Blogolj!
Videó! Az Ismerős Arcok feldolgozta a klasszikussá vált dalát

Videó! Az Ismerős Arcok feldolgozta a klasszikussá vált dalát

2019.05.15. | Kecskés István

Vélhetően nem él olyan magyar a Földön, aki még nem hallotta az Ismerős Arcok Nélküled című dalát. A számtalan feldolgozás után most az együttes is áthangszerelte saját szerzeményét. Nem is akárhogy.

Tovább
A popzeneipar mókuskerekében nagyon nehéz lelket renoválni

A popzeneipar mókuskerekében nagyon nehéz lelket renoválni

Tovább
Curtis visszatért az utcára: az új klippje tarol a neten

Curtis visszatért az utcára: az új klippje tarol a neten

Tovább

Csillag az égben - Babos Gyula is odafent pengeti tovább a húrokat

2018.04.13.
Ragnar Volarus

68 évesen itt hagyott minket a magyar jazzélet egyik legismertebb gitárosa, Babos Gyula.

Az elképesztő tehetség 1949. június 26-án született Budapesten, gyerekként a hegedűn és a zongorán keresztül ismerkedett a zenével, gitározni 15 éves korától kezdett - ekkor rögtön a Futurama együttesben zenélni is kezdett -, és 1966-ban már első helyezést szerzett a Magyar Rádió jazz versenyén.

Az ismertséget 1970-ben a Kex, majd 1972-től 1974-ig a Rákfogóban,ezt követően két évet Kőszegi Imre zenekarában játszott, első együttesét 1979-ben alapította Szakcsi Lakatos Bélával, Saturnus néven. Istenadta tehetségét mi sem bizonyítja jobban, hogy 1977-ben úgy lett a Liszt Ferenc Zeneművészéti Főiskola Jazz Tanszakának tanára, hogy még érettségije sem volt.

1985-ben létrehozta a Babos Trio Plusz-t, amit később a Babos Trio váltott fel, melyben Balázs Elemér dobossal és Egri János nagybőgőssel muzsikált együtt, de a BDSZ Collection tagjaként és zeneszerzőként is aktív volt.

1989-ben jelent meg a Hungaroton kiadásában első lemeze, a Kinn és benn. Egy évvel később az egykori PECSA-ban Victor Bailey, Terry Lynn Carrington, Jinda György és Szakcsi Lakatos Béla társaságában szórakoztatta a nagyérdeműt, újabb egy esztendő elteltével EMeRTon-díjban részesült. Ezután talán könnyebb lenne felsorolni, hogy kikkel nem lépett fel, mint az ellenkezőjét, hiszen olyan művészek mellet zenélt - vagy ők mellette? - mint Szabó Gábor, Frank Zappa, James Moody, Tony Scott, Zoller Attila és Charles Tolliver.

Következő lemeze, a Sham szintén a Hungarotonnak köszönhetően került kiadásra, és a kor legjobb hazai jazz zenészei gyűltek össze ebből az alkalomból. Egyik legfontosabb lemeze a Victor Baileyt, Terri Lyne Carringtont és Jinda Györgyöt felvonultató Blue Victory című 1994-ben, a Sony Columbia égisze alatt kiadott CD, amelyet Európa 12 országában terjesztettek. Ezután zenekarát immár Babos Quartet néven vitte tovább, amiben Szappanos György, Szakcsi Lakatos Béla és Borlai Gergő játszott, de közben a Take 4-ral is gitározott. 

Alapító tanárként 1996-tól működött közre Kőbányai Zenei Stúdió könnyűzenei szakközépiskola életében, de később alapító tagja és tisztségviselője volt a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének és az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesületnek.

1998-ban került kiadásra Egyszer volt... címmel harmadik szólólemeze, amelyen olyan zenészek játszottak együtt, mint Bihari Ernő, Borlai Gergő, Dobi Matild, Hárs Viktor, Kunovics Katalin, Lattmann Béla és Oláh Tzumo Árpád. Ezen az albumon Babos Gyula a jazzt, valamint a magyar és cigány folklórt ötvözte saját zenei világával. Ez egyben új zenekara, a Babos Project Romani debütáló lemeze is volt, melynek anyagát az együttes nagy sikerrel mutatta be Európa több országában, Angliában és az izraeli Red Sea Fesztiválon is.

2001-ben a legendás Herbie Mann-nel készített felvételt. A Hetvenöt perc című koncertalbum, a Babos Project Romani második CD-je a kiváló indiai ütőhangszeres, Trilok Gurtu vendégszereplésével készült 2004-ben.

2005-ben új felállásban, és új névvel, Babos Project Special névvel léptek a közönség elé, legújabb lemezüket ebben a felállásban jelentették meg Variáció címmel 2006 őszén. Babos a jazzmuzsikusi és zeneszerzői (filmekhez és rajzfilmekhez is írt zenét) tevékenységén kívül pop- és kortárszenei előadók producere is. A budapesti Tabánban közel harmincezer ember előtt léphetett színpadra Frank Zappával.

Babos Gyula művészi munkásságának elismeréseként a korábban elnyert eMeRTon-díj mellé 2003-ban Szabó Gábor-díjat, 2005-ben Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje kitüntetést, 2008-ban Liszt-díjat kapott.

Ma pedig, 2018. április 13-án, ezen az átkozott napon, türelemmel viselt betegsége után elhunyt. Az MZTSz Kőbányai Zenei Stúdió egy Facebook-posztban tudatta velünk a rossz hírt.


Babos Gyulát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszéke, az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezete és annak Kőbányai Zenei Stúdiója saját halottjának tekinti. 

Curtis: "Utcagyerek vagyok és az is maradok!"

2018.03.16.
Kecskés István

Széki Attila komoly karriert futhatott volna be Újpesten, ám a sport helyett a zenét választotta és immár Curtis néven készül élete egyik legnagyobb koncertjére.

NB I-es futballista voltál, de most a zenei életben törsz a csúcsra. Mióta tudod, hogy nem sportoló, hanem énekes leszel?

