveget egy hajnali Baja-Budapest buszon írtam idén januárban, félálomban, a behavazott alföldi tájat nézve, miközben Steve Gunn új lemeze szólt. A címe alapján mondjuk lehetne egy Magozott Cseresznye-szám is, de ez csak később tűnt fel.

07. Innen el

Szintén 2014 elején, a Boldoggá akarlak tennivel együtt írtam. Eredetileg másról szólt, a szöveget tavaly nyáron írtam át az akkori helyzetnek megfelelően. Nagyon nyálas, de nagyon szeretem. Nem tudom eldönteni, hogy a közepén az a hosszú instrumentális rész felesleges-e vagy sem, de a lényeg, hogy Ákos angolkürtöket is tett bele, ami menő.

08. Soha nem veszi fel

Ez volt az egyik szám, amit már tavaly ősszel kihoztunk, úgyhogy már korábban elmondtam róla mindent. Általában az a bajom, hogy nem tudok struktúrában gondolkodni, ezért a számaimban vagy nincs refrén, vagy össze-vissza vannak a versszakok, vagy másfél perc alatt elfogynak az ötleteim. Ezért meglepő, hogy a Soha nem veszi fel egyáltalán nem ilyen, sőt még mindig meglepődöm, mennyire szépen fel van építve. Ettől függetlenül soha nem lesz a kedvencem, de most már sokkal jobban szeretem, mint akkor, amikor írtam.

09. Éjfél

A múltkor fogadtunk a zenekarral, hogy melyik új szám esik ki először a koncertprogramból. Mármint az Éjfél után. Ez igazából mindent elmond, de én szeretem ezt a számot a lassúsága, a hossza, a major szeptimek és a gitárszóló dacára is – sőt, Ákos szólója szerintem csodálatos. Az Éjfél mindennek ellentmond, amit eddig csináltunk, és amiről általában gondolják, hogy szólnia kell ennek a zenekarnak. A Focipályákon sétálsz át éjszaka viszont pont arról szól, hogy azt csináljuk, amihez kedvünk van, erre pedig az Éjfél a legjobb példa. Szerettem volna írni egy számot a depressziós ismerőseimnek, mert amivel küzdenek, az nagyon erős, ők mégis mindennap szembeszállnak vele. A lemez hangmérnöke, Lázár Dodi angyali vokállal vendégszerepel, és az is itt hallatszik a legjobban, hogy mennyit számított Kirschner Péter tudása a dobfelvételeknél. Külön érdekesség amúgy, hogy pont a dobfelvételeknél elfelejtettük rögzíteni a beütést a szám elején, amit ezért később Dodi albérletében egy vállfával és egy fakanállal reprodukáltam.

10. Vadvirágok

Életem legjobb és legrosszabb szövegei közül több is rákerült a lemezre, de a Vadvirágok esetében még nem tudom, mit gondoljak. Ez a Tisztítótűz párja. Amikor magamhoz tértem a tavalyi nyárból, hirtelen rádöbbentem, hogy mi az, amit szeretnék, és arra is, hogy elrontottam mindent. Aztán életemben először tapasztaltam, hogy milyen a végtelen hála és – tényleg nincs rá jobb szó, ezért ez az utolsó, ami elhangzik a lemezen – a kegyelem érzése. Amikor az összes szörnyűséged dacára valaki tud még mosolyogni rád. Azóta is ezt próbálom megköszönni. Remélem, sikerül.

Focipályákon sétálsz át éjszaka, by Szabó Benedek és a Galaxisok

Szabó Benedek és a Galaxisok KONTAKT: szczegledi@gmail.com Focipályákon sétálsz át éjszaka, released 22 February 2017 1. Tisztítótűz 2. Focipályák éjszaka 3. Boldoggá akarlak tenni (de nem tudom, hogy kell) 4. Húsvéti reggeli a Sátánnal 5. Olasz film (töredék) 6. Fehér földek 7. Innen el 8. Soha nem veszi fel 9.

Emily Kinney - This is War

2017.09.04.
Ragnar Volarus

Emily Kinney neve nem fog mindenkinek ismerősen csengeni. De ha annyit mondok, The Walking Dead, és Beth, akkor talán már dereng valami. Ráadásul már a sorozatban is hallhattuk őt énekelni, tehát annyit mindenképpen tudhatunk, nincs rossz hangja. De hogy kiadjon egy albumot? 

Kiadott. Ráadásul sorrendben a harmadikat, mégpedig This is War címmel. Nem kell megijedni, ez a bájos 32 éves színésznő nem hadba hívja rajongóit. Az album leginkább a tökéletes jövő eszméjét, a fiúk megmentését és az élet útvesztőit boncolgatja. Csupa habkönnyű téma.

A "Mess", azaz Rendetlenség című dal éppen egy olyan barátról szól, aki mindig felforgatja a lány életét, rendetlenséget hagy maga után minden értelemben, így nem megfelelő az énekes számára. A dallam könnyű, ugyanakkor fülbemászó, tele édes és mégis komoly szövegekkel. 

Aztán ott a "Berkley's Breathing" amelyben olyan éjszakákról énekel, amiket szállodai szobák és hátsó ülések jellemeznek. Ez egyébként az első ballada a lemezen, akusztikus gitárral, és Kinney jól megszokott ártatlan hangjával. Aztán ott van folytatásnak rögtön "Michael", akivel tökéletesen sikerül kiegészíteni az előző témát. Hiszen a "Michael" ismét pompás kis ballada, melyben kiderül, hogy az illető egy "varázslatos emberi lélek".  És talán róla volt szó már a Berkley's Breathingben is, hiszen elhangzik az is: "Ó, San Francisco megmentője emlékszel rám, ahogy egymást csókoltuk a hátsó ülésen egy aranyhídon?"

Aztán ott egy óda Los Angeleshez, a városhoz, amit soha nem szeretne elhagyni. (Never leave L.A.) Ebben a dalban egyébként egy kórus is kíséri, amely gyönyörűen szól Kinney hangja mellett. 

Nem világmegváltó album, nem is dönt majd eladási csúcsokat, nem nyer számtalan díjat. Ami viszont biztos.: ez a lány igyekszik mindenben a jót látni, ami nem olyan könnyű manapság. Én adtam neki egy esélyt, és nem bántam meg. Nem fogom hónapok múlva is emlegetni ezt a 30 percet (egészen pontosan 31:48), de kellemesen telt. Mi tagadás, biztosan van olyan, akit ezzel a hanggal el lehet csábítani. 

Ezzel a tekintettel meg pláne!

Ezeket a cikkeket olvastad már?