Blogolj!
Negyvenkét éve jelent meg klasszikus Rainbow utolsó nagylemeze

Negyvenkét éve jelent meg klasszikus Rainbow utolsó nagylemeze

2020.04.09. | Dorogi László

A klasszikus Rainbow-nál nem sok legendásabb felállás létezett a rock and roll történelmében. Ritchie Blackmore tépte a húrokat, a két lábon járó metálikon, Dio pedig gyémánt torkával keltette életre a varázslatot. Négy éven át …

Tovább
Meghalt John Prine amerikai country- és folkénekes, dalszerző

Meghalt John Prine amerikai country- és folkénekes, dalszerző

Tovább
A könnyűzenei fesztiválokat is térdre kényszeríti a koronavírus

A könnyűzenei fesztiválokat is térdre kényszeríti a koronavírus

Tovább

‘Egy szabad szellem a saját teste fogságában’ - interjú Suzanne Vegával

2018.11.09.

Csúri András

Suzanne Vega jellegzetes,  lányos, bársonyos orgánumát és a Tom’s Diner-en vagy a Lukán messze túlmutató folk-pop dalait a közönség a nyolcvanas évek óta ismeri és kedveli. Az énekesnőt egyetemi évei óta inspirálta az amerikai írónő, Carson McCullers, akinek életét és munkásságát egyik stúdióalbumán dolgozta fel. Erről a lemezről beszélgettünk, melyben az énekesnő a társadalomkritikus írónő töretlen aktualitásáról és az iránta érzett lelkesedéséről mesélt. 

Az interjú ugyan két éve készült a Lover, Beloved: Songs from an Evening with Carson McCullers album megjelenése után, de érdemes felidézni, hiszen ezen a hétvégén újra hallhatjuk a zseniális énekesnőt. Tavaly volt harminc éve, hogy megjelent a Solitude Standing című album, rajta többek közt a ma már klasszikusnak számító fent említett  Luka és Tom's Diner dalokkal is. Ebből az alkalomból Suzanne Vega világ körüli turnéra indult, és a 31. évben Budapestre is elhozza ezeket a dalokat. 

CsA: - Carson McCullers a műveiben az amerikai déli államok múlt  század közepi értékvilágát veszi kritikus lencse alá. Mi teszi a szemedben ma is oly relevánssá őt, hogy egy egész albumot szenteltél neki?

SV: - A kérdések, amelyek foglalkoztatták, és a nyitottság, amellyel ezekről írt. A nemiséggel kapcsolatos kérdések, a szexuális szabadság vagy az afro-amerikai nők egzisztenciális harca a mai napig aktuális témák. Ha élne, örülne és megdöbbenne, ha a Black-Lives Matter mozgalomról hallana vagy arról, hogy Amerikának 'fekete' elnöke volt. Még nagyobb örömmel fogadná az egyneműek házasságát és a transgender-mozgalmat. Saját magára kétneműként tekintett, egyszerre nőként és férfiként. Így gondolkodott az identitásáról és rendkívül őszinte volt e tekintetben. Mivel haladó szellemiség volt, egyben csalódott is lenne, hogy mindez ilyen sok időt vett igénybe és hogy még mennyi a teendő.

- Az irodalmi munkáin és életrajzán túl hogyan közeledtél McCullers személyiségéhez, hisz nemcsak egyes műveit dolgoztad fel, hanem őt magát is megszemélyesíted az albumon?

- Személyes fényképei és  - még ha furcsán is hangzik - a táncon keresztül. Gyermekkoromban intenzív táncképzésben részesültem – zeneiben ezzel szemben egyáltalán nem (nevet). Úgy közelítettem a projekthez, mintha egy zenés darabot készítenék. McCullers meglehetősen magas testalkatú volt, és a tartásából a képeken világossá válik, hogy ez nagyon boldogtalanná tette. Ezenkívül jól kivehető a stressz és betegségek által generált belső feszültsége, hisz több agyvérzése is volt. Mindezen túl nagyon sajátos mozgás- és beszédkultúrája volt.

- Tehát inkább kívülről közelítettél a személyiséghez?

- Pontosan. Hamar ráéreztem a személyes ritmusára. A képeken, a sajátos modorán és testbeszédén keresztül. Ez megkönnyítette a személyiségéhez vezető utat, anélkül, hogy párhuzamok után kutassak kettőnk életében.

- De azért többször említetted, hogy McCullers élete egyes elemeiben viszontlátod saját tapasztalataidat. Tudnál erre egy példát mondani?

- Nagyon jól tudtam azonosulni például a ‚Magányos vadász a szív’ kislány szereplőjével. Mindig nevetnem kellett, mert úgy éreztem, hogy a New York-i éveimről ír. A szüleim minket is beírattak a testvéreimmel bármely, államilag támogatott művészeti kurzusra, ahol énekelni vagy táncolni lehetett, feltéve, hogy ingyenes ebéd is járt hozzá. De talán McCullers politikai elszántsága a legmeghatározóbb számomra. Bár családja a felső középosztályhoz tartozott, liberális értékrendjük nyílt hangoztatásával  -abban a nagyon konzervatív időszakban-  hamar kívülállókká váltak.

- Voltak olyan karaktervonásai, amellyel egyáltalán nem tudsz azonosulni?

- Igen. Én heteroszexuális vagyok és nagyon is szeretem a férfiakat (nevet). McCullers kapcsolata problematikus volt mind a saját testével, mind a férjével. Úgy gondolom, hogy minden nyíltsága ellenére saját identitásával nem tudott megbarátkozni és szexuális életét kudarcként élte meg. Épp ezért a reményt és hitet egy transzcendens, az emberiség irányában érzett, szeretetben találta meg. Ezt megértem és bizonyos fokig át is érzem. De az élet erotikus oldala számomra mindig is fontos volt, és nem gondolnám, hogy kudarcot vallanék benne (nevet).

