Blogolj!
Robbie Williams az új Elvis Presley?

Robbie Williams az új Elvis Presley?

2019.12.07. | blogstar

Robbie Williams utolérte Elvis Presley-t, mint a brit albumeladási lista történetének legsikeresebb szólóelőadója, miután a közelmúltban megjelent karácsonyi lemezének köszönhetően a 13. listavezető albumát is sikerült elkönyvelnie.

Tovább
26 év után újra Budapesten koncertezik az Aerosmith

26 év után újra Budapesten koncertezik az Aerosmith

Tovább
A Sziget lett az angolok kedvenc külföldi fesztiválja

A Sziget lett az angolok kedvenc külföldi fesztiválja

Tovább

Pély Barna - Blue Heart

2019.04.23.
Ragnar Volarus

Már január óta meghallgathatjuk Pély Barna kizárólag új dalokat tartalmazó, saját aktuális elképzeléseit tükröző szólólemezét. Az anyag nagyon más mint amit eddig megszokhattunk tőle, de egyáltalán nem nehéz megszokni, mert egészen pazar. És miért most írunk róla? Mert a héten az Orfeumban Budapesten élőben hallhatjuk az anyagot. 

Pély Barna a United sikereivel került mindenki látókörébe és 17 évig ez nem is változott, majd következett 6 év B The First - akikkel 2016-ban a Dal 2016 legjobb 18 dala közé jutottak You told me that you loved me című dalukkal. De emlékezhetünk rá a Megasztárból zsűritagként, később pedig szakmai tanácsadóként, 2007 óta a Kodolányi János Főiskola Művészeti Tanszékének jazz-ének szakvezetője is. Most pedig újabb komoly lépés a Blue Heart című album, mivel ez az első olyan szólólemeze, ami kizárólag új dalokat tartalmaz.

A lemezhez a külföldi és a magyarországi turnékon begyűjtött élmények adtak inspirációt, és ahogy mondta

"Úgy érzem, hogy szólóban azokat az utakat tudom bejárni, amiket zenekarral nem. Gyerekkorom óta zenekarokban zenéltem, így nem volt lehetőségem megtapasztalni például, hogy milyen amikor egyedül kell eldöntenem valamit. Úgy éreztem, ki kell próbálnom, hogy mire vagyok képes egyedül a színpadon. Nyilván a most megjelenő lemeznél segítettek többen a stúdióban.”

A lemez nem egy túlzenélt darab, jó értelemben vett nyers - és tudathasadásos módon mégis lágyabb -, egyszerűbb valójában mutatja be Barnát, akinek korábban angol nyelvű Improvised Destiny névre hallgató munkásságán keresztül megismerhettük bluesos, funkys, dögös oldalát is. Bebével ez utóbbit többször is megmutatta már, és május 10-én az Orfeumban az Uptown Funk című esten újra megmutatja. 

A mostani albumot - amelyre a dalszövegeket Pély Barna és Péterfi-Nagy Évi írta (kivéve a Rózsaszín fekete) - két kislemez vezette fel. Az Első tánc teljesen új hangzást képvisel, az akusztikus és elektronikus zene elemeinek keveredése. 

A másik a Tengernél szintén ezen a vonalon halad, bár Pély Barna ezt is egy szál akusztikus gitáron írta meg. A szövegbe beleszőve azokat a helyeket, ahol járt - és a művészi szabadság mentén pár olyat is, ahol nem -, így egy jópofa "nyaralós-utazós" dal született.

A lemezen található egy közös dal a Punnany Massif "rap-poétájával" Felcser Mátéval, akinek szintén összetéveszthetetlen hangja és rímei igazán pazar pár percet okoznak mindenkinek a Rózsaszín fekete című dalban.

Szintén nagyon erős szám a Lépj tovább!, amely azt üzeni nekünk kiváló hangszereléssel megtoldva, hogy nem érdemes olyan harcokat vívnunk, amelyeket nem vívhatunk meg sikerrel, vagy amelyek nem vezetnek sehova. Sokszor az elengedés és a továbblépés a megoldás, hogy igazán boldog életet tudjunk élni. a kapu a boldogabb élet felé.

A lemez zárásaként három régebbi még United dallal köszön el tőlünk, természetesen teljesen újrahangszerelve, de kimondottan profi módon. 

A zenész amúgy igen mozgalmas hónapokon van túl: januárban és februárban itthon turnézott, márciusban Balin koncertezett, áprilisban pedig kazah-üzbég turnét tudhat maga mögött, melynek záróakkordja április 25-én, a budapesti lemezbemutató lesz az Orfeumban.

