Blogolj!
Videó! Az Ismerős Arcok feldolgozta a klasszikussá vált dalát

Videó! Az Ismerős Arcok feldolgozta a klasszikussá vált dalát

2019.05.15. | Kecskés István

Vélhetően nem él olyan magyar a Földön, aki még nem hallotta az Ismerős Arcok Nélküled című dalát. A számtalan feldolgozás után most az együttes is áthangszerelte saját szerzeményét. Nem is akárhogy.

Tovább
A popzeneipar mókuskerekében nagyon nehéz lelket renoválni

A popzeneipar mókuskerekében nagyon nehéz lelket renoválni

Tovább
Curtis visszatért az utcára: az új klippje tarol a neten

Curtis visszatért az utcára: az új klippje tarol a neten

Tovább

Mindenki számára elérhető online az Anna and the Barbies díjnyertes filmje

2019.03.13.
Ragnar Volarus

Ha meg kell nevezni a magyar zenei életben egy igazán különleges együttest, egész egyszerűen kizárt dolog, hogy ne legyen megemlítve az Anna and the Barbies. Akikről olyan szavak juthatnak eszünkbe mint különleges, őszinte, őrület, szabadság, ugyanakkor művészet. Ezt pedig pontosan bemutatja az a koncert/dokumentumfilm amit most a zenekar 15. születésnapja alkalmából elérhetővé tett mindenki számára.

„Egy gyomorba markolóan őszinte és nyers film”, ami számos díjat kapott 2017. őszi megjelenése óta, a Los Angeles-i Cinefest fesztiválon a Legjobb dokumentumfilmre jelölték, elnyerte a Legjobb plakát díjat, a Savaria Nemzetközi Filmszemle Legjobb dokumentumfilm díját kapta, egy kalkuttai kultfilmes fesztiválon három díjat szerzett. Emellett a hazai mozikat is megjárta, hónapokon keresztül teltházas vetítései voltak.

A koncertet ami a filmben szerepel egyébként az Utópia lemez befejezésének idejében a Fővárosi Nagycirkuszban adták. Rögtön kettőt, természetesen azokat is teltházzal. A koncertet "megszakítják" rövid interjúk és Anna gondolatai. Amik ugyanúgy különlegesek, akárcsak ő maga. Aki minden egyes alkalommal valami újat hoz a színpadon, és mindezt olyan energiával, ami felér egy tucat atomerőmű teljesítményével. 

A film egy pontján Anna ezt mondja:

"Sokszor eszembe jut, hogy meddig lesz zenekar, meddig bíznak bennem, meddig... Meddig tudom őket vezetni? Meddig hiteles amit csinálok? Meddig követhető? Hatalmas birkózások vannak. Mégiscsak egy nő vagyok. Ráadásul még nem is egészen zenész."

Nos, reméljük sokáig lesz még zenekar. Mert az AatB egy igazán különleges jelenség a színpadon. És talán Anna (még) nem gondolja magát zenésznek, de az biztos, hogy művész. Aki ráadásul úgy tud különleges és extrém lenni, hogy az közben mégis teljesen fogyasztható, és van mondandója. Nem is kevés. 

Az együttes a 15. születésnapot többször is megünnepli. Áprilisban az Akváriumban lépnek fel, júniusban pedig a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Heureka Pop Orchestrával kiegészülve Kis-éji Rock and Roll fantázianevű koncertjük lesz.

Díjak és jelölések:

Best Editing @ CICFF 2018
Outstanding Achievement @ CICFF 2018
Best Poster @ LA Cinefest
Best Documentary @ V.Savaria International Film Festival

Official Selection @ Prague Film Awards
Official Selection @ 18th Los Angeles Hungarian Film Festival
Official Selection @ IV. Hungarian Filmweek

Ozzy hetven éves korára hagyott fel az önpusztítással

2019.03.10.
Dorogi László

A heavy metal földi megtestesítője egy interjúban árulta el, hogy már nem fogyaszt drogokat, nem iszik alkoholt és a cigit is letette.