- Fogalmazhatunk úgy, hogy bár McCullers egy, a nők számára ismételten nehéz korszakban próbált érvényesülni, a társadalmi megbecsülést mégsem szükségszerűen nőként kereste?

- Pontosan. Ez jelen van a munkásságában is. Gyakran írt a férfiak szemszögéből, és általában szívesen bújt bármilyen szerepbe, amit át akart érezni. Ez a szabadság számára többet jelentett, mint a női identitása. Harcolt az ellen, hogy úgy viselkedjen, amilyennek nem érezte magát. Ezt csodálom benne. Szabad volt a munkáiban és szellemiségében. Az életében nem mindig, de végülis melyikünk mondhatja ezt el magáról.

- Nehéz volt egyszerre mind a fiatal, mind az idősödő Mccullers megtestesítened?

- Mindkét szerepben jól éreztem magam. Bakfisnak koravén, idősebb hölgynek fiatalos volt. Ha kései képeit nézzük, a szemeiben még mindig láthatjuk a lázadó tinédzsert. Ezért inkább kortalan személyiségnek tartom, akit így egyszerűbb volt megtestesíteni.

- Korábban leginkább önállóan komponáltad a dalaidat. Hogy jött létre az együttműködés Duncan Sheik-kel, akivel az album legtöbb dalát közösen szereztétek?

- Duncant az első sikerdala óta, ami már húsz éve volt, ismerem. Ugyanabba a joga-kurzusba járt mint édesanyám, aki azzal kezdett nyaggatni, hogy ‚magaddal kellene vinned a turnédra, olyan tehetséges, helyes és cuki’ (nevet). Magammal vittem és idővel mind emberileg, mind a munkában nagyon jó kapcsolat alakult ki közöttünk. Később komoly sikereket ért el zenés színházi műveivel, ami nyilván segített az albumom elkészítésében is.

- A férjed, Paul L. Mills nemcsak jogász, hanem író is. Bevontad bármilyen formában ebbe a projektbe?

- A kezdetektől. Igazából ő volt a legelső, aki a McCullers dalaimat hallotta. Az egyetemi évek óta ismerjük egymást, akkoriban még a dalszövegeimet is ő gépelte az írógépével (nevet).

- Az album első dalában azt énekled, hogy „Semmi emberi nem idegen számomra“. Az utolsó dalban zárulni látszik a kör „Az emberiség az életem szerelme“-sorban. Fontos üzenet számodra az emberségesség, az emberiesség?

- Igen, nagyon. Bár ezek persze McCullers sorai, de az ember leginkább olyan gondolatokhoz vonzódik, amelyeket maga is oszt. Minden egyes emberi élet számít és segítenünk kell egymásnak. Igen, azt hiszem, számomra ez egy nagyon fontos üzenet.

Címkék: interjú

USNK - A közönséges bűnözők lerabolják a magyar celebvilágot

2018.10.31.
Doug Glatt

Partedliket fel, habzsolásra felkészülni, harapjunk le egy kis falatka amerikai gettót a nagy, magyar, kamubálványokból gyúrt celebpuliszkából!

Mielőtt elmagyaráznám, mire is gondolt a költő rövid, ámde annál velősebb bevezetőjében, tartozom néhány vallomással a kedves olvasónak, hallgatónak. A környezetem mindig is metál arcként identifikált, s való igaz, muzsikafogyasztással töltött szabadidőm jelentős hányadát teszi ki a csörgő, csattogó fémzene dobhártyába való invesztálása, ugyanakkor azért közel sem állítok valótlanságot, ha mégis mindenevőként határozom meg magam a zenefogyasztói tápláléklánc palettáján.

Azt is el kell mondanom, hogy a magyar rapszcéna csak nagyon kis keresztmetszetét ismerem, azt is csak felületesen - ezért köszönet a SzabadBölcsész blognak - és ha a globális hip-hop és rap piacról beszélünk, még szegényesebb a tudásom. Jó, oké, azért tudom ki volt 2pac, Eminemnek jó néhány trekkjét kifejezetten szívesen pörgetem, és a 'motherfucker P.I.M.P.' szókapcsolat sem ismeretlen számomra - köszi 50 Cent. Lényeg a lényeg, nem vádolhatnak meg azzal, hogy behatóan tanulmányoztam korábban a magyar zene ezen szegmensét, de nem áll távol tőlem a gettóhangulat, a szíven ütő szövegek, szóval no offense, ha hozzáértetlenségem kivillanna szerény véleményem alól.

Vallomásaim sora folytatódhatna azzal, hogy hűha, hát igen, én is egy olyan tipikus magyar vagyok, aki nagyon, de nagyon elítéli az X-faktornak, vagy éppen korábban Megasztárnak, The Voice-nak vagy akárminek nevezett celeb alkotó prototípusgyárat, de azért titokban mégis minden szombat este beosonok a tévé elé, mohón megragadom a távirányítót, hogy aztán "valamilyen csoda folytán" hozzá tudjak szólni a hatalmas társadalmi vitákhoz, melyeknek fóruma a munkahely, a Facebook vagy a franc se tudja mi. Nem. Én büszkén vállalom, hogy ha időm engedi, diadalittasan kapcsolom be szombatonként a tehetségkutatónak nevezett fertőt, mert kinek ne esne jól egy végiggályázott hét után kicsit lerohasztania az agysejtjeit. Valaki iszik, valaki drogozik, valaki meg ilyen műsorokat fogyaszt.