„Egyrészről eljátszom az új nagylemez dalait. Amin azért még három régi dalom is helyet kapott. Emellett pár feldolgozással is megbolondítom a műsort. És ezúttal Palkovits Edina, vj varázsol majd különböző animációkat mögöttem a led-falon. Ezt a látványt kifejezetten erre a műsorra raktuk össze. Alig várom, hogy lássátok.”

Címkék: Pély Barna

Curtis visszatért az utcára: az új klippje tarol a neten

2019.04.22.
Kecskés István

Curtis elvolnult, hogy leküzdje a szenvedélybetegségét, majd az elvonó után visszatért és új klippje négy nap alatt a első helyre került a felkapott videók között a legnagyobb megosztó oldalon. 

„Mondtam, hogy nem maradok padlón!” – reppeli az egykori újpesti futballista és úgy tűnik nem beszél a levegőbe. Április 18-án töltötte fel új videóját a youtube-ra, s néhány nap alatt elhagyta az 500 ezredik megtekintést is. 

A dal maga nem egyszerű. Az önkritika mellett („Az elpocsékolt tehetség, olyan mint a halál!”) kap benne a kiadó vezetője, akiről Curtis először mondta meg, hogy vamzer, de az újságírók is beleszaladnak egy lengőbe – írtak a repperről sokan sokfélét az elmúlt szűk egy évben –, de tudom akinek nem inge… 

Mindenesetre a Nem maradok padlón nagyot szól és már első helyen áll a felkapott videók között, állítólag még a fradisták is hallgatják. A videó Kasza Tibi legújabb izéjét taszította le az élről. Ismerve az énekes népszerűségét így még inkább megsüvegelendő Curtis új dalának sikere. 

„Curtis visszatért az utcára, mert igény van mindig a cuccára!” – úgy tűnik ez valóban így van. 

Egy időre visszavonul a pohárral megdobott rapper lány

2019.04.12.
Dorogi László

A Petőfi Sándor című dalával egy éve berobbanó Lil G és Nemazalány a szegedi JATE Klubban lépett fel csütörtök hajnalban, amikor a közönségből valaki egy vaskos poharat vágott hozzá Lil G-hez.

Néhány évvel ezelőtt készített a 444.hu egy több videóból álló interjúsorozatot, amelyben a hazai rapszcéna konfliktusai, bizonyos rapperek évtizedekre visszanyúló pitiáner ellentétei és gyakorlatilag egy konkrét rapháború tárult a néző szeme elé. Akkor egy ország tudta meg, hogy milyen öncélú és kicsinyes okok miatt képesek a magyar rapperek egymás farkasai lenni, de hát ebben a műfajban már csak így mennek a dolgok.

Ebbe a világba gázolt bele jelenlétével 2018 márciusában két nyíregyházi lány, a Lil G művésznéven futó Laskai Lili és a Nemazalány néven ismert Halastyák Fanni a Petőfi Sándor című dalukkal. A butyuta nóta egy év alatt elérte a 24 milliós nézettséget a YouTube-on, a lányok pedig a hirtelen jött sikert meglovagolva újabb dalokat újabb klipeket készítettek - bár azt maguk is elismerték, hogy a debütáló dal teljesen komolytalan céllal született, nem is értették soha, hogy lett belőle ekkora siker.


Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a régi vágású, "az utca nevelt fel minket, de mi mégis itt vagyunk" rapper generációnak azonnal elkezdte csípni a szemét a műfaji palettára új színt festő duó, a feszültség pedig folyamatosan generálódott, amiben persze nagy szerepet játszott Lil G egy decemberi Instagram posztja is. Ebben nemes egyszerűséggel a RAP-nek titulálta magát, amivel aztán végképp kihúzta a gyufát az "igai rappereknél".

Bár erről hivatalos információk nem láttak napvilágot, könnyen elképzelhető, egy rivális kőrapper egyik rajongója - vagy csak egy szimpla hater ugye - vágott hozzá Lil G-hez egy üvegpoharat egy csütörtök hajnali szegedi bulin a JATE klubban.

"Nem ezt érdemlem szerintem, de túlteszem magam rajta. Szeretlek titeket és köszönöm a támogatást"

- reagált az ügyre a rapper Instáján, ahol egyúttal azt is bejelentette, hogy az incidens után szeretne kicsit visszavonulni a nyilvánosságtól.

"Kijön a héten az új dal, utána távozok. Kell egy kis idő, hogy átgondoljam a dolgokat és pihenjek"

- írta.