Fotó: grammy.com

Február elején még arról lehetett olvasni, hogy egy influenza szövődményei miatt kórházba került Ozzy Osbourne, a Black Sabbath legendás frontembere, s ekkor bizony nagyon sokan komolyan elkezdtek aggódni a heavy metal ikon egészségéért, sőt, még arról is lehetett hallani, hogy néhány napig nem tudott magától lélegezni, csak gépek segítségével. Ozzy szerencsére jobban van, olyannyira, hogy nemrégiben interjút adott a Metal Hammer magazinnak, amelyben beszámolt arról, hogy hetven éves korára végleg felhagyott az önpusztítással.

"Már nem iszok, nem cigizek és nem is drogozok és őszintén szólva ez nagyon bejön. Soha nem gondoltam volna, hogy egy nap majd azt mondhatom, hogy Ozzy teljesen tiszta és jobban fogja élvezni azt az életet, amelyikben nincsen részegség, másnap és egyéb ilyen dolgok, mégis így van. Azóta az éneklés is határozottan jobban megy"

- vallott őszintén a legenda.

Hihetetlen, de már 70 éves a Sötétség Hercege

A biológia törvényszerűségeivel dacolva a hetedik X-et is betöltötte Ozzy Osbourne, a brit heavy metal keresztapja, a Black Sabbath klasszikus felállásának énekese, a denevérek réme. Nem állítok égbekiáltó gonoszságot, ha azt állítom, korábban kevesen fogadtak volna arra, hogy a mindig is legendásan önpusztító életet élő metál ikon megéri ezt a csodálatos életkort.

Bár a Black Sabath-tal korábban már elbúcsúzott egy turné keretein belül a rajongóktól, a zenétől esze ágában sincs visszavonulnia. "Nem megyek én még sehova. Talán nem vállalok már be világ körüli turnékat, de nem hagyom abba!"

Címkék: Heavy metal

Súlyos szexuális zaklatással vádolják R. Kellyt

2019.02.23.
Ragnar Volarus

Az énekes péntek este fel is adta magát a chicagói rendőrségen, ahol letartóztatták. A vád tízrendbeli súlyos szexuális zaklatás - írja a TMZ. A vádakat a Cook megyei államügyész állította össze, Illinois államban. Nem könnyíti meg az r&b énekes helyzetét - ha igaz, akkor nem is baj -, hogy ebben az államban a súlyos szexuális zaklatásért vádpontonként 3-7 év börtönbüntetés járhat.

Fotó: Chris Sweda / AP

Mindenesetre szombaton már szabadlábra is kerülhet, akkor lesz az első óvadéki tárgyalása - írja a Buzzfeed.

A TMZ információi szerint a vádban négy áldozatról van szó, akik 13 és 16 év közötti lányok. A portál szerint legalább egy tucat áldozat beszélt egy esküdtszékkel, mielőtt a vádemelésig eljutottak.

A történet sajnos nagyon szomorú, de nem minden előzmény nélküli. R. Kelly-t korábban is többször vádolták meg szexuális zaklatással, a kétezres évek elején perre is került sor, de 2008-ban felmentették. Akkor a vád egyik legfőbb bizonyítéka egy videó volt, amin egy Kellyre hasonlító férfi egy kiskorúval szexelt. Ám mivel nem volt egyértelműen bizonyítható, hogy az énekes látható a felvételen, így ezt a pedofilbotrányt akkor megúszta.

Scott Olson / Getty Images

Most viszont bővült a vádak sora, hiszen most azzal vádolják, hogy szektás körülmények között tart fiatal nőket. Elkobzott telefonok, elfenekelés és újabb szexvideók. Ugyan most 2019-et írunk, de már 2017-ben jelentek meg az első híradások arról, hogy R. Kelly szektaszerűen, rabszolgaként tarthat fiatal nőket az otthonaiban.

Idén év elején pedig megjelent a hatrészes Surviving R. Kelly című dokumentumfilm, amiben az énekes állítólagos szexuális zaklatásának áldozatai beszéltek a nyilvánosság előtt. Szintén a vád birtokába került egy videófelvétel, amin újra egy, az énekesre nagyon hasonlító férfi szerepel, ahogy egy állítása szerint 14 éves lánnyal közösül.

Michael Avenatti ügyvéd szerint még nem tudják, hogy mikor készült a felvétel, de az biztos, hogy a videón látható történések még nem évültek el.

Címkék: R&B

Petruska nem koppintott

2019.02.21.
Dorogi László

Az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda korábbi elnöke szerint nem plágium Petruska András Help Me Out of Here című szerzeménye, ami miatt kizárták A Dalból.

