Blogolj!

A plágium a popzene mostohatestvére

Dorogi László

Nem először fordult elő A Dal című magyar eurovíziós fellépő-kutató műsorban, hogy egy versenyművet plágium gyanúja miatt parkolópályára állítottak. De vajon tényleg lopni akartak a vétkező előadók, vagy simán csak ennyit tud a popzene?

Kezdjük a már ismert ténnyel: Petruska András Help Me Out Of Here című dala megbukott az eredetiség-teszten, így hiába jutott be A Dalban a legjobb nyolc pályamű közé, most plágium miatt kizárták a versenyből. Ez a tény már önmagában is felveti annak problémáját, hogyan juthatott egy dal ilyen messzire a versenyben, ha valóban lopott anyagból dolgozik és hogyan sikerült a szakmai zsűrinek ennyi rostán átengednie a szerzeményt, ha nem egyedi ötlet, de ezen most lépjünk túl.

A popzenét alkotók eszköztára meglehetősen szűkös és nagyon is véges. Miért? Azért, mert a popzene éppen attól populáris, hogy nagyon könnyen befogadható, egyszerű dallamból és faék egyszerűségű szövegből épül fel és nem kell hozzá sem magas iskolai végzettség, sem magas intelligenciahányados ahhoz, hogy nagyon gyorsan befogadjuk. Az egyszerű dallam egyszerűen csak beletapad a fülünkbe és egy fél hallgatás után is képesek vagyunk az előadóval együtt dúdolni, hogy deszpászító. Ez a popzene lényege. A popzenészeknek pedig egyértelmű a célja: olyan dalokat szeretnének írni, amelyek elérik, hogy a rajongók minél több koncertbelépőt vásároljanak meg és minél többször kattintsanak rájuk a YouTube-on. Kereslet, kínálat.

Ebből adódóan nagyon könnyen előfordulhat az, hogy világszerte több száz, több ezer hasonló dal születik, mert egészen egyszerűen a popdalírók keze borzasztóan meg van kötve. Petruska András a Facebook-oldalán reagált az őt ért plágium-vádakra, amelyben leírta, hogy a Help Me Out Of Here bizony a három legalapvetőbb dúr hármashangzatra épül, ráadásul a blues zenékre is jellemző shuffle ritmusban van, ezért ha valaki minden áron találni akar valamilyen hasonlóságot egy már korábban megszületett dallal, az könnyedén találni is fog.

A szakértői vélemény szerint a Help Me Out Of Here tempójában, hangnemében, hangszerelésében, harmóniastruktúrájában, basszusmenetében és dallamkezelésében is kísértetiesen hasonlít a Vampire Weekend nevű amerikai indie rock zenekar White Sky című számára, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese úgy fogalmaz, hogy a Vampire Weekend-dalnak a nagyon karakterisztikus refrénje is visszaköszön a Petruska-dalban, amitől az egész Help Me Out Of Here karaktere és hangulata megegyezik a White Sky-éval. És ha nagyon akarnánk, tutira találnánk még ezer meg egy hasonló nótát, mert ezt tudja a popzene.

Persze azt már Nagy Feróék is megénekelték a Beatricével, hogy aki hazudik, az csal, aki hazudik az lop, hazudni, csalni pedig csúnya dolog, de azért ne kárhoztassuk Petruska Andrást és főleg ne ítéljük el a munkásságát, ha valóban úgy áll a dolog, ahogy azt ő írja.

"Ha forrásokat keresünk, a Help Me Out of Here-t Zimbabwe és Malawi tradicionális tánczenéinek hangulata inspirálta, és nem árulok el nagy titkot, hogy távolról sem én vagyok az egyetlen, aki innen merít. Az, hogy hasonló forrásból esetlegesen hasonló érzetű nyugati popdal születik, nem precedens nélküli, és olykor tudat alatt is létrejöhet egy szerencsétlen együttállás, bár le kell szögeznem, a szakértői véleménnyel a hangulati hasonlóság elismerése mellett továbbra sem értek egyet."

Ahogy korábban a Jetleg és a YesYes, úgy most Petruska András is a popzenei körülmények áldozatává vált. Persze, senkinek nem kötelező popzenét írnia, de ha már a kommersz műfaj mellett köteleződik el valaki, akkor számolnia kell a hasonló eshetőségekkel.

Címkék: Pop
https://zenefuleidnek.blogstar.hu/./pages/zenefuleidnek/contents/blog/69093/pics/lead_800x600.jpg
Pop
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?