A duó egyébként az elmúlt időszakban már külön utakon járt, jóval kevesebb közös fellépésük volt, mindkét lány szólóban nyomja jobbára az ipart, de Szegeden kivételesen formációban jelentek meg, amikor megtörtént az incidens.

"A történteken szerintem nincs mit ragozni, megtörtént. Egy elég komoly üvegpohárral dobtak meg, ami majdnem a fejemet találta el. Tisztában vagyok vele, hogy egy megosztó személyiség vagyok, és hogy ez vele jár, illetve tudom, hogy csináltam olyan dolgokat a médiában, ami nagyon sok embernek nem tetszett és unszimpatikus lettem, viszont szerintem azt senki nem érdemli meg, hogy ilyet csináljanak vele"

- nyilatkozta az incidens után a musicdaily.hu-nak Lil G.

A JATE Klub másnap közleményben jelezte, a biztonsági szolgálat 6 percen belül megkereste, és a klub területéről eltávolította az elkövetőt. A kamerafelvételek alapján a pohárt azonosító vendég a jövőben semmilyen programon, koncerten, délutáni, esti és éjszakai rendezvényen nem vehet részt határozatlan ideig.

"Elítéljük a vandalizmus, a károkozás és a nők elleni tiszteletlen viselkedés minden formáját és mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy a jövőben ilyen és ehhez hasonló cselekmény ne történhessen a klub területén. A mai napon egyeztetünk a duó menedzserével, amennyiben feljelentést kívánnak tenni az ügyben, mindenben a segítségükre leszünk. Ezúton kérünk elnézést a pohárt dobáló vendég nevében a Nemazalány-LilG rap duótól, bízunk benne, hogy ez egyszeri és rendkívüli eset volt, amely soha többet nem fog megtörténni a JATE Klubban és más szórakozóhelyen/fesztiválon/fellépésen sem"

- írta a klub közleményében.

Címkék: Rap

Sikerült Mick Jagger szívműtétje

2019.04.05.
Dorogi László

A Rolling Stones frontemberének szívbillentyűjét kellett kicserélni, az operáció sikeresen lezajlott, a teljes rehabilitáció nagyjából négy-öt hónapot vesz majd igénybe.

Fotó: Sky News

A zenekar kedden jelentette be közösségi csatornáin, hogy a frontemberre szívműtét vár, ki kell cserélni a szívbillentyűjét, ezért a zenekar elhalasztja korábban meghirdetett turnéját az operációt pedig még a héten elvégzik. Nos, jó hírünk van, a műtét sikeresen lezajlott, a rocklegenda pedig jól van.

Szívműtétet végeznek Mick Jaggeren

Korábban mi is beszámoltunk róla, hogy Mick Jagger betegsége miatt le kellett mondani a Rolling Stones észak-amerikai turnéját, ám akkor még nem lehetett tudni, hogy pontosan mi is a baja a 75 éves frontembernek. Most azonban már az is kiderült, hogy Külföldi sajtóértesülések szerint s zívbillentyűcsere miatt kellett elhalasztani a zenekar turnéját, a műtétet még ezen a héten végrehajtják New Yorkban.

A Bilboard arról számol be, hogy az orvosok sikerrel érték el Jagger szívbillentyűjét az egyik artérián keresztül, de megfigyelésre természetesen még kórházban tartják a sztárt, nehogy bármilyen komplikáció lépjen fel utólagosan a műtét miatt.

A frontember teljes felépülése várhatóan négy-öt hónapot vesz majd igénybe, de néhány nap múlva már felkelhet az ágyból, arra persze egy darabig még várnunk kell, hogy ismét a színpadon láthassuk. A zenekar egyébként bejelentette azt is, hogy az elhalasztott észak-amerikai turné minden állomását pótolni fogják, ám a tervekkel ellentétben a New Orleans-i Jazz Festen nem fognak tudni fellépni, ott a Fleetwood Mac helyettesíti majd őket.

Címkék: Rock

Gyütt egy gyöngy fajú láng és felgyújtotta a lengyel televíziót

2019.04.03.
Dorogi László

És azt a viccet ismered, hogy Marilyn Manson megtapsolja Kóbor Jánost? Persze, hogy nem. De az itthon Sztárban sztár néven futó, leánykori nevén Your Face Sounds Familiar című licenszműsorban bizony ez is előfordulhat. Lengyel barátainknál pedig megtörtént maga a csoda.