Fotó: Wikipédia

Nagy port kavart az elmúlt napokban Petruska András A Dal című versenyből való kizárása, erről a Blogstaron is beszámoltunk. A súlyos vád szerint az előadó plagizált, vagyis más tollával ékeskedve tört Eurovíziós babérokra a Help Me Out of Here című dalával. Egy friss szakmai vélemény viszont egészen mást állít, mint az, amely alapján a kizárás mellett döntött az MTVA, Victor Máté szerint ugyanis szó sem lehet plágiumról. Hogy miért érdemes Victor Máté véleményét megfontolni? Azért, mert Victor Máté nagyon elismert szaktekintélynek számít Magyarországon szakmai berkeken belül, Erkel Ferenc- és Artisjus-díjas, a Magyar Köztársaság Érdemrend tisztikeresztjével kitüntetett zeneszerző, az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda egykori elnöke. Szóval ért egy picikét a zenéhez.

A plágium a popzene mostohatestvére

Nem először fordult elő A Dal című magyar eurovíziós fellépő-kutató műsorban, hogy egy versenyművet plágium gyanúja miatt parkolópályára állítottak. De vajon tényleg lopni akartak a vétkező előadók, vagy simán csak ennyit tud a popzene?

Victor Máté szakvéleményét egyébként az előadó saját Facebook-oldalán tette közzé, ebben pedig azt kifogásolja a zeneszerző, hogy a korábbi szakvélemény bizonyos paraméterek felsorolásával indít, amelyekről egy csokorba foglalva megállapítja az egyezőséget.

„Azon kissé elmosolyodtam, hogy a hangnem és tempó egyezését egyáltalán szóba hozza. Ezeknek a plágiumhoz semmi köze”

– fogalmaz Victor Máté és azt is hozzáteszi, hogy lopni nem csak azonos hangnemben és azonos tempóban lehet más dalból, az is plágiumnak minősül, ha egy adott dalt transzponálva, tehát más hangnembe emelve tesz magáévá egy előadó.

A zeneszerző leszögezi, a hangszerelés karaktere valóban nagyon hasonló a Vampire Weekend számához, a legfeltűnőbb hasonlóság, hogy mindkét dalnak jellegzetes hangszerelési eszköze a bevezetőben bemutatott, majd az ének alatt folytatólagosan zakatoló triolás gitár-figuráció kíséret. Ez a hangszerelési megoldás önmagában nem különleges, nem tekinthető egyedi szerzői leleménynek. Bárki bárhol alkalmazhatja – teszi hozzá Victor Máté.

„Esetünkben viszont – amikor plágiumot bizonyítunk – azon már el kellene időzni kissé, hogy e kísérő figurációkat összehasonlítva találunk-e azonosságot. Hát azon túl, hogy triolás mozgásban vannak és gitár játssza le őket, teljesen más a belső elrendezésük. De ami a legfontosabb: nagyon különböző hangokkal operál a két dal gitár kísérete. A Wampire Weekend minden adott harmóniára két-két hang váltakozását használja, Petruska teljes harmóniai bontásokat játszik. Le kellett volna írni egymás fölé a kettőt és hamar kiderült volna, hogy egyáltalán nem egyeznek.”

Ezután még egy vagon szakmai elemzésben hasonlítja össze a Help Me Out of Here és a Vampire Weekend dalát, amivel nem untatnám a laikus olvasót. Aki kíváncsi rá, elolvashatja a bejegyzésben:

"Hogy a paraméterek „túl nagy számban” megegyeznének, egyáltalán nem igaz! A karakter és a hangulat valóban hasonló, de a felhasznált zenei eszközök túl nagy számban térnek el egymástól ahhoz, hogy meggyőződéssel állítsam: nincs szó plágiumról"

– zárja véleményét Victor Máté. Nos, mi már korábban is megmondtuk. Ezer meg egy ilyen dal lehet világszerte, mégsem valószínű, hogy tudatosan lopkodnának egymástól a zenészek. Csak magunkat tudjuk ismételni: ennyit tud a műfaj.