Nyilván az volt az álmom gyerekként, hogy futballistaként bajnoki címeket, kupákat nyerek és gólkirály leszek, akkor még csak hobbiként gondoltam a zenére. Persze gyerekként is része volt az életemnek. A rap és a foci volt az életem. Játszottunk a dühöngőben és zenét hallgattunk. Aztán jött Ganxta Zoleet, akivel találkoztam és tizenegy évesen az E-klubbal reppeltem vele a Keleti oldal, nyugati oldalt. Ezzel együtt huszonegy éves koromig csak a foci volt, de aztán a sérülés után váltottam. Az első lemezem kiadásának is köze volt a futballhoz, hiszen volt olyan csapattársam, aki kisegített egy kis pénzzel.

Az újpesti panelek között nőttél fel?

Itt is születtem. A panelrengeteg közepén lettem felnőtt. Most is itt lakom és nem is akarok innen elmenni, maximum egy kertesházat szeretnék, de nem megyek Újpestről sehova.

Rossz gyerek voltál?

Nagyon… Nem csodálom, hogy szegény anyukám megőszült. Nem szerettem iskolába járni, verekedtem, mint a legtöbb lakótelepi gyerek. És persze meccsekre jártam, ment a balhé ott is. Hamar tagja lettem egy szurkolói csoportnak is.

Bulldogs, vagy Korps?

Korps.

Az kemény brigád volt.

Az. De hát én ebben nőttem fel. Nem az volt a telepen, hogy ha valami baj volt, akkor elmentél a rendőrhöz, vagy ha igen, akkor tőle is kaptál egy sallert. Mindenkinek magát kellett megvédenie, magáért kellett kiállnia. Engem úgy neveltek, hogy ne kezdjem a balhét, de álljak ki magamért.

Pofozkodtál az Újpestrért?

Hogyne. Sok balhé volt, a Ferencváros, a Honvéd, vagy a Videoton szurkolóival. Benne voltam mindenben, ez a meccshez járt, a jegyhez kaptuk. Tudtuk, hogy mire számíthatunk. Már nem mennék bele ezekbe a balhékba. Nem félek, de bármi történhetett volna, egy barátomat például megszúrták az egyik meccsen.

Ha visszagondolsz, akkor a futball pályafutásod gyors vége miatt van benned hiányérzet?

Van. Még akkor is, ha minden korosztályban gólkirály voltam. Főleg azért van, mert annak idején, amikor elkezdtem volna játszani akkor jött Szentes Lázár, aki remek edző, de emberileg volt vele bajom. Akkor akartak kölcsönadni a Diósgyőrnek, ahol elmondtam, hogy jövök, de mindig újpesti maradok. Volt is egy szurkolói szavazás, amelyen a 99 százalék azt mondta, hogy ne igazoljanak le. Aztán elmentem Kecskemétre, ahol nagyon jól éreztem magam, majd visszavitt az Újpest, mert Szentesnek kellettem. Aztán nem nagyon játszatott.

Volt olyan pillanat, amikor elővettél egy kockás papírt és felírtad a dolgokat, hogy a focit vagy a zenét választod?

Nem volt, de jött a sérülésem és akkor dönteni kellett. Bohóc nem akartam lenni. Hívott aztán másik csapat, de nekem az Újpest örök szerelem és nem akartam máshol futballozni már. Be kellett látnom, hogy a műtét után nehézkesebbé vált minden. Sokat ostoroztam magam, ha nem ment a játék, fontos az önkritika és be kellett látni, hogy ha valami nem megy, akkor azt nem kell erőltetni. Annyiban más most a helyzet, hogy minden csak rajtunk múlik. Ha szar dalt írunk, akkor nincs buli, ha jót, akkor van. Rajtunk áll minden.

Egyedül kezdett zenélni?

Igen, aztán jött BLR, aki akkor még nem volt zeneszerző, de már az. Annak idején szereztünk egy programot amivel dolgoztunk, anyukám partfisának a nyele volt a mikrofonállvány, a számítógép mikrofonjával vettük fel a dalokat – gondolhatod milyen volt. De kellett ez, mert nézd meg a tehetségkutatókat. Akik ott indulnak hozzászoknak ahhoz, hogy minden szuper, de engem nem lep meg egy vidéki buliban, ha recseg a mikrofon. Mi mondjuk élőben adjuk elő a dalokat és azért azt elvárom, hogy tiszteljenek meg a jó technikával.

Említetted BLR-t, rá is van tetoválva a kezedre ez a rövidítés. Majka nincs?

Még nincs, majd idővel. Szoros a kapcsolatunk, már nyolc éve vagyunk együtt. 2012-ben írtuk meg a Belehalok című dalt, az hozta meg a nagy áttörést. A megjelenése után nem volt megállás, 260 bulink volt egy évben. Az szinte futószalag volt, muszáj is volt váltani.

Zorán is meghívott benneteket a koncertjére vendégnek a Belehalokkal. Ez a legjobb visszajelzés?

Ez nagyobb dolog volt, mint azok a díjak, amiket elnyertünk. Mondjuk amikor megkaptam a Fonogram-díjat, akkor is az volt a legnagyobb dolog, hogy Charlie gratulált. Ő is Újpest szurkoló. Mondjuk minden normális férfi a lila-fehéreknek szurkol.

Mit szólnak ehhez a Ferencváros szimpatizánsok? Ők nem járnak Curtis koncertre?

Dehogynem! Van olyan videóm, amelyen egy olyan ember énekli az Újpest a negyedem című dalt, akinek FTC-címer van a mellkasára dedikálva. Örülök, hogy az emberek kultúrája már magasabb szinten van. Jó az más kérdés, hogy ha mondjuk megiszom valamit, akkor lehet, hogy én is beszólnék.

Még szerencse, hogy nem iszol.

Soha… A viccet félretéve: ma már alig fogyasztok alkoholt. Ha igen, akkor is inkább otthon. Amikor hakniztunk, akkor más volt, de az imázs már megvan, ahhoz már nem kell. Diszkóba meg nem járok, mert ott úgysem tudok kikapcsolódni.