Oké, oké, most már tényleg rátérek a lényegre. Szóval a tehetségkutatónak nevezett X-faktorban a tehetség egyre ritkább a fehér hollónál, s az igazat megvallva talán egy kicsit ki is fulladt már a műfaj is maga az elmúlt egy évtizedben. Sok a manír, sok a púder, s mivel a minőségi produkció kevés, egyre több a bénákat és falshangkapitányokat rivaldafénybe állító kontent, a válogatókról gyártott, szekunder szégyenérzetet generáló mozgókép. Na meg, biztos te is, Ön is megfigyelte, hogy évről évre egyre nagyobb szerepet kap a négy tagú zsűri ripacskodása, szerepjátéka, amiért ne ítéljük el őket, mert ez van nekik megírva, ezt kell csinálniuk, kenyeret és cirkuszt a népnek.

Ez a poszt persze nem azért születik, hogy az X-faktort és a hasonló, kisstílű műsorokat beárazza, hanem azért, mert néha bizony tényleg kilök magából a celebekre érzékenyített kereskedelmi média egy-két unikumnak számító, celebként egyáltalán nem eladható, de nagyon tehetséges figurát. Pontosan ilyen az erdélyi USNK formáció is, akik olyan hangulatot csempésztek a fülekbe, amilyet én őszintén szólva még nem érzékeltem a magyar televíziózás tehetségkutató-történetében. Így most már érthető, miért hoztam fel a magyar rapszcénát, ugye.

Szóval ez a két srác elképesztően tehetséges, s talán jó lett volna, ha a produkciójuk alatt nem Gáspár Laciék diskurzusát kellett volna hallgatnunk, mert így nem ragadhatott senkit igazán magával az a flow, ami engem, amivel ez a formáció rendelkezik. Szerencsére az internet a barátunk és az is nagy szerencse, hogy a srácok rögzítettek már - nem túl magas minőségben - néhány felvételt a nagyközönség számára, amelyeknek nézettsége természetesen ugrásszerűen kezdett el az ég felé szárnyalni az elmúlt napokban.


Kövezzenek, kövezettek meg, ahogy végig pörgettem a világhálón fellelhető nótákat, azonnal Eminem, Detroit, meg a brooklyn-i gettó ugrott be. Még úgy is, hogy sosem jártam ott, sosem érezhettem és érthettem meg, hogy élnek az onnan, nevezzük nevén, nyomorból érkező emberek. Az erdélyi srácok munkássága gőzerővel árasztja ezt a nyomasztó hangulatot, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy tökéletesen le van fordítva - nem nyelvi szinten - magyarra. Mindezt úgy, hogy angolul szövegelnek, de ezt a stílust így kell csinálni, így lehet csak igazán hitelesen csinálni.


Szövegviláguk leginkább a kisemberek mindennapi nehézségeit állítja középpontba, de nagyon is érezhető bennük a személyes érintettség és ez ad igazán hitelt a sötét trekkeknek. Laskay Nimród és Filep Kund úgy állítja tükör elé az alsó tízezer fölött, de a felső nyolcszázezer alatti életszínvonalon tengődő társadalmi réteget, hogy rettentően kijózanító pofonként csattan az arcon. A versékben megjelenik a joint, a testvériség piedesztára emelése, a gazdagság távolról való szemlélése, szóval van itt minden, ami kell egy sztereotipikus rap életműhöz. Csakhogy amit a USNK csinál, az minden, csak nem snassz és nem olcsó áru.


Azt persze egyelőre nem tudhatjuk, hogy miként akarja majd őket megrágni és a szélesebb réteg számára is fogyaszthatóbb formátumban felöklendezni a divatot diktáló kereskedelmi média, mindenesetre én nagyon bízom benne, hogy a szcéna és azok az emberek, akiknek kell, most hozzám hasonlóan megtalálták maguknak a USNK-t. Srácok, ti meg szövegeljetek továbbra is szívből, mert ettől vagytok ti igazán frankók.

Címkék: Rap

Fluor fenyegetőzött, ezért léptek le a Wellhello zenészei

2018.10.19.
Dorogi László

A Wellhello eddig nyugodtan és sebesen sikló hajóját nem a pénz és nem a drogok lékelték meg, hanem Fluor Tomi méretes egója. Felrobbanni látszik a gecigránát...

A héten sorra jelentették be közösségi oldalaikon a Wellhello zenészei, hogy kilépnek a produkcióból, az okokat azonban nem firtatták. A Wellhello magja, azaz Fluor Tomi és Diaz szűk szavú közleményben reagált a némileg váratlan felmondásokra, de a történteket egyszerűen azzal magyarázták, hogy eltávolodtak egymástól a csapat tagjai: más irányba változtak ők és más irányba változtak a zenészek, ezért a jövőbeli gyümölcsöző munka érdekében más stábbal folytatják a muzsikakészítést.

Nem lenne ez meglepő, előfordul az ilyesmi a hasonló formációk esetében, hogy a "sztárok" nagy egója elnyomja az alárendelt zenészeket, a történet viszont közel sem ilyen egyszerű, ugyanis a nyúlfarknyi kinyilatkoztatásra a lelépő hangszeresek közösen reflektáltak.

Kocsis Máté (dob), Szász Csaba (basszusgitár), Varga Gergő (gitár), Wagner Emil (billentyű), Lugosi Dániel (főhangmérnök) és Por Botond (monitorkeverő) azzal indokolja távozását, hogy egy október 12-i, karácsi buli után az egész zenekart érintő véleménykülönbség miatt Fluor Tomi e-mailben megfenyegette zenészeit, hogy aki nem ért vele egyet, azt be fogja perelni. Az egyet nem értők táborát erősítette Bartók Máté szaxofonos és gyakorlatilag az egész Wellhello zenekar is, ráadásul a következő esti, Akváriumban megtartott koncert előtt Fluor minősíthetetlen hangnemben beszélt zenészeivel.