Címkék: Pop

A plágium a popzene mostohatestvére

2019.02.19.
Dorogi László

Nem először fordult elő A Dal című magyar eurovíziós fellépő-kutató műsorban, hogy egy versenyművet plágium gyanúja miatt parkolópályára állítottak. De vajon tényleg lopni akartak a vétkező előadók, vagy simán csak ennyit tud a popzene?

Kezdjük a már ismert ténnyel: Petruska András Help Me Out Of Here című dala megbukott az eredetiség-teszten, így hiába jutott be A Dalban a legjobb nyolc pályamű közé, most plágium miatt kizárták a versenyből. Ez a tény már önmagában is felveti annak problémáját, hogyan juthatott egy dal ilyen messzire a versenyben, ha valóban lopott anyagból dolgozik és hogyan sikerült a szakmai zsűrinek ennyi rostán átengednie a szerzeményt, ha nem egyedi ötlet, de ezen most lépjünk túl.

A popzenét alkotók eszköztára meglehetősen szűkös és nagyon is véges. Miért? Azért, mert a popzene éppen attól populáris, hogy nagyon könnyen befogadható, egyszerű dallamból és faék egyszerűségű szövegből épül fel és nem kell hozzá sem magas iskolai végzettség, sem magas intelligenciahányados ahhoz, hogy nagyon gyorsan befogadjuk. Az egyszerű dallam egyszerűen csak beletapad a fülünkbe és egy fél hallgatás után is képesek vagyunk az előadóval együtt dúdolni, hogy deszpászító. Ez a popzene lényege. A popzenészeknek pedig egyértelmű a célja: olyan dalokat szeretnének írni, amelyek elérik, hogy a rajongók minél több koncertbelépőt vásároljanak meg és minél többször kattintsanak rájuk a YouTube-on. Kereslet, kínálat.

Ebből adódóan nagyon könnyen előfordulhat az, hogy világszerte több száz, több ezer hasonló dal születik, mert egészen egyszerűen a popdalírók keze borzasztóan meg van kötve. Petruska András a Facebook-oldalán reagált az őt ért plágium-vádakra, amelyben leírta, hogy a Help Me Out Of Here bizony a három legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, ráadásul a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ezért ha valaki minden áron találni akar valamilyen hasonlóságot egy már korábban megszületett dallal, az könnyedén találni is fog.

A szakértői vélemény szerint a Help Me Out Of Here tempójában, hangnemében, hangszerelésében, harmóniastruktúrájában, basszusmenetében és dallamkezelésében is kísértetiesen hasonlít a Vampire Weekend nevű amerikai indie rock zenekar White Sky című számára, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese úgy fogalmaz, hogy a Vampire Weekend-dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska-dalban, amitől az egész Help Me Out Of Here karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. És ha nagyon akarnánk, tutira találnánk még ezer meg egy hasonló nótát, mert ezt tudja a popzene.

Persze azt már Nagy Feróék is megénekelték a Beatricével, hogy aki hazudik, az csal, aki hazudik az lop, hazudni, csalni pedig csúnya dolog, de azért ne kárhoztassuk Petruska Andrást és főleg ne ítéljük el a munkásságát, ha valóban úgy áll a dolog, ahogy azt ő írja.

"Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet."

Ahogy korábban a Jetleg és a YesYes, úgy most Petruska András is a popzenei körülmények áldozatává vált. Persze, senkinek nem kötelező popzenét írnia, de ha már a kommersz műfaj mellett köteleződik el valaki, akkor számolnia kell a hasonló eshetőségekkel.

Címkék: Pop

Curtis túl az elvonón

2019.02.16.
Kecskés István

Néhány héttel ezelőtt jelentette be Curtis a népszerű repper, hogy kábítószer problémái miatt elvonóra megy. Ma Facebook poszttal jelentkezett – túlesett a rehabon.

„Egy teljesen új ember lettem” – írja a zenész. Emlékezetes tavalyi ügy volt, hogy Majka egy koncert előtt rúgta ki a közös bandából az egykori újpesti focistát, s akkor mondta el a nagyvilágnak, hogy partnere kábítószer-problémákkal küzd. Hónapokon át tartó tagadás után aztán január 9-én jelentette be, hogy hat hétig nem lesz elérhető, mert „ezen a héten befekszem egy rehabilitációs központba ,hogy újra az igazi Curtist kapjátok( a januári fellépéseket ,holnap lemondom). UI:Szeretlek Petike és mindenben igazad volt.”