Pedig az milyen jó lehet, amikor a DJ berak egy Curtis dalt.

Na, az a halálom! Ha ez megtörténik, akkor azonnal eljövök. Nem hallgatom magam otthon sem, nemhogy egy diszkóban.

Majkát hogy ismerted meg?

A testvéreméken keresztül. Korábban is szerettem volna vele együtt dolgozni, de egy ideig mondogatta, hogy ő nem akar a zenével foglalkozni igazán, inkább a tévére figyel. Aztán megjelent az első lemezünk, amint rajta volt a Szotyi van című dalunk, ami megtetszett neki és utána döntöttünk a közös dal mellett. Ez volt a Bomba vagy bébi, de úgy volt, hogy ez lesz az egyetlen közös munkánk. Aztán ezt négy és fél millió alkalommal nézték meg. Hülyék lettünk volna, ha nem folytatjuk. Főleg úgy, hogy aztán másodikra megírtuk a Belehalokot.

Már másodszor említed a testvéreid. Családi vállalkozás?

Nagyon szeretem, hogy így van. Korábban együtt utaztunk Majkával mindenhova, de neki sok a tévés szereplése, így már külön járunk. Engem a bátyám hoz, visz és nagyon élvezem, hogy ez így van. Nekem nagyon fontos a család.

Majkával nemcsak autóban, hanem a színpadon is úgy vagytok együtt, hogy sokszor közben külön léptek fel.

Igen és ettől működik. Nagyon jó barátok vagyunk, együtt járunk nyaralni és tényleg sok időt töltünk egymással. Ez nagyon fontos mindkettőnknek.

Szombaton Aréna koncert. Mennyit kellett erre készülni?

Mennyit?! Az összeset! Fárasztó volt, mert nemcsak készültünk, hanem egy filmet is forgattunk közben.

Életmű koncert lesz?

Ezt így nem mondanám, de két óra és húsz perc lesz az egész. Nagyon nehéz volt összerakni a műsort, mert minden dalunknak lenne ebben helye. Mit hagyjunk ki? Nagyon kemény döntés volt.

Vendégek? Zorán?

Látod, neked is ő jut eszedbe először, annyira kézenfekvő lenne. De most nem jön. Ott lesz Király Viktor és Pápai Joci is. Nem lesz unalmas a koncert, pörgős lesz. Nagyon fontos, hogy ilyen jegyárak mellett ki akarjuk szolgálni a közönséget.

Tudod mit fogsz csinálni tíz év múlva?

Remélem ugyanazt, még akkor is, ha nem ugyanígy. Legyen mondjuk havonta egy igen nagy buli. És még tíz év múlva is szeretnék szövegeket írni.

Magadnak, vagy másoknak nehezebb dalt írni?

Magamnak! Nem igazán tudom megfogalmazni miért, de nehezebb. Pápai Jocinak tudom milyen a világa, mit képvisel. De én mindig mást akarok adni magamból. Sokféle számunk van és mindegyik különbözik.

A minap láttam rólad egy képet Bangó Margittal.

Óriási dolog ez nekem. Nagy barátom Emílió, akinek az anyósáról van szó ugye. Megtudta Bangó Margit, hogy ott vagyok és átjött. Nagyon kedves volt a művésznő és amikor az mondja nekem egy Kossuth-díjad előadó, hogy a műfaj legjobb szövegírója vagyok, akkor az összes eddigi elismerésem kidobhatom, már csak azért is, mert a művésznő is azt mondta, hogy Bangó Margit-díjas vagyok.

Korábban voltak kellemetlen ügyeid. Lehiggadtál már?

Igen és már csak egy van függőben, amikor balesetet szenvedtem. Megtörtént, feltettem a kezem, hogy én voltam és vállaltam a következményeket. Ezt a panelek között megtanultam. Szerencsére nem lett senkinek semmi baja.

Ezek az ügyek a műfajhoz tartoznak?

Nem is az, hogy összekapcsolódik, de benne van. Nem egy Krisz Rudi vagyok, aki romantikus dalokat énekel és milyen rendes gyerek. A magam módján én is rendes gyerek vagyok, mert azért igyekszem segíteni a rászorulóknak, de én egy utcagyerek vagyok és az is maradok.

Címkék: interjú

Csillag az égben - öt éve nincs már velünk Cipő

2018.03.11.
Ragnar Volarus

Szomorú évforduló a mai, 2013. március 11-én, hosszú betegség után meghalt Bódi László Cipő, a Republic frontembere. 

Bódi László 1965. május 3-án született az akkor a Szovjetunió területéhez tartozó Ungváron. Egy ideig családjával Kisgejőcön élt, majd 1966-ban költöztek Kisvárdára, ahol a Weiner Leó Zeneiskolába járt. Gyerekkorában zongorázni tanult, tizennégy éves korában pedig már dalszövegeket írt. Saját bevallása szerint a Beatles együttes Egy nehéz nap éjszakája című zenés filmjének hatására választotta a zenei pályát. A Bessenyei György Gimnáziumba járt, mikor megalapította a Cipőfűző zenekart. Az együttes öt éven át volt aktív és Bódi apai nagybátyjának ötletére írt népdalszerű popszámokat játszott.

1983-ban a sárvári diáknapokon verseivel és dalaival díjakat nyert, ekkor ismerkedett meg Bródy Jánossal. 18 évesen Budapestre költözött, ahol konzervatórium-előkészítőre járt, ezzel egy időben pedig a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium Vasúti Főosztályánál és a Magyar Postánál dolgozott mint vasutas és újságkihordó. Az 1980-as évek végén postaforgalmi segédtisztként végzett.

Később Szigeti Ferenccel alakítottak egy duót Krokodil néven, amely igen rövid életű volt, mindössze egyetlen felvétele készült a rádióban, Számolj el tízig címmel. Eközben dalszövegeket írt Szigeti másik együttese, a Känguru számára, és ekkor ismerte meg a basszusgitáros Boros Csabát.