Bartók Máténak kijutott a jóból, Fluor őt sms-ben külön is megfenyegette, a szaxofonos pedig testi épsége védelmében rendőrségi bejelentést tett, ez pedig az egész zenekarnál betette a kaput, ahogy ők fogalmaznak, ez a magatartás nem fér össze a zenekari tagok elveivel, ezért léptek ki a produkcióból. Úgy látszik Fluor Tomi agyában felrobbant a gecigránát.

Címkék: Pop, Wellhello

Őrült konspirációval álltak elő Tupac halálával kapcsolatban

2018.10.04.
Dorogi László

Az ikonikus rapper korábbi kiadójának, a Death Row Records vezetőjének, Suge Knightnak a fia azt állítja, Tupac nem halt bele a végzetesnek hitt lövöldözésbe.

Fotó: Popsugar

Tupac Shakur, művésznevén 2Pac az 1990-es évek egyik legnagyobb hatású színesbőrű előadója volt az Egyesült Államokban, albumai több mint 75 millió példányban keltek el világszerte. Dalszövegei javarészt erőszakkal teli gyermekkoráról, a gettó nehézségeiről, a rasszizmusról, a társadalmi problémákról és más rapperekkel való nézeteltéréseiről szóltak.




Tupac 1996. szeptember 7-én Suge Knight-tal, a Death Row Records vezetőjével Las Vegasba utazott, hogy megnézze a Bruce Seldon-Mike Tyson bokszmérkőzést, amikor Suge egyik embere észrevette az MGM Grand előcsarnokában Orlando Andersont, aki a Southside Crips banda egyik embere volt. 1996 elején Anderson és néhány másik Crips bandatag kirabolta a Death Row Records egyik alkalmazottját, ezért Suge és Tupac is bosszúra szomjazott. Kíséretükkel együtt megtámadták Andersont, a verekedést pedig a hotel kamerái is rögzítették.

A verekedés után indult el Tupac koncertezni a Club 622-be, ami szintén Suge Knight tulajdonában volt, a rapper ugyanazzal a limuzinnal tartott a koncert helyszínére, mint Knight, amikor megállította őket egy motorkerékpáros rendőr a Las Vegas Boulevard-on, mert túl hangosan szólt a zene az autóban és mert a járművön nem volt rendszámtábla. Negyed órával később, amikor tovább haladtak, megálltak egy piros lámpánál, amikor egy fehér Cadillac gurult melléjük és a hátsó üléséről tüzet nyitottak Tupacra. A rappert összesen négy golyó találta el, kettő a mellkasán, egy karján és egy a combján, az egyik golyó pedig a rapper jobb tüdejébe fúródott. Tupac két műtéten esett át a kórházban, ezt követően pedig mesterséges kómába helyezték, de hat nappal később belehalt sérüléseibe.

Ezt a sztorit nagyjából minden rap-rajongó betéve tudja, csakhogy most őrült történettel állt elő Suge Knight fia, aki azt állítja, hogy Tupac nem halt bele a végzetesnek hitt lövöldözésbe. Suge J. Knight Instagram-olalán tette közzé sokkoló állítását, sőt mi több, egy Messenger-beszélgetés képernyőfotóját is bemutatta, amelyen az ismeretlen feladó annyit ír neki, hogy túl sokat árult el és ideje mennie, mire ő azt feleli, nem megy sehova, mert az igazságnak ki kell derülnie.

Az ifjabb Knight állítása szerint Tupac Shakur ma Malajziában él és konkrét képeket is közzétett, amelyeken szerinte az idős Tupac látható 50 Cent és Beyoncé társaságában.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

@50cent get the strap y’all see it

Suge J Knight (@sugejknight) által megosztott bejegyzés,

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

He never left us. They’ll be after me soon smh. For y’all tho 💯

Suge J Knight (@sugejknight) által megosztott bejegyzés,

Azért az egy jóval hihetőbb sztorinak tűnik, hogy ezek a képek hamisítványok, vagy egy Tupachez igazán hasonlító úriember látható rajtuk a fent említett sztárokkal.

Címkék: R&B, Rap

Világsztárt igazolt a Sziget Fesztivál

2018.09.20.
Dorogi László

Jövőre négy Grammy és összesen több mint 100 nívós zenei díj tulajdonosa érkezik Budapestre. Egy személyben.

Fotó: Cosmopolitan

Ed Sheeran, napjaink egyik legmeghatározóbb pop előadója elfogadta a Sziget meghívását, így ő lesz a 2019-es fesztivál első napjának headlinere. Sheeran - fiatal korából adódóan - nincs régóta a zenei pályán, alig tíz év alatt viszont fantasztikus sikereket ért el, többek között bezsebelt például 4 Grammy-díjat is. Legutóbbi slágerét, a Shape of you-t már közel 4 milliárd alkalommal játszották le a YouTube-on, s ha mindez nem lenne elég, Sheeran még a Brit Birodalom Rendje címmel is büszkélkedhet, amit zenei tevékenységéért és a jótékonyság terén végzett szolgálataiért érdemelt ki.

Jó, jobb, Perfect!

Van úgy, hogy egy feldolgozás jobban sikerül mint az eredeti. Nem sűrűn, de előfordul. Itt most nem arra gondolok, hogy Justin Bieber pofátlanul "beleénekelt" a Despacito-ba, mert attól inkább jelentősen csökkent az élvezeti érték. Ed Sheeran viszont csavart egyet a dolgon. Legutóbbi albumán van egy dal, a Perfect, ami címéhez hűen egy káprázatosan jól sikerült darab.

Kádár Tamás, a Sziget főszervezője elmondta, már több mint egy éve tárgyatak Sheeran ügynökségével, ezért különösen nagy öröm, hogy már ilyen korán bejelenthették. Ez lesz egyébként a jellegzetes vörös hajáról ismert énekes első koncertje Magyarországon, ami pedig még nagyobb szó, hogy mindössze egyetlen további fesztiválon lép fel a Sziget mellett jövő nyáron, a stadion-koncertjei mellett.