A hat hét eltelt, s Curtis – ahogy fogalmaz – befejezte a méregtelenítő programot. 

Ha ez volt az ára annak, hogy végre magam lehessek, bármikor szó nélkül újból nekivágnék!
Nagyon sokat hibáztam, azt éreztem ez az utolsó lehetőségem... a karrieremben, a magánéletemben egyaránt. Eszemágában sincs szent beszédet tartani, viszont ha egy tanácsot megfogad tőlem az a rengeteg ember aki írt nekem,hogy akár ilyen, akár másfajta problemával, szenvedélybetegséggel küzd. Merje felismerni magában,és ne féljen lépni! Addig tegye meg amíg nem késő! Ezúton is, Köszönöm azoknak akik hittek bennem és kitartottam mellettem!

A kérdés már csak az, hogy összeáll-e újra az utóbbi évek legsikeresebb zenei formációja, vagyis újra jönnek-e a Majka-Curtis közös fellépések. 

Először nyert női előadó Grammy-díjat a legjobb rapalbum kategóriában

2019.02.12.
Dorogi László

A This is America című dala tarolt a Grammy-gálán, négy szobrocskát is bezsebelt érte Childish Gambino, aki viszont el sem ment a díjakat átvenni. Nem ő volt az egyetlen, aki bojkottálta a rendezvényt...

Fotó: Getty Images

A This is America klipje a megjelenést követően néhány nap alatt ötvenmilliós nézettséget hozott össze a YouTube-on, ezzel akkor az amerikai listák szerint a videómegosztó oldal első számú felkapott klipje lett. A dal elnyerte a legjobb videóklip kategóriájának díját, sőt, ezt választották meg az év dalának is, de az év hangfelvétele és a legjobb rap/vokálos dal címet is elnyerte.


Hiába tarolt azonban a nóta, az előadó - leánykori nevén Donald Glover - el sem ment a gálára, pedig a szervezők szerették volna, ha elő is adja a dalt a díjátadón. Nem ő volt az egyetlen sztár, aki így döntött, a legjobb popalbumért járó díjat bezsebelő Ariana Grande sem tette tiszteletét a Grammy-gálán, pedig élete első Grammy-díját nyerte és nyerhetett volna egyből kettőt is, ám a legjobb popelőadónak járó díjat elhappolta előle Lady Gaga - ő legalább megjelent a gálán.

A Grammy története során egyébként először választottak meg rapdalt az év dalának, ezért is különösen pikáns, hogy Childish Gambino bojkottálta a gálát, amit az utóbbi években nem kevés balhé vett körbe. Idén a rapper Drake a legjobb rapdalért járó díjat vette át olyan szöveggel, amelyben azt ecsetelte, hogy semmi szükség nincs a Grammyre, hiszen már az is óriási dolog, ha az emberek éneklik az előadó számait és jegyet vesznek a fellépéseikre. A kritika nem maradt megtorlatlanul, a kritizáló rappert egyszerűen lekeverték az elő adásban és reklámot nyomtak be helyette.

Pedig 2018 a rap éve volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint a tény, hogy a Grammy történetében először nyerte el női rapelőadó a legjobb rapalbumért járó díjat, Cardi B nem véletlenül sírta el magát a díj átvételekor.

A 2019-es Grammy-gála főbb kategóriáinak díjazottjai

A legjobb popalbum: Ariana Grande - Sweetener
A legjobb rockalbum: Greta Van Fleet - From the Fires
A legjobb rapalbum: Cardi B - Invasion of Privacy
Az év dala: Childish Gambino - This Is America
Az év albuma: Kacey Musgraves - Golden Hour
A legjobb videóklip: Childish Gambino - This Is America
A legjobb rockzenei teljesítmény: Chris Cornell - When Bad Does Good (a két éve öngyilkosságot elkövető Cornell díját a gyerekei vették át)
A legjobb popduó vagy popegyüttes teljesítmény: Lady Gaga, Bradley Cooper - Shallow
A legjobb új előadó: Dua Lipa

Címkék: Grammy-díj

Pókerasztalra cserélheti a színpadot Majka

2019.01.16.
Dorogi László

Nem titok, hogy a sikeres rapper és műsorvezető nagy zsugás, több komoly pókerversenyen is elindult korábban, most pedig egyenesen a pókervilág legnagyobb színpadára cserélheti a televízió képernyőjét.