1990. február 23-án (innen ered a lemezborítókon feltűnő hal, amely ezt szimbolizálja) a nagy nap, mikor a Republic megalakult, Boros Csabával, Tóth Zoltánnal, Bali Imrével és Szilágyi Lászlóval. Utóbbit nem sokkal az alapítás után Nagy László Attila, Bali Imrét pedig Patai Tamás váltotta. Már nyáron felléptek a Beatrice koncertjein, mivel Nagy Feró szimpatizált velük és szerette a zenéjüket. Még ugyanebben az évben kiadták első albumukat, Indul a mandula!!! címmel.

1991-ben elnyerték a Magyar Rádió eMeRTon-díját, 1993-ban pedig a Hahó Öcsi!!! albumukkal a MAHASZ Arany Zsiráf-díját. 1994-ben a Disco elképesztően gyorsan arany-, majd platinalemez lett. Cipő 1995-ben Rajcs Renátával közös szólólemezzel jelentkezett, és még ugyanebben az évben, a 67-es úton és a Ha itt lennél velem sikerén felbuzdulva, október 6-7-én ünnepi koncertet adtak Kaposvárott, a 67-es út mellett, melynek anyagából CD és videó is készült. Közreműködött a Somogy Néptáncegyüttes, Rajcs Renáta, és hegedűn Szabó András, aki ettől kezdve szinte állandó kísérője lett a Republicnak.

1995-ben ismét elnyerték az Arany Zsiráf-díjat „Az év rocklemeze” kategóriában és az év elején megjelent Tüzet viszek című album is – a Szállj el kismadárral – két héten belül aranylemez lett, hamarosan platinalemez státuszba került, 100 000 példány eladása után pedig még 1995-ben gyémántlemez lett. A kilencvenes évek második felétől már kevesebb Republic-dal kerül a rádiókba, az együttes is egyre többet kísérletezik: előkerülnek a fúvósok és a legkülönfélébb zenei hatások. 1998-ban megjelent A Rózsa Vére című film zenéje, melyet szintén a Republic alkotott, és ezen az albumon érvényesülnek már igazán Tóth Zoltán képességei, hiszen a dalok nagy részét ő szerezte. 1999-ben a hármas válogatásalbum (a Szerelmes, Népi zenei, Közérzeti dalok) után Boldogság.hu címmel újabb lemezt adnak ki.

Az új évezred 2000-ben a Cseh Tamással közös kiadású Levélváltással és egy, a 10. évfordulóra készült válogatáslemezzel, az Aranyalbum 1-gyel kezdődik.  A 2005-ben 15. születésnapját ünneplő csapat e kerek évforduló alkalmából kiadja újabb nagylemezét 1 Magyarország 1 Mennyország címmel, és ekkor jelenik meg a kuriózumnak számító első önálló DVD-jük is, amely 3 kivételével, az eddig megjelent összes klipet tartalmazza. 2009-ben adják ki a 2000-től 2010-ig terjedő évek dalaiból válogató Aranyalbum 2. dupla CD-t. 

2010-ben a 20. születésnapi jubileumát a Köztársaság című albummal ünnepli az együttes. 2013-ban rendhagyó különleges zenei élménnyel kedveskedett az együttes a rajongóknak. A zeneirodalom kiválóságainak örök darabjait a saját hangzásviláguk szerint formálták és adták elő a Road 67 Symphonic Orchestra kíséretével. Ekkoriban viszont már beárnyékolta a sikereket Bódi László betegsége.

Cipő több mint kétszáznegyven dalt szerzett a Republicnak, köztük számos olyan slágert amit a mai napig játszanak a rádiók. De rengeteg dalt írt más előadóknak is, így többek között Koncz Zsuzsának az Ég és föld között című dalt. 

2010. március 15-én a Republic tagjaként „az Együttes megalakulása 20. évfordulója alkalmából, méltán népszerű, nagy sikernek örvendő előadóművészi tevékenységük elismeréseként” Bódi László az együttes többi tagjával – Boros Csabával, Nagy László Attilával, Patai Tamással és Tóth Zoltánnal – a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjének polgári tagozatában részesült. Bódi László ekkor már éveken át krónikus szívritmuszavarban szenvedett, 2009-ben pedig megműtötték koszorúér-betegsége miatt, és lábon hordott ki egy szívinfarktust.

Életének utolsó időszakában súlyos tüdőgyulladással kezelték, 2013. február 15-én szívritmuszavara szívrohamhoz vezetett. Rögtön az intenzív osztályra került, ahol mélyaltatásba helyezték, amelyből – bár többször megpróbálták felébreszteni – már nem ébredt fel, harmadfokú kómás állapotba került. Néhány nappal később gégemetszést hajtottak végre rajta, hogy szabadabbá tegyék a szervezetében az oxigénáramlást. 

Február 23-án a Republic megtartotta 23. születésnapi baráti közönségtalálkozóját a budapesti Kossuth Klubban, ahol nem léptek fel, hanem a legközelebbi rajongók a zenekarral együtt szorítottak a gyógyulásáért. Az eseményen dr. Merkely Béla professzor, Cipő kezelőorvosa is megjelent, aki tájékoztatást adott az énekes állapotáról a jelenlévőknek. Az orvosok ugyan még láttak elvi esélyt gyógyulására, Bódi László 2013. március 11-én hajnalban, Budapesten, életének negyvennyolcadik évében mégis elhunyt.

Most öt év elteltével mi még mindig csak azt kívánjuk: bár még egyszer hallhatnánk.

Gereben Zita - Az én fesztiválom

2018.03.05.
Ragnar Volarus

Sokáig halogattam ezt a lemezt. Mert tudtam, hogy jazz. Ahhoz pedig hangulat kell. Viszont ha előre tudtam volna, hogy ennyire jó, egy percig sem vártam volna.