Sokszor hallani külföldiektől, hogy a magyar a világ egyik legszebb és egyben legnehezebb nyelve, s ezt az állítást eleddig igen keveseknek sikerült megcáfolnia. Most a lengyel Sztárban sztár készítői szúrtak ki szegény Antek Smykiewicz-cel azzal, hogy odaadták neki az Omega klasszikusát, a Gyöngyhajú lányt, dolgozza fel, tegye magává.

Smykiewicz állt a feladat elébe, szépen magára is öltötte Kóbor János soha meg nem kopó külsejét és... és fantasztikusan előadta a dalt! Oké, persze, nekünk magyar embereknek nem csak a sötét, hanem a sörét is fáj az "újraértelmezett" szövegkönyv szerint és a refrénben is kicsit ízesre vette a figurát a "Gyütt egy gyöngyfajú láng" felütéssel, de ezt alighanem elnézhetjük neki. Hogy elhunytam-e, vagy igaz talán, azt még most nem tudom, de nem koptatom tovább a számat, nézzük meg együtt a performanszt:


Smykiewicz egyébként viszonylag népszerű előadónak számít Lengyelországban, a YouTube-on van olyan dala, aminek már 40 millió fölött jár a megtekintése. Azért jól sikerült az a Kóbor-jelmez, nem? 

Címkék: Feldolgozás

Újabb rapsztárt lőttek le Los Angelesben

2019.04.01.
Ragnar Volarus

Meggyilkolták Nipsey Hussle rappert vasárnap Los Angelesben - jelentette az amerikai média a Los Angeles-i rendőrségre hivatkozva.

A lövöldözés annál a Los Angeles-i ruhaboltnál tört ki, amely a rapper tulajdonában volt. Három embert lőttek meg, az állítólag véletlenül ott tartózkodó rappert három lövés érte, a kórházban belehalt sérüléseibe. A két másik áldozat súlyos állapotban van. A lövöldöző férfi elmenekült a helyszínről.

Az ABC televízió tudósítása szerint a rapper mintha megérezte volna a közelgő tragédiát, mert vasárnap délután azt írta a Twitteren: "áldás az embernek, ha kemény ellenségei vannak".

A rendőrség egyelőre nem bocsátkozott feltételezésekbe a lövöldözés okairól, megkezdték a nyomozást, és részleteket hétfő kora délutánra ígértek.

A 33 éves, Los Angelesben született afro-amerikai Hassle - akinek eredeti neve Ermias Asghedom - az Egyesült Államok egyik legismertebb zenésze volt, az idén Grammy-díjra is jelölték.

A ruhaboltot 2017 júniusában nyitotta meg, és tavaly szeptemberben már történt késelés és lövöldözés az üzletnél. A rendőrség azonban eredmény nélkül zárta le az ügyet, mert a bűncselekménynek nem voltak áldozatai, és a szemtanúk nem voltak hajlandók együttműködni a nyomozókkal. Így az elkövető személyére sem derült fény. 

Címkék: Rap

Jókora botrányt okozott a Rammstein holokausztot is megjelenítő klipje

2019.03.29.
Dorogi László

Az ipari metál ikonjai a német történelem sötét időszakaihoz nyúltak alapanyagért a Deutschland című dalukhoz forgatott klipjükhöz. Már a fél perces promóvideó is óriási felháborodást váltott ki.

Május közepén jelenik meg a Rammstein következő - és egyes pletykák szerint az eredeti felállásban az utolsó - nagylemeze, amelynek első fecskéje a Deutschland című limitált kiadású kislemez lesz április 12-én. A valóságos botrányhősnek számító német metálarcok ezúttal sem hazudtolták meg önmagukat és már a csütörtökön megjelenő videoklipjük promójával alaposan felkorbácsolták az indulatokat Németországban.

Az ominózus kedvcsináló filmecskében a zenekar tagjai a második világháború idején működő koncentrációs táborokban fogva tartott zsidóként jelennek meg, akik éppen az akasztásra várnak, majd nemes egyszerűséggel beúszik a promotált dal címe és a klip megjelenésének dátuma. A képsorok pillanatok alatt elképesztő felháborodást váltottak ki, Charlotte Knobloch holokauszttúlélő, a Németországi Zsidók Központi Tanácsának korábbi elnöke úgy fogalmazott, a zenekar átlépett egy határt, fegyvert kovácsoltak az alkotói szabadság határtalanságából és üzleti célokra használták fel az elbagatellizált holokausztot.