Fotó: Ripost/Sulyok László

Az elmúlt időszakban leginkább a Curtis-szel való szakítás és annak utózöngéi miatt került a hírek középpontjába Majka, akivel kapcsolatban érdekes információkat szellőztetett meg a Bors.

Curtis kábítószer problémái miatt bomlott fel a legsikeresebb magyar duó

Döbbenetes hírt jelentett be Majka a szegedi koncertjén, majd ezt követően a Facebookon: Curtis kábítószerproblémákkal küzd, ezért nem lépnek fel többet közösen. Folyamatosan csúcsokat döntött a páros, amely a „Belehalok" hat évvel ezelőtti berobbanásával érte el első átütő sikerét. A dal ötvenmillió feletti youtube megtekintése önmagáért beszél.

A lap most arról számolt be, hogy Majka hamarosan visszavonulhat a magyar zenei élettől és televíziós munkáját is felfüggesztheti egy időre, hogy Amerikába költözzön, több időt tölthessen családjával, no meg, hogy profi körülmények között hódolhasson egyik legnagyobb szenvedélyének, a kártyázásnak.

A rapper maga úgy fogalmazott, hogy erre az évre nagyon sok tervük van, ezért most nem nagyon tart pihenőt, utána viszont mindenképpen hosszabb felfrissülést tervez. Majka azt mondja, 2020-ra megáll és onnantól kezdve egy-két évig nem nagyon szeretne dolgozni.

"Most elmegyek kártyázni tanulni egy fiatal tiánhoz, az internetes huszárhoz, akivel átnézettem a kártyatudásomat. Kicsit fel kell újítani, mert már régen csináltam ilyet, Próbálok ezen a területen is fejlődni, meg van egyéb más tervem is, amelyről még nem beszélhetek, de az biztos, hogy a televíziózás most háttérbe fog szorulni"

- nyilatkozta a Kölcsey Televíziónak Majka.

S hogy mi lehet ez a rejtélyes terv? Nos, a hírek szerint az, hogy a rapper és családja Las Vegasba költözhet, egyes információk szerint már óvodát és iskolát is elkezdtek keresni a gyerekeknek, tehát hosszabb távra tervezik az amerikai kalandot. Ezt erősítheti a tény, hogy Majka szerződése 2019-ben lejár a TV2-nél, nem kizárt, hogy szeretne új vizekre evezni.

Címkék: Rap

Semlegesítő könnyű rock The Pontiac módra

2019.01.15.
Dorogi László

Bevallom kellett néhány nap, hogy a Kassandra kaotikus össszművészeti alkotásán túllépve új impulzusok után nézzek. Egy ilyen zenei sokkot elég nehéz kiheverni, és ahogy a másnaposságra a trash food és a kékszínű Gatorade - nálam abszolút bevált -, úgy a zenei másnaposságra is a legjobb egy könnyedebb harapnivalót az arcba tolni semlegesítés gyanánt.

Fotó: The Pontiac/Facebook

No, itt jött képbe a The Pontiac, bár őszintén szólva a YouTube végtelen kínálatát böngészve azért csáberőként vonzott magához Ruby Harlemék Hely a város mellett című nyalánksága - igen, kösz YouTube, hogy megjegyzed a korábbi zenefogyasztási szokásaimat. Na, de őket már ismerem, itt az ideje kipróbálni valami újat.


A The Pontiac - akárcsak Kassandráék és Ruby Harlemék - az NKA Hangfoglaló program felkaroltja és néhány napja jelentették be a srácok Facebook oldalukon, hogy tavasszal érkezik első nagylemezük, ami számomra elég izgalmasan hangzik, ugyanis a néhány fellelhető felvételük között kutakodva egy jó kis klasszikus pop-rock hangzásra leltem, erre szoktuk mi csak azt mondani a haverokkal, hogy hú öcsém, ez annyira Amerika. Nem a Donald Trump-féle, agresszív, arrogáns, világ fölött álló, lesöpörlek, leköplek, megtömlek műanyag hamburgerrel Amerika, hanem az a kellemes, steaket eszek, cowboykalapos Amerika, amit sokszor a country, a szabadság egyenértékű fogalmaként ismerünk. Látom is, ahogy ott köröz a Grand Canyon szurdokai fölött a fehérfejű rétisas, miközben a 66-os úton nyomom a Pontiacom gázpedálját.