A brit énekes, dalszövegíró, gitáros, producer, színész - nevezzük egyszerűen polihisztornak - 2011-ben, "The A Team" című dalával robbant be a köztudatba, első albuma pedig hétszeres platina lett az Egyesült Királyságban. Ennek örömére hallgassuk is meg ezt a dalt, mert az egyik legjobb szerzeménye.

Címkék: Pop

Közel fél évszázada nincs velünk minden idők legnagyobb gitárosa

2018.09.18.
Dorogi László

Napra pontosan 48 évvel ezelőtt, egy végzetes londoni éjszaka vetett véget Jimi Hendrix életének. Halála körül a mai napig sok a kérdőjel, egyesek öngyilkosságra, mások orvosi hibára gyanakszanak, de a legvalószínűbb mégis az, hogy baleset történt.

Fotó: Morrison Hotel Gallery

Nem született a modern zene történetében a későbbi korokra nagyobb hatást gyakorló gitáros Jimi Hendrixnél. Játéka összetéveszthetetlen és utánozhatatlan, hangzása pedig annyira egyedi és nyers, hogy néhány másodperc után könnyedén felismerhető. A huszadik század legnagyobb rockgitárosai egytől egyik megemlítik Hendrixet, mint példaképet, vagy olyat, mint aki hatást gyakorolt rájuk pályafutásuk hajnalán, öröksége pedig gyakorlatilag felbecsülhetetlen. Úgy használta az elektromos gitárt, ahogy arról előtte senki nem álmodott, de még elképzelni sem tudott.

John Allen Hendrix néven született 1942. november 27-én, azaz édesanyja ezt a nevet szánta neki, ám édesapja, James 'Al' Hendrix, aki a második világháborúban harcolt akkoriban, 1945-ös hazatérését követően elvált feleségétől, fiát pedig James Marshall Hendrixre keresztelte át. Édesanyja nem sokat törődött vele, apja távollétében nagyszülei és más rokonok nevelték. A Jimi Hendrix nevet csak sokkal később, egy 1966-os koncertjén használta először, amit Chas Chandler, az Animals zenekar basszusgitáros, egyben Hendrix menedzsere adott neki.

A kis James nem volt jó tanuló és nem is érdekelték soha a kötöttségek, az iskolában sokszor csúfolták szakadt ruhái miatt, ezért nem igazán barátkozott senkivel. 1959-ben, talán apja példáját követve bevonult a hadseregbe, ahol a The Screaming Eagles ejtőernyős hadosztály tagja lett. Katonai pályafutása azonban kérészéletűnek bizonyult, a huszonhatodik ejtőernyős ugrása után annyira megsérült a bokája egy landolásnál, hogy orvosi felmentést kapott a további szolgálat alól.

Édesapja hatására kezdett el zenélni, aki öt dollárért vásárolta meg James első gitárját, amikor Jimi 15 éves volt. Egy legenda szerint azért alakult ki különleges játékstílusa, mert olyan szegények voltak, hogy sokáig nem volt lehetősége hangszert vásárolni, ezért kezdetben egy olyan "gitáron" tanult játszani, amin csak egyetlen húr volt, hiszen egy seprűnyélre feszített fel egy húrt, ebből viszont a lehető legtöbbet szerette volna kihozni.

Pályafutását háttér-gitárosként kezdte Jimmy James néven, 1965 végére pedig olyan kultikus előadókat kísért már koncerteken, mint Tina turner, Sam Cooke, vagy Little Richard. Ezt követően alapította meg első saját zenekarát, a Jimmy James And The Blues Flames-t, ahol kilépett az árnyékból és életében először szólógitárosként léphetett fel.

Hendrix és zenekara hamar nagy népszerűségre tett szert, elsősorban New York klubjaiban léptek fel, 1966-ban ismerkedett meg a Rolling Stones gitárosa, Keith Richards barátnőjével, Linda Keith-el, aki beajánlotta őt Chas Chandlernek. Chandlernek az egyik kedvenc száma a Hey Joe című blues ballada volt és csakis az járt a fejében, hogyan csinálhatna belőle egy listavezető slágert. A legenda szerint amikor Jimi elkezdte pengetni a jól ismert dallamokat Chandler izgatottságában leöntötte magát kezében lévő italával és azonnal magával vitte Londonba Hendrixet, ahol létrejött a Jimi Hendrix Experience trió.

Hendrix egyetlen dologban hitt egész életében, saját zenéjében, ő maga nemes egyszerűséggel az "Elektromos Egyház"-ként emlegette munkásságát. Alig négyéves pályafutása során három stúdióalbumot vett fel Are You Experienced?, Electric Ladyland és Axis: Bold as Love címmel. Nem csak egyedi hangzásával, hanem különleges játékstílusával is kiemelkedett kortársai közül, pengetett foggal, játszott a háta mögött, jobbkezes gitárt balkezesként húrozott fel. Ő használt először torzítókat, wah-wah pedált, koncert közben összetörte, felgyújtotta gitárját.

Utolsó hónapjaiban egyre kiszámíthatatlanabban és szeszélyesebben kezdett viselkedni, egyre többet drogozott, ivott és falta a nőket. Ekkoriban már az is előfordult, hogy fellépés közben egyszerűen lesétált a színpadról, halála előtt két nappal közönsége ki is fütyülte.

Jimi Hendrix 1970. szeptember 18-án halt meg, de a mai napig nem világos, mi okozta pontosan halálát. Egyes nyilatkozatok arról szóltak, hogy álmában fulladt meg saját hányásától, miután túladagolta magát altatóval, mások úgy gondolják öngyilkos lett.