A promóban látott képsorok persze azonnal értelmet nyernek és kontextusba kerülnek akkor, ha megnézzük a csütörtökön megjelent videoklipet, amely egy monumentális, több mint kilenc perces kisfilmben dolgozza fel a német történelem legsötétebb korszakait, alaposan meggörbítve a tér és idő síkjait. A klip elképesztő siker, 18 óra alatt már több mint 6,5 millióan kattintottak rá.

A Rammstein nem először generál közfelháborodást klipjével, de megvádolták őket korábban nekrofíliával, a pirománia népszerűsítésével, és a kannibalizmusra való felhívással is a Mein Teil című daluk miatt. A zenekarnak rengeteg szélsőjobbos rajongója van többek között Oroszországban, de a Rammstein köztudottan és saját bevallása szerint is baloldali. Ennek ellenére a Bild azonnal a rockertársadalom jobbos szimbolikájával kapcsolatos szimpátiáját kezdte el kutatni a Deutschland klipjével kapcsolatban.

Címkék: Hard Rock

Blixa Bargeld: De azért mindig hallani fogod, hogy német vagyok!

2019.03.26.

Blixa Bargeld a kultikusan-kategorizálhatatlan német Einstürzende Neubauten együttes frontembere. Emellett Nick Cave, Bad Seeds nevű zenekarának is állandó tagja és gitárosa volt. A nemrégiben 60. születésnapját ünneplő, interjúkat ritkán adó, avantgarde művésszel Csúri András beszélgetett. 

Fotó: deutschlandfunkkultur.de

CsA: - Bargeld Úr, az interjúban nem mennénk vissza a kezdetekig, hanem elsősorban az elmúlt évtizedre és a jelenre koncentrálnánk. Az Einstürzende Neubauten egyik legutóbbi munkája LAMENT címmel az első világháború kirobbanására fókuszál. Mesélne arról, hogyan jött létre ez a projekt?

BB: - Diksmuide városa egy nagyobb rendezvénysorozat keretében felkért bennünket, hogy kreáljunk egy előadást, egy performance-t az első világháború kezdetének századik évfordulója alkalmából. Diksmuide Flandriában van, amiről sokunknak az első Világháború őrületének szimbolikus képei juthatnak eszünkbe: maga a táj, az árokharcok és a mocsárcsaták. Diksmuide-t is elpusztította a háború. A lemez, a hanganyag, nem más, mint ennek az előadásnak a szükségszerű manifesztációja. Ha ugyanis nem adtuk volna ki lemezen is, akkor magát az előadást sem tudtuk volna finanszírozni.

- Jelenleg a Bauhaus 'totális-táncszínház'-a előtt tisztelgő virtuális valóságdarabban, a 'Bauhaus 100'-ban, hallhatunk Einstürzende Neubauten zenét.

- A Bauhaus mindig is érdekelt és valamennyire képzett is vagyok a témában. Amikor megkerestek, azt hittem, hogy instrumentális zenét kell a darabhoz szereznünk, de végül csak egy dalra volt szükségük. Nem igazán ez volt az eredeti ötletem. Azt hittem, Oskar Schlemmer experimentális balettjához kell majd valamit írnom. Őszintén, azt sem tudtam, hogy ez egy virtuális valóságdarab lesz. Így végül nem is tekinteném Neubauten-projektnek, hanem egy megbízásra elkészített munkának. Nincs vele bajom, de azért ügyelek, hogy a végén nehogy centenáris megemlékezések zeneszerzőivé váljunk.

- Az elmúlt években több albumot is készített Teho Teardo-val. Hogy került sor erre az együttműködésre?

- Tehoval egyszer közösen dolgoztunk egy színdarabon, az olasz Socìetas Raffaello Sanzio társulatnak. Dalszövegeket írtam Teho zenéjéhez. Ez egy igazán kellemes tapasztalat volt. Később, 2008-ban felkeresett San Franciscóban, ahol akkoriban éltem. Egy olasz film, az „Una Vita Tranquilla”  (Egy csendes élet) zenéjén dolgozott és újra szüksége volt dalszövegre. A rendező elküldte a forgatókönyvet, amiből levezetve megírtam a „A Quiet Life” című dalt. A gyümölcsöző együttműködések után úgy gondoltuk, hogy egy egész albumot is felvehetnénk. Egy albumból kettő lett, és már elkezdtünk dolgozni a harmadikon is. Eddig azonban csak egy dal van kész, így a megjelentetés még egy darabig eltart. 

- Mindezekben a projektekben különböző nyelveken dolgozik.