A srácok nem titkoltan oda vannak az őszinten, érzelmeken alapuló, a szó jó értelmében vett egyszerű zenéért, John Mayerért és Bruce Springsteenért és ez abszolút hallatszik a muzsikájukon. És ez nagyon is jól van így, mert őszintén szólva nem nagyon hallottam még ennél igényesebb "igénytelen" zenét, ahol a fílingnek és a Stratocaster húrjainak kell magával ragadnia és ha az nem tud, akkor halálra van ítélve az egész. A The Pontiac tehát tavasszal ért útkeresése első állomására, amikor kiadják első nagylemezüket és mi is onnan indexelhetünk tovább ízlésünknek megfelelően.

Címkék: Rock

Agyrobbanással felérő összművészeti alkotás a Kassandra muzsikája

2019.01.08.
Dorogi László

Kedves olvasóink, rendkívüli módon megszakítjuk adásunkat, ugyanis hangbefogadó receptoraink számára egy teljesen ismeretlen univerzumból, azonosítatlan hangsorokat hordozó objektum csapódott a fülvájatainkba! Garantáltan és véglegesen fogja teljes egészében megreformálni korábbi zenehallgatásról alkotott minden elképzelésünket!

Fotó: KASSANDRA/Facebook

A drámai bevezető után magam sem tudom, hogyan fogok a rátérni a lényegre, mert az NKA Hangfoglaló program által a 21 támogatandó zenekar közé beválasztott Kassandra egy teljesen új szintre emelte/emeli a zenealkotás fogalmát, egy olyan szintre, amit ép ésszel nehéz feldolgozni, pláne szavakba önteni a kaotikus érzelemhalmazt, amit kivált. Persze, mindig kissé szkeptikusan állok az általuk megjelölt hasonszőrű stoner-progresszív-dance rock néven megfogalmazott csapásirányhoz, de őszintén mondom, ettől jobban én sem tudnám bekategorizálni azt az összművészeti alkotást, amit a lány és srácok eszményi szintre emelnek.


A Kassandra - még ha nem is feltétlenül ez a céljuk - megtestesíti azt, amire azt mondom, huszonegyedik századi, modern művészet. A ...mi szóltunk című, négy dalt tartalmazó EP-jüket nagyra tátott szájjal kell bekapni és alaposan, de tényleg jó alaposan, sokszor megrágni. És elárulom, minden egyes rágásnál más lesz az íze, éppen mint Bagoly Berti mindenízű drazséjának, mert ez a rövid, de annál meredekebb emelkedőkkel teletűzdelt hullámvasút aztán jó alaposan meg fogja dobálni a sejhajunkat.


Tovább megyek. A Kassandra muzsikája maga az emberi élet, mert épp olyan váratlanul változtatja meg a hangulatunkat, olyan szakadásszerűen vált dallamok és ritmusok között, ahogy az életünk is változik. Depresszióból szalad át örömbe, hogy aztán az elmélkedés törékeny függőhídján az élevezetek tengerébe lökjön. Valószínűleg túldramatizálom valamelyest az összhatást, de olyan szinten égett az agyamba a srácok zenéje, hogy csak és kizárólag elfogultan tudok nyilatkozni róla. S mégis, a katyvasznak tűnő káoszhangsorok mélyén stabilan húzódik meg a koncepcióhágó.


A ...mi szóltunk grammra vette meg zenebefogadói lényemet és nem is tudok mással zárni, csak az EP számomra legkedvesebb soraival. Alig várom az idei lemezt hölgyem s uraim!

Szeretnék kemény lenni, egy tesztoszteron matróz
Aki titokban jó mélyösszművész, de minden megemelt grammot naplóz
Szeretnék szemét lenni, a helyemet át nem adni
És mert csúnyán néznek rám majd sántítva leszállni
Minden bajszos nagymamának a nyelve lenni fogatlan
Szájüregben ebéd közben kanál pépként lecsúszni egyben
Meg ilyenek

Ezeket a cikkeket olvastad már?