Jimi Hendrix formabontó módon nyúlt a blues műfajához. Elrugaszkodott a korábban megszokott, exhibicionista felfogástól és az öncélú gitárszólók köré komplett dalokat formált, a tempót felgyorsította, összetéveszhetetlen tónusú hangjával pedig olyan fűszert adott a zenéhez, amitől valóban meg lehetett bolondulni. Kétségtelen tény, ő minden idők legnagyobb hatású gitárvirtuóza, aki már közel fél évszázada nincs közöttünk.

Címkék: Blues, Rock

Budapesten csapnak a húrok közé Hank Moodyék

2018.09.12.
Dorogi László

Aki nem nézte a Kaliforgia - leánykori nevén Californication című sorozatot -, annak nem biztos, hogy egyből leesik a tantusz, de bizony az X-akták Mulder ügynöke, David Duchovny nálunk zenél jövőre.

Fotó: Technique

Talán kevesen tudják, hogy Duchovny a színészkedés mellett írással és zeneszerzéssel is foglalkozik, együttesével 2015-ben adta ki első stúdiólemezét Hell or Highwater címmel, idén februárban pedig érkezett a következő korong Every Third Thought néven. Duchovny-ék igazán kellemes, alternatív rock muzsikát játszanak, s korábban már turnéztak is Európában, azonban Magyarországot eddig egyszer sem ejtették útba.


A banda jelenleg is stúdiózik, készül a harmadik lemez, s a jövő februári budapesti koncerten már minden bizonnyal ebből is kapunk ízelítőt. A koncertet a MoM Sportban rendezik 2019. február 11-én 20 órától.

Ma lenne 60 éves Michael Jackson, a "pop királya"

2018.08.29.
Ragnar Volarus

Hatvan éve, 1958. augusztus 29-én született Michael Jackson amerikai énekes, zeneszerző, a "pop királya", aki 750 millió eladott albummal minden idők egyik legsikeresebb előadója. Emellett szintén "híres" volt botrányairól és különc életéről is.

Az énekes az Indiana állambeli Garyben látta meg a napvilágot, nyolc testvére volt. Apjuk már nagyon korán öt muzikális fiából együttest alapított, s Michael már ötévesen fellépett a Jackson 5 tagjaként, amely a hetvenes évek egyik legnépszerűbb együttese lett. Hét év alatt 13 lemezt adtak ki, rengeteg listavezető számmal. A sikernek azonban nagyon súlyos ára volt, Michael nagyon korán, fiatalon került a show-bizniszbe, nem volt normális gyermekkora, apja lelkileg is, testileg is bántalmazta.

Első szólólemeze 1972-ben jelent meg, a még ugyanabban az évben kiadott Ben már listavezető lett. Az igazi áttörést az 1979-es Off The Wall hozta meg, a hétszeres platinalemez után a még mindig csak huszonegy éves Jackson a szupersztárok sorába emelkedett. Eljött 1982, és a poptörténet egyik legfontosabb lemezeként számon tartott Thriller, amely 27-szeres platinalemez lett, 80 hétig szerepelt a listán a legjobb tíz album között, és a világ legkelendőbb albumaként bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe is. Igaz ez utóbbi büszke címtől éppen a napokban fosztotta meg az Eagles legnagyobb sikereit tartalmazó lemez. A címadó dalhoz készült videoklip, amelyben az énekes zombikkal táncol, szintén mérföldkőnek bizonyult.

Egy évvel később pedig újra történelmet írt, hiszen ekkor mutatta minden idők egyik legismertebb, védjegyévé vált táncmozdulatát, a moonwalk néven ismertté vált lépéssorozat azt az illúziót kelti, mintha előadója hátrafelé mozogna. Jackson 1984-ben újra bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, igaz akkor azért, mert a Pepsi Cola 12 millió dollárt fizetett neki négy hirdetésért.

Újabb és újabb sikeres albumok következtek, mint a Bad (1987) és a Dangerous (1991), az előbbiről hat listavezető dal került ki, turnéja 125 millió dolláros bevételével a mai napig világrekord. 1985-ben írta meg Lionel Richie-vel a We Are The World című dalt, amelyet az amerikai könnyűzene legnagyobb sztárjai adtak elő, a bevételeket az afrikai éhezők megsegítésére ajánlották fel. Jackson amúgy maga is sokat jótékonykodott, 39 szervezetnek több mint 500 millió dollárt adományozott élete során.

Az 1995-ös HIStory: Past, Present and Future című dupla album első korongja válogatás, a második új dalokat tartalmazott. 1997-ben remix-albuma jelent meg, majd legközelebb hat év után, 2001-ben jelentkezett új anyaggal. Az Invincible, Jackson utolsó stúdiólemeze azonban a tőle megszokottnál kevésbé bizonyult kelendőnek, és kritikai fogadtatása is langyosabb volt.

Pályafutását ekkorra sajnos már botrányok sorozata árnyékolta be, népszerűsége és szakmai sikerei ellenére egyre vitatottabb személyiségnek számított. Megjelenése az 1980-as évek közepétől kezdett drámaian megváltozni, bőre egy betegség miatt foltokban egyre világosabbá vált, amit sminkkel próbált elfedni, idővel kesztyűben és arcát eltakarva mutatkozott, később plasztikai műtétek sorozatának vetette alá magát.

De a legrosszabb csak ezután következett. 1991-ben egy tizenegy éves fiú családja molesztálással vádolta meg, az ügy végül peren kívüli megegyezéssel zárult. Nem sokkal később házasságot Elvis Presley lányával, Lisa Marie Presleyvel, de a frigy csak másfél évig tartott. Rosszakarói szerint csupán megtépázott hírnevének helyreállítása érdekében kötötte a házasságot. 1997-ben újra megnősült, ekkor egy Debbie Rowe nevű ápolónőt vett el, akitől két gyermeke született, de két évvel később tőle is elvált. 2002-ben mesterséges megtermékenyítéssel egy harmadik gyermeke is született, akinek anyjáról a mai napig semmit sem tudni. 2003-ban újabb gyermekmolesztálási vádak merültek fel ellene, 2005-ben bíróság elé is kellett állnia, ahol minden vádpontban felmentették. Ekkoriban már úszott az adósságokban, problémáira gyógyszerekkel próbált megoldást találni, de egyúttal a rabjuk is lett.

