Blogolj!
Negyvenkét éve jelent meg klasszikus Rainbow utolsó nagylemeze

Negyvenkét éve jelent meg klasszikus Rainbow utolsó nagylemeze

2020.04.09. | Dorogi László

A klasszikus Rainbow-nál nem sok legendásabb felállás létezett a rock and roll történelmében. Ritchie Blackmore tépte a húrokat, a két lábon járó metálikon, Dio pedig gyémánt torkával keltette életre a varázslatot. Négy éven át …

Tovább
Meghalt John Prine amerikai country- és folkénekes, dalszerző

Meghalt John Prine amerikai country- és folkénekes, dalszerző

Tovább
A könnyűzenei fesztiválokat is térdre kényszeríti a koronavírus

A könnyűzenei fesztiválokat is térdre kényszeríti a koronavírus

Tovább

Elhunyt Bill Rieflin, a Ministry, az R.E.M., a King Crimson dobosa

2020.03.25.

Ötvenkilenc éves korában kedden elhunyt Bill Rieflin amerikai dobos. A zenész négy évtizedes pályafutása során olyan zenekarokban játszott, mint a Ministry, az R.E.M., a King Crimson, a Swans, a Nine Inch Nails vagy a KMFDM. A dobos halálát rákbetegség okozta.

Címkék: Bill Rieflin, gyász

Az idegrendszerre akarunk hatni, a legelementárisabb szinten!

2020.03.24.

A kritikusok által ünnepelt brit These New Puritans zenéje a punk, rock, elektronika, a klasszikus és a kísérleti zene modern, mégis időtlen keveréke. A bandát alkotó ikerpárt, Jack és George Barnett-et, legújabb, az  'Inside the Rose’ című albumukról kérdezte Csúri András. 

Fotó: Harley Weir

Cs. A.: Immár hat év telt el legutóbbi lemezetek, a 'Field of Reeds' megjelenése óta. Bár a két album igencsak különböző, az 'Inside the Rose' első dala úgy hangzik, mint egy átmenet a két lemez között.

Jack Barnett: Jó ezt hallani. Fiatalként nagyon szerettem Frank Zappát és amit a tartalmi folytonosságról gondolt. Készítesz egy albumot, aztán húsz év múlva egy másikat, ami részben a korábbi album zenei elemeire is épül. A 'White Chords’ és a 'Costume’ című dalaink ugyanazon akkordokra épülnek, holott az egyik a 'Hidden’-en,  a másik az azt megelőző, ’Beat Pyramid’-on jelent meg. Ilyen szándékos önreferenciákkal teremtünk egyfajta folytonosságot a lemezeink között. 

Cs. A.: A lemezeitek címében ‘Beat Pyramid’, ‘Hidden’ és ’Field of Reeds’ mindig van valami rejtélyes. Mire utal az ‚Inside’ az aktuális album címében?

George Barnett: Számomra egy másik, idegen világban való elmerülést jelent. De Jack, a cím a Te ötleted volt, szóval biztos jobban el tudod magyarázni.

Jack: Olyan találkozásokra gondoltam, amelyek teljes mértékben megváltoztatják azt, ahogy szemléled a körülötted lévő világot. Egy tárgy az utcán, egy múló pillanat, egy élmény vagy egy személy, aki elbűvöl és ezáltal a sajátoddá teszed az ő világszemléletét is.

Cs. A.: Az előző albummal összehasonlítva a dalszövegek fontosabb szerepet kaptak.  

George: Számomra a fő különbség az, hogy a 'Field of Reeds', egyfajta instrumentális lemez volt annak ellenére, hogy Jack énekelt rajta és ...

Jack: Tetszik ez a hasonlat, de kérlek fejezd be, amit mondani akartál...

George: ...nem, nem, Neked kellene befejezni. (Nevet.) A múltban sokat kísérleteztünk zajzenével, de ez alkalommal Jack hangja kapta a főszerepet.

Jack: Emlékszem, amikor tinédzserként zenéltünk, gyakran csak hangkeltésekkel kísérleteztem dalszövegek helyett, és ez igaz az előző album esetében is. Azt mondanám, hogy a 'Field of Reeds'-en a hangom csak egy volt a többi hangszer közül, se több se kevesebb. Az aktuális lemeznél azonban énekelni akartam. Olyan dolgokról, amelyekben hiszek, és olyan módon, ahogy azt vállalom is. Ezt azonban csak őszintén lehet, mert, ha megjátszod az érzéseket, bajba kerülsz, amikor újra fel kell venni  bizonyos részeket. 

Némely dal, például az ‚A-R-P’, esetében azért improvizáltam is egyes sorokat, és azok most pontosan úgy hallhatók a lemezen, ahogy azt spontán felénekeltem. De ez is csak azért működik, mert a spontaneitás őszintén jött. 