- Igen, a soknyelvűség mára szinte a védjegyemmé vált. Igazából az 1981-es Tabula Rasa album óta, amelynek minden egyes dala többnyelvű. Egyébként az is egy megbízásból született. A La-la-la human steps kanadai tánccsoport kért fel, hogy írjunk zenét egy darabjukhoz és ha lehetséges, ne csak német dalszövegekkel. Így aztán franciául, angolul és latinul is írtam. Valamennyi ezt követő Neubauten projekt több nyelven íródott és az Alva Noto-val és Teho-val közös munkákat is a polylingualitás jellemezte. A LAMENT kapcsán már a projekt jellegéből adódóan is az volt a megbízónk kívánsága, hogy, többnyelvű legyen.

- Van kedvenc munkanyelve?   

- Hát, nem feltétlenül az angol. Ha nem vált volna a mindennapjaim részévé, valószínűleg soha nem nyúlnék hozzá a munkáimban. De 20 év közös munka Nick Cave-vel, illetve a tény, hogy egy kínai-amerikai nőt vettem el feleségül, azzá tette. Az olasz az más. Az iskolában latinos voltam, így a kiejtés nem okoz nagy problémát. Persze, azért mindig hallani fogod, hogy német vagyok. De ezt is tematizáltam már egy dalban. A „Mi Scusi”-ban épp' az olasz nyelvtudásom miatt mentegetőzöm (mosolyog).

- Egyébként a La Republica a „Still Smiling” albumot, amelyen a Mi Scusi is van, anno az év harmadik legjobb olasz albumának kiáltotta ki. És tudod, hogy hívták az együttest ugyanazon a listán, aki abban az évben a legjobb olasz albumot készítette? ’Baustelle’ (építkezés németül).

- Passzol. 

- De ők olaszok! Baustelle a nevük és övék a legjobb olasz album (nevet).

- Na, reméljük, hogy nem omladozó házakat építenek  (Bargeld együttesének, az Einstürzende Neubauten német jelentésére utalok). Nemrég a svájci KiKu együttessel is felvett egy albumot .

- Abban a projektben nem volt befolyásom a zenére, bár érdekesnek tartottam. Ott tényleg csak fizetett művészi munkatárs voltam, egy szerződtetett hang.  Illetőleg a szövegek kiválasztásában és feldolgozásában segítettem. Már régóta szerettem volna Jean Paul, a 18. századbeli német író 'Siebenkäs' című mukáját feldolgozni, és ehhez a KiKu-val érkezett el a megfelelö pillanat. (A könyv eredeti címe németül nem igazán rövid: „Blumen-, Frucht- und Dornenstücke oder Ehestand, Tod und Hochzeit des Armenadvokaten F. St. Siebenkäs im Reichsmarktflecken Kuhschnappel“).

- Önálló estekkel is turnézik.

- Igen, ez annak következménye, hogy nem szeretem a felolvasóest-formátumot (Bargeld több könyv szerzője). Soha nem szerettem egy helyben ülni és a mikrofonba olvasni  Olyasvalamit szerettem volna, ahol ugyanezen technikai eszközök rendelkezésre állnak, de nem kell olvasnom. Az első ilyen estem 1995-ben volt a Crossing Boarders fesztiválon. A fesztivál nevéhez híven olyan 'határmezsgyén mozogtam', ami se nem színészkedés, se nem felolvasás, de mégis az írásaimhoz kötődik. Ez adta az alapanyagot az előadóestemhez, amit azóta persze továbbfejlesztettem.

- De azért improvizatív is?

- Igen. Az egyetlen, ami biztos az előadásban, hogy egy mikrofon van a kezemben. Talán a legtalálóbb a 'rutin' kifejezés lenne. Mint egy stand-up komédiás, aki minden este elmeséli, hogy mi történt, amikor meglátogatta a nagymamáját. Mindig ugyanaz a történet kezdete és mégis mindig egy kicsit más kerekedik ki belőle. Persze, az én előadásomban fontosak a zenei elemek és az, hogy a hangomat is felhasználom. Rutin.

- A 2000-es évek eleje óta az Einstürzende Neubauten lemezkiadó nélkül jelentette meg az albumait, különböző csatornákon keresztül finanszírozva azokat.

- Így igaz. Mi találtuk ki és alkalmaztuk először a crowd-funding-ot, amikor a rajongók anyagilag is segítik egy lemez előállítási költségeit.

- Mi vezetett ahhoz, hogy a legutóbbi albumot, a LAMENT-et mégis a BMG-nél jelentették meg?