Merthogy ez nem színtisztán jazz, de érzésem szerint ez nagyon előnyére válik. Annyira sokszínű - mondhatnám eklektikus -, de mégis annyira egyben van. Persze ezért most az ortodox jazz szakértők gyűlölethulláma indul meg felém, mivel szerintük ez nagyon távol áll attól, amit ők erről a műfajról gondolnak. Mert Az én fesztiválom szórakoztató, izgalmas, könnyed, ugyanakkor minőségi. Ugyanis ezek egyáltalán nem zárják ki egymást. Ha nagyon merészen fogalmazok, akkor azt is le merem írni, hogy ez egy nagyon stílusos "poplemez". Ez utóbbit azért csak idézőjelben, mert a mai divatos popzenét kár lenne ehhez az anyaghoz hasonlítani. Ahhoz képest Gereben Zitáék egy galaxisokon átívelő mesterművet alkottak.

Talán még soha nem énekelt senki ennyire tökéletes dalt egy Kiskabátról. Pedig mint látszik, lehet. Elég ha kiváló jazzmuzsikusok kísérnek egy ragyogó jazzénekesnőt. És mivel a zenészek rengeteg stílusban jártasak, így bátran keverik az akusztikus hangzást az elektronikus tánczenével, a jazzel, az R'n'B-vel és a funkkal. A dalok sokszínűsége azonban egységes stílust tükröz, amely kifinomultan elegyedik a Zitára eddig is jellemző sajátos dallamvilággal. 

„Nekem is egy nagy kaland volt, ahogy kipróbálhattam magam a dalokban, játszhattam a hangszíneimmel és az éneklésem intenzitásával. Úgy érzem, mindegyik műfajban sikerült megtalálni azt a dolgot, ami igazán én vagyok, és ami eddig is meghatározta a zenémet. Bízom benne, hogy ezekkel a számokkal a különböző műfajú zenék iránti nyitottságot a hallgatóknak is sikerül átadnom.”

– mondta az énekesnő.

Persze az sem árt, hogy a szövegeket jobbnál jobb szövegírók hozzák össze: Hajós András, Szalai Tamás, Lombos Márton, Gödri Bulcsu.

Gereben Zita és zenekara ezzel a lemezzel bebizonyította, hogy ha kicsit is merész valaki, akkor a jazz műfaj kiválóságai is képesek olyat alkotni, ami nem csak egy nagyon szűk rétegnek nyújt szórakozást, ennek ellenére roppant igényes. Amit csak egyszerűen jó hallgatni és dúdolni. Zita hangja erre lehetőséget is ad, annyira selymes, és mégis karcos, miközben gyönyörűen és mélyen búg. Eddig ez a lemez az idei kedvenc. 

A zenei sokszínűségről pedig saját fülünkkel is meggyőződhetünk, akár a március 14-i Budapest Jazz Clubban tartandó koncerten is.. 

2018. március 14., Budapest Jazz Club

A zenekar tagjai: Gereben Zita – ének, Bécsy Bence – gitár, Horváth „Tojás" Gábor – zongora, Bata István – basszusgitár, Gálfi Attila – dob  

Facebook eseményhttps://www.facebook.com/events/922525571248685/

Címkék: Jazz

Tompos Kátya - Holdjárat

2018.02.11.
Ragnar Volarus

2017-ben Kátya újra stúdióba vonult, és Hrutka Róberttel közösen elkészítették a színésznő második szólóalbumát. 

A Nemzeti Színház kiváló színésznője a Valami Amerika 2 című filmben csillogtatta meg először énektudását, és a Magányos csónak című dal sokak kedvence lett. Az István a Király 2013-as előadásán, Réka szerepében hódította meg a Papp László Budapest Sportaréna és a Szegedi Szabadtéri Színpad közönségét.

Első lemeze A Keresztül Európán egy varázslatos zenei utazás Angliától Oroszországig. Dalok angol, francia, bolgár, magyar, és orosz nyelven, egy igazi kalandozás nem csak kelet és nyugat, de a különféle zenei stílusok között is. 

Ehhez képest a Holdjárat nagyon másról szól, de senkit sem hagy hidegen. Az új lemezre - az előzővel ellentétben - 10 vadonatúj dal került. A dalok szövegét szinte minden esetben Tompos Kátya írta, így az ő lelkéből kapunk apró pici darabokat ezen versek hallatán. Mert ezek bizony közel állnak a versekhez. Helyenként elgondolkodtató, van ahol vicces, de mindet az élet ihlette. Nehéz is meghatározni, hogy ez az album kiből milyen érzést vált ki. Nagyban függ attól is, hogy milyen hangulatban állunk neki. Első hallgatás után teljesen más gondolataim voltak az albumról, mint második nekifutásra. Ezek után pedig biztos, hogy többször is előveszem. 

Pedig sejthettem volna, hogy nem egy hétköznapi album vár rám. Az ajánlójában szerepel ez a mondat: "A Holdjárat misztikus utazás, melynek a végén felkavaró vagy épp megnyugtató, összeolvasztó vagy szétválasztó, múlhatatlan vagy illékony szerelmek várnak ránk." Nagyon igaz.

Tompos Kátya mellett ismét Hrutka Róbert a másik főszereplő, csakúgy mint az első lemeznél, akinek neve garancia a minőségre. Bevallom nekem a 10-ből kilenc dalnak helye van a lemezen, a címadó dal például egészen zseniális. Tegyenek vele egy próbát, szerezzék be ezt a lemezt.

A videók az egyébként szintén kiváló első lemezről valók.

Címkék: Akusztikus, Magyar

Szőke Nikoletta - Moonglow

2018.02.07.
Ragnar Volarus

Elkészült Szőke Nikoletta hetedik albuma, Moonglow címmel. A stílus még mindig jazz, a lemez producere a négyszeres Grammy-díjas Helik Hadar (Herbie Hancock-kal, Melody Gardot-val és Madeleine Peyroux-val dolgozott együtt). De nem ő az egyetlen nemzetközi híresség aki segítséget nyújtott, az amerikai Gregory Hutchinson a dobok mögé ugrott be, ahol a világ egyik legjobbjának számít. 