Cs. A.: A 'Field of Reeds' nem volt egy vidám lemez. Az ‚Inside the Rose’ hangulata sokkal melegebb. Mivel magyarázzátok ezt? 

George: Pozitívabb lett a hozzáállásom sok mindenhez és az album szemlélete is jövőbetekintő. Jack, Te gyakran mondod, hogy nem tudnál olyan zenét írni, ami nem passzolna az aktuális hangulatodhoz. 

Jack: Ez igaz. Úgy gondolom, hogy az album mindkettőnk érzelmi világát tükrözi: egyrészt a pillanatba vetett abszolút bizalmat, másrészt egy átlátható, becsvágyó lelkiállapotot. A dalok az élet szélsőségeiről is szólnak, rendkívüli érzésekről, izgalmas pillanatokról. Az ‘Anti-gravity’ például olyan helyzetekről mesél, amikor minden szabályt és konvenciót felrúgunk és bámulatos, felszabadító új élményekre teszünk szert. A zenénkben ezt úgy próbáljuk visszaadni, hogy lépésről-lépésre haladunk egy központi dallam felé, ami aztán egyszercsak előtör, és lebegve végigkíséri a dalt.

Cs. A.: A zenétek hangzása időtlen. Ez talán annak is köszönhető, hogy a dalszövegek nem utalnak konkrétan sem a jelenre, sem más korszakra. Tudatos mindez, hogy távol tartsátok a művészetetektől a mindennapi diskurzusokat? 

George: Ez így igaz, habár mi nyíltan vállaljuk például, hogy a kezdetektől a Brexit ellen voltunk.

Jack: Úgy érzem, nem olyan zenekar vagyunk, amelynek aktuális témákat kellene kommentálnia. Bár több olyan bandára lenne szükség, akiknek politikai üzenete van, de ez nem a mi utunk.

George: Voltaképpen miért is nem?

Jack: Mert a zenénk inkább személyes és nem akarunk benne politikai üzeneteket, ideológiákat. A zenében úgyis az a fantasztikus, hogy olyan dolgokat tudsz kifejezni vele, melyek meghaladják a szókincsedet, és általában mindazt, ami szavakkal kifejezhető. Szívesen hagyom, hogy a zenélés meglepjen, és cserébe a zene olyan helyekre vezet, amelyekre sosem számítottam volna. 

Cs. A.: Jack, ugye, még mindig te írod elsődlegesen a dalokat?

George: Száz százalékban.

Jack: Azért ennél az albumnál sokkal többet dolgoztunk közösen, mint korábban. Ezért is tartott hat évig, mire elkészültünk vele. (Mindketten felnevetnek.)

George: Az igazsághoz hozzátartozik, hogy számos más projekten is dolgoztunk, nemcsak az albumon. De Jack egyfolytában dalokat ír, még alvás közben is. Mindig mondod, hogy a 'Where the Trees are on Fire' című dalt álmodban írtad, nem igaz? 

Jack: Igen. Folyamatosan írok, és így, akármilyen közhelynek is tűnik, ez a dal, valóban egy olyan időszak eredménye, amikor gyakran álmodtam dalokról. Mivel még a szöveg is félig álmomban 'íródott’,  ezért igazából nem is tudom, miről szól. (Nevet.) Szerencsére George-nak jó érzéke van a tiszta struktúrákhoz, és ahhoz, hogy megálljt parancsoljon, amikor úgy érzi, hogy egy dal megérett a felvételre. 

Cs. A.: Ha már álombeli víziók, az album hallgatása közben olyan filmekre kellett gondolnom, mint Kubrick Űrodüsszeiá-ja vagy Tarkovszkij Sztalker-ja.

Jack: Egy másodpercig sem tiltakozom a hasonlatok ellen. (Mosolyog.) Absztrakt zene helyett olyan dalokat akartunk írni, amelyek merészsége, világossága a hallgatók idegrendszerére hat, a legelementárisabb szinten.

George: Érdekes módon, a Sztalker valóban az egyik referencia-pontunk volt az album vizuális megjelenítéséhez. 

Cs. A.: Hiszen George, Te részt vettél a videók rendezésében is.

George: Igen, szívesen dolgoznék többet filmeken. Ez alkalommal mindez nagyon organikus volt, mert olyan művészekkel dolgoztunk együtt, akik hosszú évek óta barátaink is és jól ismerik a zenénket. Más lett volna a végeredmény, ha egy külsős rendezte volna a videókat ezekhez a dalokhoz. 

Cs. A.: Ez a lemez valamivel könnyebben emészthető, mint a korábbiak, bár a slágerlisták számára még messze nem az.  

Jack: Azt hiszem, a mi zenénk azt igényli, hogy fizikálisan 'fogyasszák’, és nem a streaming szolgáltatóknak íródott. Ha pedig manapság nem 'streamelik’ a zenédet, akkor a slágerlistát elfelejtheted.