- Mint említettem, számunkra ez elsősorban egy előadás volt. Meg akartuk spórolni a lemezkiadással összefüggő szervezési munkákat. A régi szerződésünkből még nyitva volt egy album megjelentetése, de a Mute kiadót közben eladták a BMG-nek. Amikor megkérdeztük őket, hogy akarják-e a LAMENT-et, azonnal igent mondtak. Kézcsókkal fogadtak, mi meg megspóroltuk a szervezést.

- Hogyan képzeljük el az együttműködést egy nagy lemezkiadóval ilyen hosszú szünet után? Kényszerült-e a közös munka során az Einstürzende Neubauten kompromisszumokra?

- Őszintén? Ki és mit merne mesélni a művészi szabadságról az Einstürzende Neubauten-nek? Nagyon óvatosak voltak és nem szóltak bele semmibe. Emlékszem, amikor meghívták a sajtót és a BMG képviselőit a stúdióba és mi lejátszottuk az albumot elejétől a végéig. Láttad, hogy csak ülnek, néznek és fogalmuk sincs, hogy mit kezdjenek vele (nevet). A 8 perces intróban harci gépek zúgnak és fegyverek dördülnek. A lemez hallgatása közben, persze, nem látják, hogy a színpadon én ilyenkor  transzparenseket emelek a magasba. De mit is értenének ők mindebből?

Mély lilába öltözik a Papp László Sportaréna decemberben

2019.03.25.
Dorogi László

A hard rock történelem egy nagyon ritka és különleges darabja elevenedik meg a szemünk és fülünk előtt év utolsó hónapjában Budapesten, hat év után ugyanis ismét ellátogat hozzánk a Deep Purple.

Fotó: deeppurple.com

Két fajta ember létezik a világon, az, aki ismeri Ritchie Blackmore - és a rocktörténelem - egyik leggyakrabban idézett és játszott gitárriffjét, és az, aki tagadja, hogy ismeri, de jókorát lódít ezzel. Hogy tisztuljon a kép, mutatom mire gondolok:


Na ugye. A Smoke On The Water alaptémája megkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen alapköve lett a rock zene fejlődésének, minden keményvonalas, dallamos rock muzsikát játsszó zenekarra nagy hatást gyakorolt, s számunkra most azért fontos ez, mert december 9-én ezek a dallamok is felcsendülnek a Papp László Budapest Sportarénában, ugyanis a Deep Purple hat év szünet után újra Magyarországra látogat.

Volt idő, amikor ki lehetett volna kergetni a világból ezzel a riffel, a megboldogult Hegyalja Fesztivál egyik kéregető utcazenésze például az utolsó fesztivál minden egyes napján legalább százszor belecsapott a húrokba a tokaji hegy lábánál és hogy, hogy nem, mindig erre a dallamsorra futott ki a tudománya.

A Deep Purple 1968-as megalakulása óta világszerte mintegy 100 millió lemezt adott el, legutóbb Infinite címmel jelentettek meg korongot 2017-ben. Persze a banda már nem az eredeti felállásban nyomul, a legendás felállásból Jon Lord billentyűs 2012-ben hunyt el, jelenleg Ian Gillian énekes, Ian Paice dobos, Roger Glover basszusgitáros, Steve Morse gitáros és Don Airey billentyűs alkotja a Deep Purple-t, akik ugyanebben a felállásban léptek fel Budapesten 2013-ban a Sportarénában.

A zenekar korszakos jelentőségű anyagait nehéz lenne hiánytalanul felsorolni, de ezek közé tartozik a Shades of Deep Purple és a Deep Purple címre hallgató lemez, de az In Rock, a Fireball, vagy a Machine Head című korong is. Az én személyes kedvencem pedig ez a nóta, amit szintén biztosan sokan ismernek:

Címkék: Hard Rock

YouTube-sztárocskák diktálják erkölcsi világunk pusztulásának tempóját

2019.03.23.
Doug Glatt

Onnan lehet tudni, hogy rettentően rossz irányba tart ez a világ, hogy gombamód szaporodnak az olyan igénytelen hülyegyerekek, akik azzal tesznek szert eszméletlen, sőt, már-már elképzelhetetlen népszerűségre - egyúttal befolyásra -, hogy ... wait for it ... vannak. Csak azért, mert megszülte őket a jó édesanyjuk.