Fotó: hmv.co.jp

Persze Szőke Nikoletta sem akárki, hiszen személyében a a 2005-ös Shure Montreux International Jazz Voice Competition győztesét tisztelhetjük. És a közreműködők csak tovább emelik az amúgy sem alacsony színvonalat. Szakcsi Lakatos Róbert zongorázik, Barcza Horváth József (az előadó férjét tisztelhetjük benne) bőgőzik, az olasz Nico Gori a címadó dalban klarinétozik, a dán Mathias Heise pedig a Smile című dalban mutatja meg szájharmonika tudását. De még tovább lehetne sorolni, Fekete-Kovács Kornél trombitál, Bacsó Kristóf szaxofonon szállt be, Korb Attila harsonán működött közre két dalban, öt számban Gyárfás István, kettőben ifj. Tóth István játszik gitáron. De három dal erejéig az ausztrál Jonathan Zwartz és a Bujtor Balázs vezette Hungarian Studio Orchestra szolgáltatja a klasszikus zenei alapokat. 

Fotó: mupa.hu

A CD-n egy tucat dalt találunk és nem könnyű meghatározni a lemez hangulatát. Merthogy alapvetően keserédes, de mégis jó hangulatú dallamokat kapunk. A Smile-t Michel Legrandtól mindenki ismeri, csakúgy mint a What Are You Doing the Rest of Your Life?-ot, vagy éppen a Someone to Watch Over Me-t George Gershwin-től.

Ennyire talán nem (még, de ez most változni fog) népszerű a címadó dal a Moonglow (Will Hudson-Irving Mills remeke), vagy a blues-ba hajló My Baby Just Cares for Me (Walter Donaldson-Gus Kahn). 

Itt pedig egy kis ízelítő, mire lehet számítani, ha meghallgatjuk a lemezt.

 

Egy biztos, Ella Fitzgerald odafent biztosan szívesen hallgatja.

Címkék: Jazz

FM84 - Atlas

2018.02.02.
Ragnar Volarus

A zenerajongók szívében mindig is különleges helyet foglalt el a 80-as évek zenéje. Az FM-84 lemeze úgy nosztalgikus, hogy közben egy igazi modern mestermunka.

Igazi virágkorát éri a synthwave hullám. Van köztük olyan darab, amit rögtön továbbnyomok amint meghallom, ám igazi kincseket is lehet találni. Ilyen például a The Midnight - Endless Summer vagy Michael Oakley - California című albuma. És ide tartozik bizony az Atlas is. Érdekes párhuzam Oakley és az FM-84, azaz Col Bennett között, hogy mindketten skót származásúak. 

A lemez nem árul zsákbamacskát, már a lemezborítón ott vannak a 80-as évekre jellemző neon színek, és az egész album az első másodperctől az utolsóig olyan, mintha legalább harminc éve írták volna. Jó értelemben. Bizonyítékként itt a második dal az Atlasról, a Running In The Night.

Nekem valahogy még ebben a taknyos és szürke februárban is az igazi nyarat hozza el. Az albumon 11 dal található, ebből hat színtiszta instrumentális és öt olyan, amihez valaki a hangját adja. És ez utóbbiak, a vokálos szerzemények adják a sava-borsát az egésznek. Ollie Wride tényleg olyan mint aki ottragadt még az elmúlt évezredben.

Egy másik igazi gyöngyszem a Let's Talk, aminek egész egyszerűen minden hangja a helyén van. Annyira tökéletes, hogy ezt hallgatva maga Don Johnson emeli le a Miami Vice-ot a polcról újranézésre.

Ha valaki nem kapott ennyitől sem ihletet arra, hogy próbát tegyen az egész albummal, azzal most teszek egy utolsó kísérletet. A filmélményekre koncentrálva. Mert a lenti videóban, Végtelen történet, Vissza a jövőbe, Elisabeth Shue és sokminden ami miatt jó volt megélni a 80-as éveket. Nagyon stimmel!

Szerencsére az egész album ingyen és bérmentve meghallgatható ide kattintva.

Címkék: Retro, Synthpop, Synthwave

Blake Shelton - Texoma Shore

2018.01.22.
Ragnar Volarus

Amerika egyik legnagyobb kedvence, a People magazin szerint 2017 legszexibb pasija, a Voice egyik mentora. Ismerjék meg a kiváló hangú Blake Shelton-t.

Tudom, hogy a country az Egyesült Államok "lakodalmas zenéje". Tehát ahogy Bunyós Pityut és Lagzi Lajcsit is csak maroknyian hallgatják Magyarországon kívül, úgy a country sem a világ kedvenc zenéje. Mégis miért hallgatom? Bevallom nem tetszik mostanában az európai popzene, a rock műfajában sem találni túl sok kiemelkedő darabot, így pótlékként kerestem valamit. De ennél többet találtam. Dallamos, ami a modern zenékre nem feltétlenül jellemző. 

Ráadásul valamiért meglepően sok érdekes, karakteres hangú zenészt és énekest találtam már elsőre is. Közülük is az elsők között Blake Sheltont, aki Amerikában roppant népszerű. Az 1976-ban született énekes egy szépségszalon tulajdonos anya és egy használtautó-kereskedő fiaként jött a világra, 12 évesen kezdett énekelni, gitározni pedig a nagybátyjától tanult. Három évvel később első dalát is megírta, 16 évesen pedig az első díj már ott csücsült a polcán. A középiskola után 17 évesen Nashville-be költözött, hogy énekes legyen. Erre 2001-ig kellett várnia, mikor megjelent első kislemeze az Austin, ami öt héten át vezette a country-slágerlistát és több mint 1 millió példányban fogyott. 

Innen pedig felgyorsultak az események, a 2017-ben kiadott Texoma Shore már a 11. albuma. Közben persze történt egy s más. Az amerikai Voice első szezonja óta ő az egyik mentor, és már hat győztes is az ő kezei közül került ki az eddigi 13 évadban. Számtalan zenei díjat nyert, 2014 óta az Oklahoma Hall of Fame tagja, 2010-ben a Grand Ole Opry szervezetbe is beválasztották. Már túl van két házasságon és két váláson, jelenleg abban a szerencsés helyzetben van, hogy Gwen Stefani-val él boldog párkapcsolatban, aki szintén a Voice egyik mentora. Az énekesnőről korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy countrydalt énekeljen, de Shelton egyik félkész szerzeményét már az ő hatására fejezte be, így adva volt, hogy ez kettejük közös produkciója legyen. 