Cs. A.: Azért kérdezem, mert úgy tűnik, hogy nem ismertek kompromisszumot a művészeti döntések terén. Nincs emiatt nyomás a lemezkiadó részéről? 

Jack: Ez így van. Ami a zenénket illeti, nem vagyunk hajlandók kompromisszumokra. Szerencsések vagyunk, mert olyan emberek vesznek körül a kiadóban, akik támogatják a művészetünket. Ez kivételes egy olyan korszakban, amikor a művészek egyre nagyobb eladási nyomás alatt állnak. Még a lemezborítót is mi tervezhettük. A cd átlátszó borítója olyan munka volt, amivel a kiadó korábban még nem találkozott, a felezett méretű cd-könyvecske pedig egy abszolút újdonság. Sok munka áll mindemögött, de úgy érzem, a kiadónk boldog, hogy mi valami mást szeretnénk nyújtani, és nem olyat, amit a közönség már számtalanszor látott.

Megszületett az összefogás himnusza, több százezren hallgatják

2020.03.24.
Dorogi László

Szájára vette a nép Nagy Szilárdot és Ragány Misát, persze csak a kifejezés lehető legjobb értelmében. A két muzsikus vasárnap töltötte fel YouTube-ra klipjét, amelyet Varga Miklós Európa című klasszikusának átiratához készített és már 700 ezernél is többen látták.

Alighanem ezekben a válságos órákban nem is lehetne aktuálisabb az újraértelmezett szerzemény üzenete, szóval ha csak egyetlen videót nézel meg ma, akkor legyen ez az. Fogjunk össze, s nem lesz vész, vezessen mindenkit a józan ész! És persze aki teheti, maradjon otthon, vigyázzon magára és szeretteire egyaránt.

Meghalt Kenny Rogers countryzenész

2020.03.21.

A háromszoros Grammy-díjas énekes 81 évesen hunyt el.

Az Eurovíziós Dalfesztiválnak is betett a koronavírus

2020.03.18.
Dorogi László

Azt már régóta tudjuk, hogy idén biztosan nem indultunk volna a dalfesztiválon, de szerdán kiderült, hogy a rendezvényt sem tartják meg.

"A bizonytalanság, amit az új típusú koronavírustól való félelem egész Európában okoz, az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségét is nehéz lépésre kényszerítette: nem rendezzük meg az idei dalfesztivált. A döntést a fellépők, a stábok, a rajongók, a nézők biztonsága érdekében, a Hollandiában, Európában és világszerte kialakult helyzet következtében született meg"

- írták hivatalos közleményükben az Eurovíziós Dalfesztivál szervezői.

A dalversenyt az elmúlt 64 évben mindig megrendezték, ez az első alkalom, amikor törölni kell. A 2020-as dalfesztivált Rotterdamban rendezték volna meg, ugyanis a tavalyi versenyt a holland induló nyerte meg. Rotterdamban 41 ország képviselője lépett volna színpadra, mi hosszú idő után először nem vettünk volna részt a versenyen.

Jan Ola Sand, az Eurovíziós Dalfesztivál leköszönő versenyigazgatója elmondta, a holland szervezőkkel és a helyi közmédiával már azon dolgoznak, hogy 2021-ben meg lehessen rendezni az eseményt Rotterdamban.

Most akkor lopott Katy Perry, vagy nem?

2020.03.18.
Dorogi László

Katy Perry plágium-ügye lassan régebb óta tart, mint a száz éves háború. Tavaly egy bíróság kimondta, hogy plagizált az énekesnő, most egy másik azt, hogy mégsem. Ki tegyen itt igazságot?

Fotó: NBC

A popiparban nem ritka, hogy két, esetleg több előadó egymástól függetlenül nagyon hasonló dallamot alkot meg. Ha logikusan belegondolunk, ez nem is annyira ördögtől való, hiszen a popdalok egy jól behatárolható dallamkészletből dolgoznak, s mivel futószalagon gyártják le a slágereket a slágergyárosok, elkerülhetetlen, hogy néha hasonló dallamívek ütik meg a fülünket.

Katy Perry a Dark Horses című nótájával szaladt bele a rengetegbe, ugyanis egy Perry Flame (a névegyezés tényleg a véletlen műve) névre hallgató keresztény rapper azzal vádolta meg, hogy ellopta 2009-ben kiadott Joyful Noise számának dallamkészletét. Tavaly nyáron végre ítélet is született az ügyben, amely kimondta: Katy Perry bűnös, ellopta Flame ötletét és ebből kasszírozott csinos kis összegeket.