2009 tavaszán jelentette be, hogy tizenkét év után újra turnéra indul, de a hatalmas érdeklődéssel övezett koncertekre már nem kerülhetett sor. A visszatérésre készülő énekest 2009. június 25-én holtan találták Los Angeles-i otthonában, halálát altató-túladagolás okozta. Orvosa gondatlanságból elkövetett, nem szándékos emberölés miatt került bíróság elé, és a maximálisan kiszabható börtönbüntetést kapta. A halálhír sokkolta a közvéleményt, a temetést egymilliárdnál többen nézték a televízióban.

Az énekes három alkalommal járt Magyarországon, 1996-ban koncertet adott a Népstadionban. Ötvenedik születésnapjára 2008-ban Magyarországon is válogatáslemezt adtak ki King of Pop címmel: a több országban megjelent albumot mindenhol a rajongók szavazata alapján, más-más dallistával szerkesztették.

"A pop királya", ahogy nevezték, rendkívül nagy hatást gyakorolt a zenére és a tömegkultúrára, nevéhez számtalan rekord fűződik. Ő az első színes bőrű énekes, aki az MTV zenei televízió sztárja lehetett, igaz, stílusa ekkorra közelített a fehér popzenéhez. 2001-ben bekerült a rock and roll halhatatlanjai közé, pályafutása során összesen 13 Grammy-díjjal tüntették ki, csak 1984-ben példátlan módon nyolcat nyert. A mai napig az egyetlen előadó, akinek öt lemezéből is 30 millió példánynál több kelt el, örökösei még ma is minden évben hatalmas összegekkel gazdagodnak. 2012-ben csillagot kapott a hollywoodi Hírességek Sétányán, több országban szobrot emeltek tiszteletére. 2016-ban Spike Lee dokumentumfilmet forgatott sztárrá válásáról Michael Jackson's Journey from Motown to Off the Wall címmel.

Ma 70 éves az elektronikus popzene atyja, Jean-Michel Jarre

2018.08.24.
Ragnar Volarus

Ma hetvenéves Jean-Michel Jarre, az elektronikus popzene egyik úttörője, legkreatívabb és legnagyobb hatású alakja, aki monumentális koncertjeivel a Rekordok Könyvébe is bekerült. 

Fotó: Courtesy Marc Tso

Jarre Lyonban született, és volt kitől örökölnie zenei tehetségét, hiszen apja a többszörös Oscar-díjas filmzeneszerző Maurice Jarre, akinek nevéhez fűződik többek között a Doktor Zsivágó kísérőzenéje. Persze túl sokáig nem élvezhette apja társaságát, mindössze ötéves volt, amikor szülei elváltak, és apja Amerikába költözött, ő viszont édesanyjával Franciaországban maradt.

Egészen kiskorától tanult zongorázni, nagy hatással volt rá a dzsessz és a modern klasszikus zene, különösen Sztravinszkij Tavaszi áldozata. Tinédzserként egy rockegyüttesben is gitározott, de édesanyja ezt nem nézte jó szemmel, szerinte rossz hatással volt fia tanulmányi előmenetelére, ezért elkobozta a hangszereit. Jean-Michel a párizsi konzervatóriumban klasszikus zenét tanult, de egyre inkább vonzotta a kísérletezés, és szerencséjére hamarosan az elektronikus zene prófétája, Pierre Schaeffer francia zeneszerző tanítványa lett. Megismerkedett a szintetizátorral - ami akkoriban még igazi kuriózumnak számított -, és kis lakásának konyhájában stúdiót alakított ki és innen már nem volt visszaút. 

Első kislemeze 1971-ben, első albuma a következő évben jelent meg. Már fiatalon írt dalokat francia sztárok, köztük Francoise Hardy számára, film- és színházi zenéket komponált, többek közt az Égő pajták című 1973-as Alain Delon filmhez, s ő a legfiatalabb zeneszerző, akinek művét - egy elektroakusztikus kompozíciót - bemutatták a párizsi operaházban.

1976-ban megjelent a saját stúdiójában rögzített, hat tételből álló Oxygene című lemeze, amely szerkezetével és hangszerelési formáival, a visszhangok és szokatlan hanghatásai révén teljesen forradalminak számított. Mi sem természetesebb, hogy a nagyon merész anyagot több nagy kiadó nem is volt hajlandó megjelentetni. Így végül egy vállalkozó kedvű kis cég 50 ezer példányt nyomott belőle, de ma már tudjuk, hogy ez nagyon kevés volt. Az albumból összességében végül 15 millió példány kelt el, minden idők legsikeresebb francia lemezei közé tartozik, a 4. tétel az angol slágerlistán a negyedik helyig jutott.

Az 1978-as Equinoxe albumon már saját fejlesztésű hangszerit is használta, így a hangzás még dinamikusabb és ritmusosabb lett, de a 1981-es Magnetic Fields című lemez is felejthetetlenre sikerült. E három klasszikus Jarre-lemezen a hangzás erőssége, hogy a hosszan kitartott, lebegő szintetizátor-futamok folyamába jól dúdolható melódiák úsznak be.