Most pedig itt a Texoma Shore, amiben minden benne van, amiért Sheltont és a countryt szeretni lehet. Laza, kedves, vicces és szeretnivaló szövegek, dúdolható dallamok. Az első kislemez az I'll Name The Dogs pedig tényleg egy jól sikerült darab. 

Valamiért ez a műfaj azért jó, mert ugyan megmarad a farm, whisky és nők aranyháromszögben, de legrosszabb pillanatában is megmarad keserédesnek. Egy szakításról, csalódásról szóló dal közben sem nyúlunk a borotváért, ami kimondottan üdítő a mai depresszív popzenék mellett. Talán sokat a szememre vethetik mennyire igénytelen és egyszerű ez a zene. Én akkor is kitartok amellett, hogy inkább egy évig megállás nélkül ezt hallgatom, minthogy egyszer meg kelljen hallgatnom egy Pitbull, Justin Bieber vagy David Guetta albumot. Mert a countryban hangszereket használnak és saját hangjukon énekelnek. Ez pedig nem elhanyagolható szempont az én értékrendemben. 

Hölgyek pedig nézhetnek róla klipeket, elvégre Blake Shelton a People magazin szerint a 2017-es év legszexibb pasija. 

Ráadásul humorérzéke is van. A fenti címet ugyanis néhány éve a Voice másik mentora, a Maroon5 énekese, Adam Levine nyerte. Shelton erre az Igazából szerelem című film táblás stílusában üzent piszkálódva kollégájának.

Hé, Adam! Én vagyok, a legszexibb élő pasi. Emlékszel, amikor tiéd volt ez a cím? 2013-ban volt, egy igen zavaros időszakban. Az emberek megőrültek a Harlem Shake-ért, Justin Bieber majmát elkobozták, és valaki tényleg azt hitte rólad, hogy szexi vagy. De most engedd meg, hogy elmondjam, számomra te NEM vagy tökéletes. És most én vagyok a szexi!

Szóval ha egy kicsit nyitottak, tegyenek próbát ezzel a zenei stílussal. Blake Shelton mellett már ajánlottam Scotty McCreery-t is, de később visszatérek még további country előadókkal.

Címkék: Country, Country-Rock

Enigma - The Fall of a Rebel Angel

2018.01.19.
Ragnar Volarus

Sokáig nem hallatott magáról az Enigma. Olyan sokáig, hogy majdnem el is felejtettem őket. De egy véletlen szerencsére visszavezetett hozzájuk.

A mostani lemez előtt 2008-ban jelent meg tőlük új album, de a Seven Lives, Many Faces  óta bizony hosszú időn át nagy volt a csend. Ugyan 2009-ben megjelent egy 3CD-s Platinum Collection, de a válogatáslemez az mégsem ugyanaz. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a mostani lemez már nem friss, egészen pontosan 2016 végén adták ki, de már 2015 közepén elkezdték beharangozni. Akkor egy darabig nézegettem, viszont nem érkezett új információ, így részemről feledésbe merült. Egészen addig, míg az elmúlt napokban a nagy videómegosztón hallgattam valamit, és a háttérben hagytam tovább zenélni. Egy idő után felcsendült a Return to Innocence, és rögvest rákerestem Michael Cretu legújabb anyagára.

Mit kell tudni az Enigmáról? Hogy egy zenei projekt, melyet Michael Cretu indított el 1990-ben. Az évek során több társszerző és vendégzenész is közreműködött, de a projekt egyetlen biztos és változatlan tagja Michael, a zeneszerző és producer. Sokáig szinte állandó szereplő volt exfelesége, Sandra (igen, a 80-as években ezen a néven a popzene világában tündöklő énekesnőről van szó), aki vokáljaival sokat adott hozzá a zenéhez. Sajnos az utolsó albumnál már nem hallhattuk őt. Nagy kár.

Az Enigma első lemeze még 1990 decemberében megjelent meg, és alapjaiban rengette meg a zenei világot. Az MCMXC a.D. (ami a kiadás évére utal) több mint 60 országban lett platinalemez. Sikerét elsősorban az első kislemeznek köszönhette, amely a Sadeness (Part 1) volt. A gregorián énekek és erotika keveredése a zenében igazi forradalmi új dolog volt, egyszerűen elvarázsolta az embereket.

Cretu nem egy kapkodó idegbeteg. Ez tisztán látszik már abból is, hogy 1990 óta alkot, de a legfrissebb lemez még csak a nyolcadik a sorban. Másrészt a Sadeness (Part 2) csak a mostani albumra készült el Anggun közreműködésével. Hogy lesz-e belőle akkora siker mint ez előzőből? Nem valószínű, nagyon más világot élünk (és van jobb dal is a lemezen). De ha valaki szereti az Enigmát, az biztosan nem fog csalódni.

Michael Cretu viszont zseni. Ami már a névválasztásnál is kiderül. Maga az "Enigma" szó is rejtélyt jelent, így nem meglepő hogy Cretu ezt a nevet választotta a projektnek. Az Enigmát még ma is nehéz zenei műfajba sorolni, hiszen több stílusjegy is megtalálható benne, ugyanakkor egyedülálló jelenség. Az erotika, női sóhajok, gregorián himnuszok, törzsi énekek furcsa elegye, művészien kidolgozott keverése nem mindennapi élményt nyújt. Egy új világot nyit meg előttünk. Minden albumon másra helyeződik a hangsúly, más a téma és a hangszerek, de mindegyikről elmondható, hogy egyfajta titokzatosság jellemzi, szinte arra késztetve a hallgatókat, hogy megfejtsék a rejtett üzeneteket.