Döntött a bíróság: Katy Perry plagizálta az egyik legnépszerűbb dalát

Már egy ideje húzódott Katy Perry koppintásos ügye, amiben most új fejlemények születtek, ugyanis egy Los Angeles-i bíróság hétfői döntése szerint az énekesnő egy keresztény rapper dalából másolt részleteket Dark Horse című 2013-as slágeréhez. Az eredeti szám: Az ítélet szerint az énekesnő Marcus Gray Joyful Noise című 2008-as dalának egyes elemeit használta slágeréhez.

Egy másik bíróság azonban most, néhány hónappal később mégis felmentette a popénekest. Az ügyben ítéletet hirdető bírónő elmondása szerint, a keresztény rapszám kérdéses zenei futam se különösen eredeti, sem rita hangkombináció nem volt, így meg aztán bárki kitalálhatta volna saját kútfőből.

Az ítélet már csak azért is lehet üdvözítő Katy Perry és csapata számára, mert különben 890 millió forintnak megfelelő kártérítést kellett volna fizetnie Flame-nek. Az énekesnő ügyvédje, Christine Lepera a zeneszerzők és a zeneipar fontos győzelmeként könyvelte el az ítéletet.

Snyder bíró egyébként a múlt héten a Led Zeppelin együttes Stairway to Heaven című számával kapcsolatos plágiumperben hozott felmentő ítéletet is idézte indoklásában. Az együttes esetében szintén azt vizsgálta a bíróság, hogy egyszerű zenei motívumokért lehet-e szerzői jogokat érvényesíteni. A Dark Horse-ügynek viszont még közel sincs vége, Flame-ék jelezték, kérdés nélkül fellebbeznek az ítélet ellen.

Címkék: Pop

Tóth Gabi könnyeket csalt az emberek szemébe a Magyarország című dallal

2020.03.18.

A járvány miatt a zenészeknek is le kellett mondani az összes fellépésüket, ami alól Tóth Gabi sem kivétel, az énekesnő azonban még a "karanténban" sem bírja ki éneklés nélkül, ezért úgy döntött, hogy kedveskedik a rajongóinak a Magyarország című dallal. 

Elmarad a budapesti Santana-koncert a koronavírus miatt

2020.03.11.

A világsztárok is elővigyázatosak a koronavírus-járvány miatt, köztük Carlos Santana is, aki ennek kapcsán még az európai turnéját is lemondta, beleértve a jövő heti budapesti koncertet.

Megvan az idei A Dal nyertes slágere

2020.03.08.

Idén sem maradhatott el A Dal című showműsor, és bár most nem volt akkora tétje a dolognak, hiszen nem indultunk el az Eurovízión, de nyertes dal így is született.

Címkék: A Dal

Idén búcsút kell intenünk a Kistehénnek

2020.03.05.
Ragnar Volarus

Micsoda napok. Mennyből a pokolba. Tegnap jött a hír, hogy újra összeáll a Genesis, ma pedig a Kistehén jelentette be, hogy július 30-án tartja búcsúfellépését.

Bizony, befejezi a közös zenélést a Kistehén zenekar. A több mint másfél évtizede létező népszerű alternatív rockformáció nyári fesztiválfellépések után búcsúkoncertjét nyár derekán adja a Budapest Parkban.

A zenekar tagjai közösen döntöttek a befejezés mellett. A Kistehén keretein belül mindent elmondtak, amit szerettek volna, szeretnének új játszóterek után nézni, szóló-, illetve egyéb projektjeikbe átvinni a kreatív energiáikat - közölte a menedzsment.

A Kistehén 2002-ben egy animált karakterként látott napvilágot, ebből alakult két évvel később Kollár-Klemencz László (ex-Andersen) vezetésével a zenekar. A tagság többször átalakult, a legnagyobb változás 2010-ben történt, amikor négyen távoztak. A jelenlegi felállásban a frontember mellett Sidó Attila gitározik, Vajdovich Árpád basszusgitározik, Weil András billentyűs hangszereken játszik, Jancsovics Máté pedig dobol.

A csapat hét albumot készített: a Zene a nyulaknak 2002-ben, a Csintalan 2004-ben, a Szerelmes vagyok minden nőbe 2006-ban, az Ember a fán 2008-ban, a Picsába az űrhajókkal 2010-ben, az Elviszlek magammal 2012-ben, a Szomjas nők 2014-ben, a Bocsánat pedig tavaly jelent meg. A Kistehén turnézott Európában és Amerikában, és olyan slágerek fűződnek a nevéhez, mint a Szájbergyerek, az Ezt is elviszem magammal, a Virágok a réten, a Jó csávó a Markó, a Szerelmes vagyok minden nőbe, Elviszi a szél vagy a Bocsánat.

Zenéjüket a sodró lendület jellemezte, Kollár-Klemencz László szociálisan érzékeny szövegeiben a humor és az abszurditás is fontos szerepel játszott.

Címkék: Alternative