Balhé a semmiért az Alexanderplatzon. (Fotó: The Local Germany)

Igen, a "valamilyen betűvel megjelölt, de már követhetetlen, hogy melyikkel" generáció tagjai arra gyulladnak be, ha a YouTube-on, Instagramon, Snapchaten, vagy tudomisén hol influenszerek lehetnek, és pontosan az ilyen fajtársaikra is gerjednek rá, de valami eszméletlen módon. Én nem értem ezt a jelenséget és azt sem, hogyan jutottunk el odáig, hogy 15 másodperc lett a maximuma egy képi anyagnak, amit még képesek befogadni a jövő nagy koponyái, arról meg már ne is beszéljünk, hogy a könyvekről, a CD-ről meg néhány egyéb "ócskaságról" már csak a középkori kódexekből hallottak, de elfogadom, hogy ez van, ez lett a szint.

A zenei szcéna is alaposan leadott az igényekből, persze, mondhatják teljes joggal, erre voltak kényszerítve. Nekik ki kell szolgálniuk a fent felvázolt generáció tagjait, az ő igényeikhez kell idomulniuk, mert csak akkor nem dől be a bolt. Megjelent például ez a trap rapnek nevezett undorító zajhalmaz, amit BájAlex most éppen a legutóbbi X-faktort megnyerő USNK-re akar rátukmálni, de abba most talán ne menjünk bele, hogy mennyire, de mennyire rossz irányba tekerték el a siker sztrádáján száguldó autó kormányát a srácok INNEN.

Ahhoz, hogy ma, 2019-ben Te magad is rapper légy, szinte semmire nincs szükséged, csak egy-két mobilalkalmazásra, egy telefonra persze és egy jó gazdagon bekövetett YouTube-csatornára. Komolyan mondom, még értelmes, összefüggő szöveg sem kell, csak pakold egymás után a fos, irigy, habiszti, tré, zsé szavakat, tégy hozzá néhány rohadtul nagy divatmárkát és készen vagy. Így ni, rapper lettél. Na már most, ha rapper vagy, akkor neked muszáj az utcai sztilót és a gengszter életérzést egyrészt átélned, másrészt átadnod, ezért nagyon fontos, hogy legyen egy végtelenül lojális rajongótáborod, tudod, aki tűzbe is teszik érted a kezüket te$$ó. Ha ez is megvan, akkor keress magadnak egy rivális jutubert, aki hasonló stílusban nyomul mint te - nevetséges, hogy stílusról kell beszélnünk ebben a kontextusban - mondjál jól oda neki és robbantsd ki a 21. század rapperháborúját.


Jobban járt volna a Thatsbekir és a Bahar Al Amood néven futó két német YouTube-csibész is, ha elolvassa ezt a kis szelfrapper útmutatót, mert akkor arra a szörnyű felismerésre jutottak volna, hogy a kutya sem kíváncsi rájuk. Ennek ellenére mégis sikerült egy pofás kis tömegverekedést generálniuk a berlini Alexanderplatzon csütörtök este a követőik között, ahol nagyjából 400 nethuszár lépett ki a hús-vér valóságba és kezdte el gyepálni egymást mindenható uraik parancsára. Jó dolog az, ha az embernek a bajban ennyi te$$ója van - követője, elvtársa, nevezze mindenki annak, aminek akarja -, csak hát itt éppenséggel nem volt semmilyen baj. Annyi történt, hogy az egyik hülyegyereknek szúrta a szemét a másik hülyegyerek, ezért az egyik hülyegyerek nekiugrasztotta csatlósait a másik hülyegyereknek.

Különben is, a szemlátomást árja német kisfiúk minden bizonnyal nem is olyan kultúrából érkeztek, ahol megvetik az erőszak minden formáját és ahhoz képest, hogy milyen jelentéktelen követőtáborral rendelkeznek - Thatsbekir a 265 ezerrel azért nem kell, hogy szégyenkezzen, na de Bahar Al Amood 51 ezres feliratkozói létszámával még a legfrissebb magyar top 50-es listára sem férne fel - adtak munkát gazdagon a berlini rendőröknek: a négyszáz megvadult új generációs rosszcsont közül ötven érezte igazán bátornak magát ahhoz, hogy ne csak Messengeren ossza ki a másikat. Az incidens nem múlt el nyomtalanul, két rendőr megsérült, hat balhézónak pedig a könnygáz és paprikaspray okozta szemirritációját kellett ellátnia a kiérkező mentősöknek, de nagyon ijesztő belegondolni abba, hogy micsoda befolyása lett az ilyen új generációs sztárocskáknak. Az influenszereknek. A világ rég megérett a pusztulásra, ha ők diktálják a jövő tempóját. Márpedig nagyon úgy tűnik, hogy ők diktálják.

Címkék: Rap

Ezeket a cikkeket olvastad már?