Ami viszont a legzseniálisabb az Enigmában, hogy kortalan. Bármelyik albumukat bármikor meg lehet hallgatni, és ha valaki nem ismeri, akkor nehéz időben belőni, hogy mikor készülhetett. Persze Cretu is halad a korral és kísérletez, de soha nem a trendek határozták meg döntően a lemezeit. Az anyagait 10-20 év múlva is bármikor leemelhetjük a polcról, ugyanazt az élményt adják. Ezért is érdemes meghallgatni a Platinum Collectiont, ami ugye közel 20 évet ölel fel az Enigma életéből, de nem nagyon találni rajta olyan darabot, ami nem illeszkedik a stílushoz. Bár ez a kiadás is kicsit csalóka, hiszen az első cd-n szerepelnek a legnagyobb slágerek, a második lemez pedig tucatnyi remixet tartalmaz, ami maradjunk annyiban, változó minőségű. A harmadik cd ellenben egy nagyon érdekes darab. Ezt a lemezt Cretu The Lost Ones alcímmel látta el, és a dalok címe is csak annyi, hogy Lost One, Lost Two, és így tovább. Mint állította, ezek ötletek voltak, olyan dalok, amelyek végül nem kerültek fel egyik albumra sem, de kiválogatott párat, amiket megosztott a rajongókkal. Bátran kijelenthetem, egyik sem félkész, sőt.

De térjünk vissza a mostani lemezhez, amire oly sokat kellett várni. Megérte? A rajongóknak mindenképpen, hiszen ismét nem kell csalódniuk. Ha pedig valaki most találkozik először az Enigmával, akkor fogalmam sincs. Kár tagadni, ez a zene nem a nagy tömegeknek szól, nem divatos, nem trendi és senki olyan nem énekel vagy zenél rajta, akit manapság a modern zenében bálványoznának. Teszem hozzá, szerencsére. Az csak rontana az élményen.

De azt is el kell mondani, hogy ez egy kiemelkedő darabja Cretu eddigi életművének. Mindig is jellemző volt, hogy a trackek egymást követik, egységet alkotnak. Ha nem lennének külön elnevezve a számok, akár egy track is lehetne a teljes album ezúttal is. Mindenképp úgy érdemes hallgatni, hogy nem hallani szünetet a számok között, mert ez ismét tökéletesen összejött.

Ami az egész albumra jellemző, az pedig a nyugodtság, egyáltalán nem egy táncolásra ingerlő darab. A közreműködő énekesek mind kiválóan teljesítenek, AnggunMark JosherThe Die is Cast-ban nagyon jól szól, de az igazi gyomrost az Aquilo duó viszi be a záró dallal, az Amen-el. Ha van a Sadeness (Part 1) és a Return To Innocence mellett olyan dal, ami megérdemelné a kiemelt figyelmet, az mindenképpen az Amen. Egyszerűen zseniális!

Ha valaki pedig most hallgat életében először Enigmát, és véletlenül tetszik neki, akkor számára van egy rendkívül jó hírem. Simán meghallgathatja a többi lemezt, mert rögtön nyolc új kedvencet talált. Ámen!

Címkék: Downtempo, New Age

Csillag az égben - Dolores O'Riordan

2018.01.15.
Ragnar Volarus

46 éves korában Londonban váratlanul elhunyt Dolores O’Riordan, a Cranberries énekesnője. A jellegzetes hangú O’Riordan éppen stúdiómunkálatok miatt tartózkodott a brit fővárosban. A halál okáról viszont nincs bővebb információ.

Az 1971-ben Limmerickben született énekesnő 1990-ben hirdetés útján csatlakozott Noel és Mike Hogan-hoz az akkor még The Cranberry Saw Us néven futó együtteshez, amelyet hamarosan egyszerűen Cranberries-re változtattak. A zenekar öt nagylemezt adott ki (Everybody Else Is Doing It, So Why Can't We? (1993), No Need to Argue (1994), To the Faithful Departed (1996), Bury the Hatchet (1999), Wake Up and Smell the Coffee (2001)) 2002-ben egy Greatest Hits válogatást, majd 2003-ban szünetre vonult. A No Need to Argue 17 millió példányban kelt el, a '90-es évek egyik legnagyobb alternatív bandájává tette a The Cranberriest.

Legnagyobb slágerük a Zombie volt, de nem az egyetlen. O'Riordan különleges hangja és ír akcentusa által meghatározott dalokkal a The Cranberries óriási sikereket ért el az Atlanti-óceán mindkét oldalán, a Linger például bejutott az amerikai és ír top 10-es slágerek közé, az Egyesült Királyságban a top 14-be.

Dolores azonban a szünetben szólókarrierbe kezdett és két nagylemezt adott ki, amelyben szintén kapott a politikai kiállás is, csakúgy mint a Cranberries esetében. Az első önálló anyagot 2007-ben jelentette meg Are You Listening? címmel, melyről az Ordinary Day és a When We We're Young aratta a legnagyobb sikereket. O'Riordan természetesen turnézott is ezzel az albummal, de nem tisztázott betegség miatt félbeszakította azt 2007 novemberében.

A második szólólemez, a No Baggage 2009-ben jelent meg, erről a Cranberries is játszott dalokat, miután újjáalakult. Merthogy ebben az esztendőben ismét összeálltak, 2012-ben kiadták a Roses címet viselő lemezt, illetve 2017-ben egy akusztikus albumot a Something Else-t, ami után turnéra indultak. Ezt viszont félbe kellett szakítani O’Riordan állítólagos hátfájdalmai miatt. Utolsó koncertjüket május 20-án adták. 

Az énekesnőt 2014-ben bipoláris zavarral (mániás depresszió) diagnosztizálták. O’Riordan három gyermeket hagyott hátra.

Sajnos ez a jellegzetes hang már nem énekel nekünk újabb dalokat. Be kell érnünk a régiekkel.

Dolores O'Riordan   (1971. szeptember 6., Limerick, Írország - 2018. január 15., London, Anglia)

Ezeket a cikkeket olvastad már?