Ezután a kísérletezés korszaka következett. 1983-as Music for Supermarkets című alkotásából mindössze egy példányt nyomtak, amely egy aukción 10 ezer dollárért kelt el. Az 1984-es Zoolookon különféle nyelvű, köztük magyar beszédfoszlányokból kreált zenét, az 1988-as Revolutions Jarre "forradalmian" eklektikus arcát mutatta szimfonikus, indusztriális és etnodzsesszes beütésű szerzeményekkel. A kilencvenes években az aktuális tánczenei irányzatok zenéjébe emelésével próbálkozott, de hamar kiderült: ez nem az ő terepe. Ami nem is meglepő, hiszen Jarre zenéje mindig is kifinomult volt, ellentétben a 90-es évek zenéivel.

2000-ben viszont újat húzott és megjelent első vokális albuma, a Métamorphoses (Átváltozás) és a kiváló zenész azóta sem henyéléssel tölti mindennapjait. Azóta is mintegy féltucatnyi albuma látott napvilágot, a 2015-ös, kétrészes Electronicán olyan előadókkal dolgozott együtt, mint Pete Townshend, a Tangerine Dream, Laurie Anderson, John Carpenter, a Pet Shop Boys, Gary Numan, Hans Zimmer, Cyndi Lauper. Két éve az Oxygene harmadik részével lepte meg rajongóit (az 1976-os album folytatása 1997-ben született meg), eddigi utolsó lemeze tavaly Radiophonie vol. 9 címmel jelent meg.

Jarre monumentális szabadtéri koncertjeiről is ismert, ezeken lézershow-val, holografikus hatású vetítésekkel olyan látványvilágot teremt, amelyet szerte a világon páratlannak tartanak. Fellépett a gizai piramisoknál és Athénban az Akropolisz lábánál, a kínai Nagy Fal tövében, a karthágói amfiteátrumban és a párizsi Eiffel-torony előtt, a környezetet és az épületeket is látványelemként alkalmazva. 1979-ben a párizsi Concorde téren egymillió néző gyűlt össze fellépésére, 1990-ben ugyancsak a francia fővárosban egy gigantikus méretű piramis színpadon 2,5 millió embert szórakoztatott. Eddigi - és minden idők - legnagyobb koncertjét 1997-ben Moszkva 850. születésnapján adta három és fél millió néző előtt, amivel természetesen bekerült a Rekordok Könyvébe.

Amit még szeretni lehet benne, hogy abszolút nincsenek sztárallűrjei. Egy interjúban megkérdezték tőle, milyen érzés, hogy sok elektronikus zenész legendaként tekint rá, amire azt válaszolta, hogy nagyon megtisztelő, de szerinte már túlnőttek rajta, inkább ő tud ösztönzést meríteni a Chemical Brothers vagy az Orb munkáiból.

JMJ, ahogy a gallok emlegetik, 1995 óta a francia Becsületrend lovagi címének, 2011 óta tiszti rendjelének büszke tulajdonosa. Több mint 80 millió lemeze kelt el szerte a világon, és számos kitüntetés mellett háromszor kapott Grammy-díjat a new age kategóriában. Az UNESCO jószolgálati nagykövete, akit komolyan aggaszt bolygónk jövője. 2013 júniusában a Szerzői Jogkezelők Nemzetközi Szövetségének (CISAC) elnökévé választották.

Több házasságon, váláson is túl van, társa volt többek közt Charlotte Rampling, Isabelle Adjani és Anne Parillaud színésznő, és három gyermeke van.

Jean-Michel Jarre Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend, a zenéire komponált fénykoncertek több százszor voltak láthatóak a Lézerszínházban. 1993-as Chronologie című albumát a Népstadionban mutatta be, az Oxygene 7-13 bemutató koncertjét 1997-ben a Budapest Sportcsarnokban láthatta a magyar közönség. A francia világsztár 2008-ban és 2010-ben a Sportarénában, 2009-ben Debrecenben bűvölte el show-jával a hazai rajongókat. Legutóbbi, 2016-os budapesti fellépésén a jól ismert klasszikus számok mellett akkor legújabb, sztárok közreműködésével született Electronica című lemezéről mutatott be tételeket és az általa fejlesztett látványos hangszeren, a lézerhárfán is előhívott dallamokat a közönség lelkes tetszésére.

Most pedig napokon belül (2018. szeptember 14.) megjelenik egy Best of válogatás Planet Jarre - 50 years of Music címmel, amin a mester 41 száma található meg újrakeverve, és ebből a 41-ből négy új szerzemény lesz. Rajongóknak kihagyhatatlan.

Curtis kábítószer problémái miatt bomlott fel a legsikeresebb magyar duó

2018.08.23.
Kecskés István

Döbbenetes hírt jelentett be Majka a szegedi koncertjén, majd ezt követően a Facebookon: Curtis kábítószerproblémákkal küzd, ezért nem lépnek fel többet közösen.

Folyamatosan csúcsokat döntött a páros, amely a „Belehalok” hat évvel ezelőtti berobbanásával érte el első átütő sikerét. A dal ötvenmillió feletti youtube megtekintése önmagáért beszél. Ezt számos siker követte, de nemcsak a videómegosztó oldalon, hanema a koncerteken is, hiszen a páros megtöltött számos fesztivált, de a Papp László Budapest Sportarénát is, sőt nem rég jegyeladási rekordot döntött a csapat a Budapest Parkban. 

Az index beszámolója szerint a szegedi koncerten Majka elmondta, hogy majdnem lemondták a fellépést Curtis drogproblémái miatt, de végül vállalta a fellépést. Ellentétben ezzel Győrben nem léptek színpadra, amit akkor áramkimaradással magyaráztak. 

Curtis problémáival kapcsolatban korábban is jelent meg cikk, de Majka bejelentése ezzel együtt is váratlan volt. 

Ezzel együtt érdekes, hogy már a kora reggeli órákban újpesti vezérszurkolók – Curtis, azaz Széki Attila korábban lila-fehérben futballozott – ajánlották fel a segítségüket a reppernek.

UPDATE CURTIS MEGSZÓLALT AZ ÜGYBEN:

 

Ezeket a cikkeket olvastad már?